اساسنامه شورای راهبری پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله به استانداران گلستان و مازندران ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، محمدرضا کنعانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، اساسنامه شورای راهبری پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله به استانداران گلستان و مازندران ابلاغ شد.

 او افزود: با ابلاغ این اساس نامه از این پس استان گلستان نیز در خصوص تصمیمات مربوط به پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله سهیم خواهد بود.

کنعانی گفت: مطابق این اساسنامه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور رئیس این شورای راهبردی است و استانداران گلستان و مازندران، معاونین محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان مجلس، مدیران کل حفاظت محیط زیست، نماینده سمن ها، جوامع محلی و صاحبنظران دانشگاهی استان‌های گلستان و مازندران عضو این شورا هستند.

او افزود: دبیر این شورا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست است و یک کمیته فنی نیز متشکل از صاحبنظران و فرمانداران شهرستان‌های مجاور پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله در استان‌های گلستان و مازندران در آن عضو هستند که وظیفه مشورتی دارد.

کنعانی گفت: این شورا به استناد بند "ط" ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور و در راستای برنامه عمل حفاظت و مدیریت مناطق چهارگانه محیط زیست با هدف بهبود مدیریت پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله، با رویکرد بهره برداری از ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شده است.

پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیستکره میانکاله در جنوب دریاچه خزر و در محدوده جغرافیایی استان‌های گلستان و مازندران واقع شده است.

شبه جزیره و پناهگاه حیات وحش میانکاله زیستگاه زمستان گذرانی و جوجه آوری انواع گوناگونی از پرندگان آبزی و کنار آبزی که نزدیک به ۱۰۰گونه را شامل می‌شود.

علاوه بر این عرصه خشکی میانکاله زیستگاه مهمی برای گونه‌های بومی قرقاول خزری ودراج محسوب می‌شود.

بخش آبی میانکاله نیز از این جهت که محل تخم ریزی و تکثیر ماهیان بومی و تجاری دریای خزر همانند کپور، کفال، کلمه، سفید و ... است اهمیت خاصی در حفظ و تداوم ذخایر ماهیان دریای خزر دارد.

شبه جزیره و پناهگاه حیات وحش میانکاله مامن طیف وسیعی از پرندگان آبزی مهاجر و جوجه‌آور و حمایت شده از جمله فلامینگو، پلیکان سفید، پلیکان خاکستری، قوی کوچک، قوی گنگ، قوی فریاد کش، اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید کوچک، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید و پرندگان خشکی زی همانند قرقاول خزری، دراج و زنبور خوار محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.