آغاز برداشت زعفران از ۱۷ هکتار اراضی دامغان

مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: برداشت زعفران از ۱۷ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در دامغان آغاز شد و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سید محسن طباطبائیان مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: سطح زیر کشت زعفران در شهرستان دامغان ۱۷ هکتار است که ۱۴ هکتار از این میزان به باروری رسیده است.

او افزود: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ میانگین برداشت زعفران در هکتار چهار کیلوگرم بود، در حالی که در سال‌های گذشته، به میزان کمتری برداشت انجام می‌شد.

طباطبائیان گفت: بازار فروش زعفران تولیدی این شهرستان بازار‌های محلی و استان‌های شرقی است.

او افزود : این محصول ارزشمند از لحاظ کیفی دارای ویژگی‌های ممتاز و محصول تولیدی دامغان از لحاظ طعم و رنگ منحصربه فرد و در تمام مناطق شهرستان از کیفیت مطلوب برخوردار است.

طباطبائیان گفت: باتوجه به فصل رویش (پاییز و زمستان) و شرایط گیاهی، زعفران از محصولات کم آب‌بر است که به همین علت قابلیت کشت و کار در مناطق مختلف دامغان را دارد.

او ادامه داد: با توجه به عملکرد این محصول و اشتغال‌زایی آن، کاشت زعفران از گونه‌های اولویت دار این مدیریت است که بدون شک حمایت‌های لازم جهت توسعه این گیاه ارزشمند وجود دارد.

طباطبائیان افزود : به علت تغذیه مناسب، شرایط آب و هوایی، بارندگی، بالا رفتن دانش بهره برداران، افزایش سن باغ‌های زعفران و افزایش تراکم بوته‌ها، ظرفیت تولید افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: با توجه به اینکه کشاورزان نسبت به مزیت نسبی زعفران در خصوص آب مصرفی و درآمد سالانه آگاه شدند، با رسیدگی بهتر به مزارع زعفران شاهد رشد هرساله برداشت این محصول هستیم و بدون شک حمایت‌های بانکی و اعطای تسهیلات کم بهره و بلند مدت نیز به متقاضیان انجام می‌شود.

۵۰ کشاورز دامغانی در ۱۷ هکتار زمین کشاورزی، به تولید زعفران مشغول هستند و بیش از ۶۰ درصد کاشت این محصول در جنوب دامغان قرار دارد.
مناطق تحت کشت زعفران در دامغان شامل منطقه حومه، رودبار، دامنکوه و بخش امیرآباد است.

انتهای پیام / گ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.