فرمانده انتظامی شهرستان کوه چنار با اشاره به بارش باران در محورهای مواصلاتی استان فارس به رانندگان توصیه کرد با رعایت نکات ایمنی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرهنگ لطف الله محمدی فرمانده انتظامی شهرستان کوه چنار نکاتی را در خصوص نحوه رانندگی در زمان بارش باران و پیشگیری از هرگونه حوادث ترافیکی به شهرمندان توصیه کرد که بدین شرح است،

۱-بارش باران علاوه بر کاهش اصطحکاک بین چرخ‌های خودرو و آسفالت، وسعت و عمق میدان دید شما را کاهش می‌دهد.

۲- مراعات عابران پیاده را بکنید! در برخی از خیابان‌ها چاله وجود دارد که در هنگام باران پر از آب می‌شوند که باید با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به سر و چشم شهروندان پاشیده نشود.

بارش و کاهش ضریب اصطحکاک

قرار گرفتن قطرات باران میان سطح تماس لاستیک ماشین و جاده باعث می‌شود ضریب اصطحکاک ماشین کاهش پیدا کند و وقتی شما ترمز می‌گیرید، نیروی کمتری از طرف زمین به ماشین وارد می‌شود و اولین اتفاقی که می‌افتد این است که خودرو دیرتر متوقف می‌شود.

اگر ترمز شدیدی بگیرید، این احتمال وجود دارد پس از یک طرف مدت زمان بین ترمز گرفتن شما و توقف خودرو افزایش ‌می یابد و از طرف دیگر خطر لیز خوردن  خودرو به وجود می‌آید.

 وقتی یخ زدگی و یا بارش برف وجود دارد خطر با احتمال بیشتری در انتظار شما است که در این حالت کنترل شما روی ماشین به شدت کم می‌شود.

زمان واکنش  را که به طور طبیعی بین تصمیم گیری تا عمل کردن شما فاصله می‌اندازد که درباره آن  توضیح داده شد از وقتی که شما تصمیم می‌گیرید ترمز کنید تا هنگامی که ترمز  گرفته شود، مدت زمان قابل توجهی طول می‌کشد.

در هنگام بارندگی حداکثر سرعت‌های مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش می‌یابد و شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید که این احتیاط در سرعت برای وقتی زمین تازه‌تر شده، اصطحکاک  را کاهش می دهد و شما برای احتیاط کردن نباید منتظر یک بارش سخت باشید.

 در اوایل بارندگی، به علت مخلوط شدن آلودگی‌های سطحی مانند روغن ماشین که به طور معمول روی سطح همه خیابان‌ها و جاده‌ها ریخته شده، خطر جدی‌تر می‌شود.

اگر مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیاپی پا را روی ترمز فشار دهید از لیز خوردن ماشین جلوگیری می شود.

بارش باران علاوه بر کاهش اصطحکاک بین چرخ‌های خودرو و آسفالت، وسعت و عمق میدان دید شما را کاهش می‌دهد زیرا نوری که باید از اشیاء به چشم شما برسد تا دیده شود وقتی به قطرات باران برخورد می‌کند، شکست پیدا کرده و پراکنده می‌شود و ما تصویر مبهمی از اشیاء را می‌بینیم.

توصیه‌های متفرقه برای رانندگی در باران

 در هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج دهید، مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.

از سالم بودن برف پاک‌کن‌های جلو و عقب خودرو مطمئن باشید و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار