وزیر جهاد کشاورزی:

پایش اراضی از مهم‌‌ترین برنامه های سال آینده است

خاوازی گفت:در بودجه سال ۱۴۰۰، اعتبارات مطلوبی برای مباحث مرتبط با خاک درنظر گرفته شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی  امروز در جلسه ویدئو کنفرانس مراسم روز جهانی خاک که با حضور رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی و مدیران کل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، بر حفظ هرچه بیشتر منابع خاکی تاکید کرد و گفت: بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور برای اجرای طرح‌های آبخیز داری و آبخوان داری درنظر گرفته شده است.


او ضمن اشاره به طبیعت خشک و نیمه خشک کشور افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری نقش چشمگیری در کاهش فرسایش خاک در کشور دارد.


خاوازی ادامه داد: اجرای طرح آبخیزداری در هر هکتار از اراضی می تواند از فرسایش ۹ تن خاک جلوگیری کند.

وزیر جهاد کشاورزی از ارجاع لایحه قانون خاک به مجلس شورای اسلامی و تصویب این لایحه در قانون یاد کرد و گفت: امسال دفتر خاک را در وزارت جهاد کشاورزی به رسمیت بیشتری شناخته و با مجوزی که در اختیار معاونت آب و خاک قرار دادیم این دفتر فعالیت‌های خود را به صورت جدی‌تر دنبال خواهد کرد.

خاوازی پایش اراضی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: در بودجه سال آینده، اعتبارات مطلوبی برای مباحث مرتبط با خاک درنظر گرفته شده است و ما باید با همکاری نزدیک با کشاورزان برای ارتقای مشارکت عموم جامعه در حوزه حفظ و بهره‌برداری از خاک گام‌های مطلوبی برداریم.

 

۳۵۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع قم در آستانه بیابانی شدن


شعاعی،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در حاشیه این مراسم با اشاره به فرسایش فزاینده خاک در استان گفت: ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع استان در آستانه بیابانی شدن قراردارند.


او با اشاره به محدودیت منابع و اعتبارات برای احیای این اراضی گفت:امسال تنها در ۱۱۰۰ هکتار از این اراضی عملیات آبخیزداری یا حفظ و احیاء پوشش گیاهی انجام می‌شود.


شعاعی با بیان این که عملیات احیای مراتع استان حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده افزود: با استفاده از اعتبارات دولتی در کنار مشارکت‌های مردمی می توان مانع فرسایش بیشتر خاک در استان شد.


سرپرست اداره کل منابع طبیعی، منطقه تپه نمکی در جاده جعفریه را یکی از کانون‌های اصلی ایجاد گرد و غبار و فرسایش خاک در استان عنوان کرد و گفت: هرچند فرسایش منابع خاکی یکی از معضلات جهانی است، اما فرسایش خاک در کشور ما چند برابر بیشتر از متوسط جهانی است.


شعاعی خاک را بستر حیات و یکی از مهم ترین ارکان زیست بشری دانست و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به دنبال حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع خاکی و جلوگیری از فرسایش فزاینده خاک است.


گفتنی است:به مناسبت روز جهانی خاک تعدادی از کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همچنین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی با حضور در منطقه تپه نمکی در جاده جعفریه چند اصله نهال غرس کردند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار