افزایش تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان و همچنین تکمیل شدن کریدور‌های بین المللی بین دو کشور از مهم‌ترین مزایای است که با تکمیل راه آهن خواف_هرات صورت می‌گیرد.

 بافزایش تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان/ تکمیل کریدور بین المللیه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، راه آهن بین المللی خواف به هرات به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور به شمار می رود که در پایان هفته با حضور مدیران راه آهن ایران و افغانستان و از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد .

براساس این گزارش شکوفایی فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی منطقه شمال‌غرب افغانستان امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق افغانستان و همچنین خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات افغانستان، کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده‌ای از مهم‌ترین مزایای اقتصادی و بین المللی این پروژه است.

همچنین افزایش ایمنی در ترابری منطقه، کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از مهم‌ترین عوامل این حوزه به شمار می‌رود.

مطابق آمار سازمان تجارت جهانی ایران یکی از بزرگترین مبادی واردات کشور افغانستان در چند سال گذشته بوده است. به طوریکه در سال ۱۳۹۷ حجم تجارت بین دو کشور حدود ۳ میلیارد دلار بوده که به باور کارشناسان تجارت کشور افغانستان تا یک دهه آینده این میزان از تبادلات بین دو کشور می‌تواند به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در سال برسد. احداث این خط آهن می‌تواند نقش بسزایی در افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان ایفا کند.

ابعاد بین المللی این پروژه هم عبارت است اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد-بافق)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا)

ابعاد سیاسی و فرهنگی راه آهن خواف – هرات 

راه آهن خواف – هرات نقش بزرگی در تسهیل صادرات و واردات و ترانزیت کالا از ایران به افغانستان و بالعکس دارد و زیربنای مناسبی برای رونق معادن و صنایع معدنی این کشور بخصوص معادن سنگ آهن فراهم می‌کند. همچنین این پروژه باعث مسافرت آسان اتباع دو کشور می‌شود.

در بعد روابط سیاسی بین دو کشور، همکاری در ایجاد و بهره برداری از این مسیر به عنوان یکی از تعهدات ایران جهت برنامه توسعه یافتگی کشور همسایه افغانستان بوده است و با افزایش مبادلات تجاری و افزایش مسافرت‌ها روابط دو کشور ارتقاء می‌یابد.

در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این پروژه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ارزش ریالی آن در حال حاضر معادل ۱۸۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان است.

او ادامه داد: تمامی منابع مالی این پروژه توسط دولت صورت گرفته و بخش خصوصی هم به عنوان پیمانکار حضور داشته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در راستای توسعه شبکه ریلی یکی از سیاست گذاری اصلی اتصال مسیر‌های ریلی به کشور‌های خارجی از جمله افغانستان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار