مسیر ریلی ایران و افغانستان با عنوان راه آهن خواف-هرات بعد از چند سال و با همت مهندسان ایرانی تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه همه جانبه شبکه راه آهن و تلاش حداکثری برای برقراری شبکه‌های ریلی در مرز‌های مشترک با همسایگان برای ترانزیت کالا و مسافر همواره از اولویت‌های کشور بوده است. در سال‌های گذشته تلاش‌ها و اقدامات دولت ایران برای احداث ۵ خط ریلی مشترک با همسایگان  نشانگر این نکته مهم و حیاتی است.

احداث راه آهن خواف – هرات به عنوان ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه، یکی از پروژه‌های مهم زیربنایی است که نقش بسیار بزرگی در اقتصاد و توسعه ایران و افغانستان خواهد داشت و نه تنها زمینه‌ساز رونق اقتصادی و توسعه تجارت میان دو کشور و گسترش دهنده پیوند‌های دو ملت است، بلکه به لحاظ منطقه‌ای و بین المللی از رهگذر تسهیل مسیر‌های ترانزیتی و حمل و نقلی دارای اهمیت غیر قابل اغماض است.

در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود که در ۴ قطعه در حال ساخت است، گفت: سه قطعه از این پروژه توسط کشور ایران ساخته شده و قطعه ۴ این پروژه هم که در داخل خاک افغانستان است توسط کشور افغانستان ساخته می‌شود.

افزایش چشمگیر ترانزیت کشور با اتصال راه آهن خواف - هرات

او با بیان اینکه این پروژه با راه آهن چابهار که در حال ساخت است ارتباط برقرار می‌کند، افزود: از طریق زاهدان طرحی دیگری برای زاهدان- بیرجند- گناباد و اتصال آن به بافق- مشهد در حال احداث است که تکمیل‌کننده کریدور شرق کشور خواهد بود که بخش‌هایی از این مسیر هم در حال ساخت است.

خادمی ادامه داد: اگر به راه آهن بافق – مشهد متصل شویم عملا از منطقه تربت حیدریه می‌توانیم به منطقه خواف و از آنجا به هرات متصل شویم؛ بنابراین مسیر خواف - هرات از طریق شبکه ریلی موجود راه آهن بافق - مشهد را به بندرعباس وصل می‌کند و همچنین از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد به بندر چابهار متصل می‌شود.

او تاکید کرد: در این شرایط کریدور ریلی که در شرق کشور شکل می‌گیرد. همچنین در آینده با احداث راه‌آهن خواف-هرات می‌توانیم خاک افغانستان را از طریق شبکه ریلی ایران به خلیج فارس و دریای عمان متصل کنیم که این مسیر برای کشور افغانستان که در حال حاضر به آب‌های آزاد راه ندارد، بسیار تاثیر گذار و تعیین‌کننده خواهد بود.

خادمی با بیان اینکه این پروژه مهم ریلی به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۴ قطعه درحال ساخت است، گفت: قطعات ۱و۲ در داخل خاک ایران  به طول ۷۶ کیلومتر تا نقطه صفر مرزی است.


بیشتر بخوانید


به گفته معاون وزیر راه‌وشهرسازی قطعه سوم هم در داخل خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از ایستگاه شمتیغ تا روزنک ساخته شده است.

خادمی بیان کرد: بخش عمده‌ای از ترانزیت باری و مسافری بین دو کشور  از طریق این مسیر ریلی انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از جابه جایی بار به ویژه غلات از این مسیر ریلی صورت می‌گیرد.

ورود اولین قطار باری ایران به کشور افغانستان

همچنین چندی پیش عباس خطیبی معاون راه آهن شرکت ساخت از ورود اولین محموله بار این مسیر ریلی خبر داد و گفت: بازدید نهایی با حضور مسئولان ایرانی و کشور افغانستان صورت گرفته و تمامی مراحل بارگیری هم به شرکت راه‌آهن واگذار شده است و البته مقدمات و اقدامات و بررسی‌های نهایی برای افتتاح رسمی صورت گرفته است.

او ادامه داد: مراحل ارسال بار چک و بررسی‌های نهایی و هماهنگی با مرزبانی‌ها و گمرک در این بازدیدها صورت گرفت و ما توانستیم اولین محموله سیمان را از ایران به سمت افغانستان جابه‌جا کنیم.

معاون شرکت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بیان کرد: تخمین زده شده که در بهره‌برداری از طریق این مسیر بتوانیم ۳ میلیون تن بار را جابه‌جا و ترانزیت کنیم.

او با بیان اینکه هدف گذاری که در این طرح صورت گرفته جابه‌جایی حدود ۳ میلیون تن بار در سال است که شامل انواع محصولاتی است که از طریق ایران به افغانستان صادر می‌شود تصریح کرد: از جمله مصالح ساختمانی، فرآورده های نفتی، سیمان و مواد غذایی به افغانستان صادر می‌شود.

این مقام مسئول گفت: طبق آمارهایی که انجام شده حجم بار صادراتی تا ۶ میلیون تن در سال می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

براساس این گزارش مشخصات عمومی پروژه راه آهن خواف-هرات عبارت است؛

طول مسیر قابل افتتاح حدود ۱۴۰ کیلومتر، اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۴۳۰ میلیارد تومان و ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.

عملیات احداث راه آهن خواف – هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات ۱ و ۲ واقع در ایران به طول ۷۸ کیلومتر - از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی - قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.

این پروژه دارای ابعاد اقتصادی  بسیار مهمی است که شامل  توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی اعم از آب‌های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا، پوشش  خدمات ترابری ریلی برای حدود ۱ میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات

افق طرح جابه‎جایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تن بار در سال است.

این پروژه دارای ابعاد بین المللی بسیار زیادی است که مهم‌ترین آن عبارت است از:

  • اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به آب‌های آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران)
  • کمک به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر جابهار به عنوان قطب حمل و نقل بین المللی
  • علاوه بر این، بهره‌برداری از این مسیر مهم ریلی ضمن فراهم کردن زمینه انتقال سریعتر کالا و مسافر به مقاصد متعدد، موجب تامین منافع اقتصادی و تقویت همکاری و همگرایی و نیز تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای و رفاه عمومی ملت‌ها خواهد بود.

براساس این گزارش  ایران و افغانستان به عنوان دو کشور با یک تاریخ و یک فرهنگ مشترک همواره از بهترین و بالاترین سطح روابط برخوردار بوده‌اند که این روابط طی سال‌های اخیر نیز به عنوان دو شریک راهبردی روندی فزاینده و رو به رشد را طی کرده است در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین شریک‌های تجاری افغانستان است و امید است با بهره‌برداری از این خط آهن ریلی میزان تبادلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به نحو قابل توجهی افزایش یابد.

براساس این گزارش این پروژه مهم ریلی در ۲۰ آذرماه از طریق ویدئو کنفرانس  با دستور رئیس جمهور و حضور مهمان‌هایی از کشور افغانستان به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
!
۱۸:۳۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
درهیاهوی این راه اهن حقابه قانونی مردم مظلوم سیستان که توسط افغانستان سالها ضایع شده است فراموش نشود سیستان تشنه است.
آخرین اخبار