اهمیت ایجاد کریدور ریلی ایران - افغانستان در روابط بین المللی

با افتتاح و بهره برداری از راه آهن خواف - هرات یک کریدور ریلی بین ایران و افغانستان شکل خواهد گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور، در جمع اصحاب رسانه گفت: ۲۰ آذرماه راه آهن خواف - هرات یکی از خطوط بین المللی با اهمیت خط آهن ایران با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

او افزود: طول این پروژه ۲۲۵ کیلومتر بوده که در قالب چهار قطعه برای ساخت آن برنامه ریزی شده بود که سه قطعه آن در تعهد ایران و یک قطعه در تعهد کشور افغانستان می‌باشد.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور ادامه داد: مجموع سه قطعه شامل ۱۴۰ کیلومتر خط آهن می‌باشد که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و الباقی در خاک کشور افغانستان است که چهار هزار و سیصد و چهار میلیارد ریال (ارزش به روز پروژه هجده هزار میلیارد ریال) بابت آن هزینه شده است و تا ایستگاه روزنک آماده بهره برداری و افتتاح می‌باشد.

خطیبی  در خصوص اهداف ساخت این پروژه بیان کرد: توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر ما بین این دو کشور و همچنین امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال شرق کشور افغانستان بخشی از اهداف و مزایای این طرح می‌باشد.

او تصریح کرد: یکی از دستاورد‌های بزرگ این پروژه برای دو کشور در حوزه ترانزیت محسوب می‌شود که باعث کاهش هزینه‌ی نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده‌ای و همچنین کاهش مصرف سوخت در مقایسه با این نوع حمل و نقل می‌باشد.

خطیبی در خصوص پیش بینی برای ایجاد امنیت این مسیر بیان کرد: یکی از دلایلی که موجب طولانی شدن روند احداث این پروژه شد نا امنی‌های موجود در این مسیر بود که خداروشکر با برنامه ریزی و تعهداتی که افغانستان در خصوص حفظ امنیت با ایجاد پایگاه‌های نظامی در طول مسیر داده است این مشکل رفع شده و حتی میشود گفت این پروژه باعث افزایش ایمنی در ترابری منطقه نیز خواهد شد.

او  در مورد وضعیت ساخت قطعه چهارم پروژه تصریح کرد: قطعه چهارم این پروژه که در تعهد کشور افغانستان می‌باشد طبق اعلامی که کردند تامین مالی آن انجام شده و پیمانکار هم برای احداث بخش اول آن انتخاب شده است که به زودی شروع به ساخت خواهند کرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر در این سه قطعه آزمایش سرعت و انتقال بار تکمیل شده است که با افتتاح این پروژه در تاریخ ۲۰ آذرماه ۹۹ در حوزه حمل بار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و موضوع مسافر در این مسیر در آینده‌ای نزدیک شکل خواهد گرفت با توجه به اینکه زیر ساخت‌های پروژه بطور کامل آماده است، اما برای جابجایی مسافر نیاز به یک سری هماهنگی بین دو‌کشور می‌باشد.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.