رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورزی حفاظتی و مدیریت پایدار خاک راهکاری برای توسعه پایدار کشاورزی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی و مدیریت پایدار خاک راهکاری برای توسعه پایدار کشاورزی است.

او با اشاره به اهمیت خاک افزود: خاک عنصر اصلی و تامین کننده امنیت غذایی هر کشوری است و خاک نه تنها امنیت غذایی را فراهم می‌کند بلکه حافظ منابع آب است.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی اضافه کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از خاک و شعار «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» تعیین شده است بیانگر درک عمیق قدر و منزلت منابع خاک کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل‌های آینده می‌باشد و توسعه پایدار بدون توجه به منابع خاک، دست یافتنی نخواهد بود.

او ادامه داد: خاک یک منبع زنده است که بیش از ۲۵ درصد از تنوع زیستی را در خود جای داده و حدود ۹۰ درصد موجودات زنده، بخشی از چرخه حیات خود را در خاک می‌گذرانند بنابراین حفاظت از آن اهمیت زیادی برخوردار است.

ابراهیمی گفت: با بررسی آمار‌ها در سطح کشور ۱۸ میلیون هکتار اراضی زراعی وجود دارد که تا سه دهه قبل متوسط سرانه خاک برای هر نفر در کشور حدود پنج هزار و ۴۸۰ مترمربع، اما در حال حاضر به یک هزار و ۸۹۰ مترمربع رسیده است که بیانگر تلاش مظاعف در حفاظت کمی و کیفی خاک در راستای امنیت غذایی جامعه است.

او با اشاره به توسعه کشت حفاظتی در استان افزود: کشاورزی حفاظتی در دستور کار مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار گیرد و با کشاورزی حفاظتی میزان بهروری و پایداری تولید در بخش کشاوزی رقم خواهد خورد.

ابراهیمی به زراعت چوب در شهرستان فارسان اشاره کرد و اضافه کرد: شهرستان فارسان با توجه به ویژگی‌های اقلیمی یکی از مناطق مستعد زراعت چوب در استان است و لازم است مردم، جوامع محلی و سرمایه‌گذاران برای توسعه این زراعت، ترغیب و تشویق شوند تا هم صنعت چوب و هم صنایع وابسته به آن تقویت شده و زمینه اشتغالزایی بیشتر نیز فراهم شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: حفظ کاربری اراضی، پهنه بندی، توسعه پایدار تولیدات دامی و رفع تداخلات اراضی شهرستان فارسان از اولویت‌های بخش کشاورزی در این شهرستان است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.