قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص با امضای تفاهم نامه ای بین دادگستری و فرماندهی انتظامی استان در البرز تشکیل شد.

قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص در البرز تشکیل شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر این که تحول از ویژگی‌های بارز دوره جدید مدیریت قوه قضائیه است گفت: دادگستری استان البرز به موازات این سیاست جدید، شورای تحول قضایی را تشکیل داده و نگاه برنامه محور، اقدامات هوشمند و تحول‌ساز در این شورا مورد تاکید است.

 رئیس کل دادگستری البرز تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری را یکی از مصادیق اقدامات شورای تحول دانست و افزود: این قرارگاه توفیقات خوبی داشته تا جایی که در ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۲هزارو ۲۰۰ هکتار آزادسازی اراضی زراعی و باغ‌های استان در قالب مصوبات قرارگاه انجام شده است.

فاضلی هریکندی گفت: محور تشکیل تشکیل قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص بر این اعتقاد استوار است که تحقق نظم و امنیت حداکثری در جامعه از ابتدایی‌ترین مطالبات مردمی از نهاد‌های متولی تامین امنیت است.

او ویژگی‌های استان البرز از قبیل تنوع قومیتی، تراکم جمعیتی و مجاورت با پایتخت را موجب متمایز شدن آن از استان‌های دیگر دانست و افزود: رئیس قوه قضائیه با توجه به شناخت کامل از استان، هم در دیدار استانی و هم در نشست اخیر بررسی مصوبات سفر استانی بر مشکلات خاص البرز و چاره‌جویی برای آن تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری  البرز گفت: مجاورت استان البرز با تهران منجر به این شده است که بخشی از مشکلات تهران به البرز سرایت کند.

فاضلی هریکندی افزود: با توجه به وظایف متعدد دادگستری و نیروی انتظامی، مردم انتظار دارند که اقدامات خاص، هماهنگی ویژه در رسیدگی و برخورد با جرایم خاص وجود داشته باشد.

او  با بیان این که این قرارگاه در دو محور، فعالیت‌های خود را پیگیری خواهد کرد گفت: محور نخست در حوزه جرایم خشن از قبیل سرقت‌های مسلحانه، سرقت به عنف و مقرون به آزار و زنجیره ای، جرایم علیه تمامیت جسمانی از قبیل قتل و هرگونه تجاوز و آدم ربایی و جرایم مخل آسایش عمومی از قبیل نزاع و درگیری خیابانی، مزاحمت برای نوامیس، تهدید و قدرت نمایی با هرنوع اسلحه سرد و گرم است.

رئیس کل دادگستری  البرز افزود: محور دوم، هماهنگی در اجرای طرح‌های ارتقا آسایش عمومی و امنیت اجتماعی از قبیل جمع آوری معتادان متجاهر، خرده فروشان مواد مخدر و اراذل و اوباش را در دستور کار قرار خواهد داد.

فاضلی هریکندی از اختصاص شعب ویژه در کلیه مراجع قضایی استان از دادسرا و دادگاه‌های کیفری دو و کیفری یک و دادگاه تجدیدنظر به منظور اجرای مصوبات این قرارگاه خبر داد و گفت: دادگستری استان بر رسیدگی فوری، قاطع و قانونمند به جرایم خاص تاکید دارد و البته یکی از محور‌های قرارگاه هم اقدامات پیشگیرانه در خصوص این جرایم است.

رئیس کل دادگستری  البرز بر برخورد بدون مماشات با مرتکبان جرایم خشن تاکید کرد و افزود: زندان جای کسانی است که مخل آسایش عمومی هستند و بنابراین بر صدور احکام بازدارنده در مورد مرتکبین جرایم خاص تاکید شده و از ظرفیت نهاد‌های ارفاقی در مورد این افراد استفاده نخواهد شد.


فاضلی هریکندی گفت: دبیرخانه قرارگاه بر کلیه مراحل رسیدگی به این قبیل جرایم از مرحله کشف جرم، تعقیب متهم و تحقیق از وی، رسیدگی و صدور احکام قاطع و بازدارنده در دادگاه بدوی و تجدیدنظر و نیز اجرای کامل حکم نظارت و رصد دقیق خواهد داشت.

او تشکیل قرارگاه را زمینه‌ساز تحقق امنیت و آسایش مردم استان از یک سو و ایجاد محیط ناامن برای مجرمین این قبیل جرایم دانست و افزود: اقدامات این قرارگاه موجب تقویت آسایش عمومی و افزایش اعتماد مردم به خدمتگزاران خود در مجموعه پلیس و دادگستری استان خواهد شد و مجرمان احساس ناامنی خواهند کرد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.