کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر پرونده هسته‌ای به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محول شود، تنها نوع مدیریت پرونده و نیرو‌هایی که سر میز مذاکره احتمالی قرار می‌گیرند، تغییر خواهد کرد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال برگشت پرونده هسته‌ای به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور، گفت: این موضوع به شخص رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی برمی‌گردد که آیا می‌خواهند شیوه بازی و عناصر خود در این موضوع را عوض کنند یا خیر، اما در هر حال این یک جا به جایی است و استراتژی آن تغییری نمی‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل  ادامه داد: اگر پرونده هسته ای به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محول شود، تنها نوع مدیریت پرونده و نیرو‌هایی که سر میز مذاکره احتمالی قرار می‌گیرند، تغییر خواهد کرد، چراکه در مذاکرات قبلی بضاعت تیمی که سر میز مذاکره بودند، کاملا روشن شده است و طرف مقابل آن‌ها را می‌شناسد.

او افزود: اکنون شاهدیم که طرف آمریکایی هم تیم خود را تغییر داده است، بنابراین چنین موضوعاتی تنها به دیدگاه شخص رئیس جمهور و اهدافی که از این جابه جایی دنبال می‌کند برمی‌گردد، وگرنه در استراتژی تغییری ایجاد نمی‌کند. در حقیقت تغییری در رویکرد رئیس جمهور ایجاد نشده و نمی‌شود، علاوه بر این دبیرخانه هم با همان انتظاراتی که تیم قبلی پرونده هسته‌ای را دنبال می‌کرد، دنبال خواهد کرد، اما تغییر نوع گفتمان و عواملی که در ترکیب هیئت هستند، دست مذاکره کننده را کمی باز می‌کنند و موجب می‌شوند که ما با چهره و دیالوگ جدیدی سر میز مذاکره بنشینیم که کاملا منطقی است.

ظهره وند ادامه داد: طرف‌های غربی ظریف و نیرو‌های کنار او را به خوبی می‌شناسند و روانشناسی سیاسی آن‌ها را هم کاملا در دست دارند، لذا حرف جدیدی نخواهند داشت، اما هنگامی که تیم تغییر می‌کند، این تغییر می‌تواند کمی قدرت مانور تیم مذاکره کننده را افزایش دهد و این دست مدیر اصلی پرونده که شخص رئیس جمهور است را بازتر خواهد کرد.

او افزود: تغییر دادن تیم مذاکره کار منطقی است و هر دولتی هم بود با توجه به دستاوردی که برجام داشته است و شرایطی که به وجود آورده بود این تیم را تغییر می‌داد؛ لذا بر اساس یه اقدام منطقی این تغییر درست است و در صورت عملی نشدن تاسف آور است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا تصریح کرد: مذاکرات اصلی قطعا بعد از انتخابات خرداد سال آینده و تیم جدید دولت ایران خواهد بود، اما اگر قرار باشد تا آن زمان گفت‌وگویی باشد، رایزنی اولیه است، بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا هم غیر مستقیم اعلام کرده است که اصل ماجرای مذاکره با ایران را با دولت بعدی ما جلو خواهد برد، ولی تا قبل از آن قصد دارند به برجام برگردند تا بتوانند در انتخابات ما هم تاثیر بگذارند، در گام دوم دولتی که بر سر کار می‌آید طرف اصلی مذاکره است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار