سرما گردوکاران جغتای خراسان رضوی را نقره داغ کرد

مدیر جهاد کشاورزی جغتای گفت: کاهش ۳۲ هزار کیلوگرمی محصول گردو ناشی از سرمازدگی درختان، بالغ بر ۳۰ میلیارد خسارت روی دست گردوکاران این شهرستان گذاشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خلیل شایستگان مدیر جهاد کشاورزی جغتای گفت: سرمازدگی امسال باغ های گردو در جغتای با کاهش ۹۱ درصدی حجم محصولی که پارسال ۳۵ هزار کیلوگرم بود، زیان هنگفتی را برای گردوکاران این شهرستان داشت  که امسال فقط سه هزار کیلوگرم گردو برداشت کردند، وارد و آن ها را نقره‌ داغ کرده است.

او افزود: این وضعیت در سال زراعی امسال سبب شد تا فقط سه هزار کیلوگرم محصول از سطح ۷۰۰ هکتار باغ‌های بارور گردو در جغتای برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای ادامه داد: باغ‌های گردوی جغتای که بخاطر موج هوای سرد اوایل امسال دچار چنین زیانی شده‌اند، در مناطق کوهپایه‌ای این شهرستان غربی خراسان رضوی قرار دارند.

شایستگان این شهرستان را قطب تولید گردو در خراسان رضوی توصیف و بیان کرد: مساحت کل باغ‌های گردو در جغتای ۸۰۵ هکتار است که ۸۷ درصد این سطح یعنی ۷۰۰ هکتار آن به "درختان بارور گردو" اختصاص دارد.

او تصریح کرد: گردوی جغتای مرغوبترین محصول گردو در خراسان رضوی شناخته شده و بیشترین رقم کشت شده در باغ‌های این شهرستان "محلی" است هر چند که ظرف سال‌های اخیر باغداران جغتایی ارقام جدید گردو مانند "چندلر" را نیز کاشته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی جغتای تاکید کرد: گردو در میان "میوه‌های خشک باغی" ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد، زیرا نگهداری و صادرات آن نیاز به سردخانه ندارد و همچنین به علت خشکی هسته محصول، صدمه نمی‌بیند.
 
منبع:ایرنا
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.