مسئول امور کوهستان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره شرایط کوهپیمایی در فصل زمستان توضیحاتی داد.

محمد حسین کبادی مسئول امور کوهستان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خطرناک بودن کوهپیمایی در فصل زمستان، اظهار کرد: کوهنوردانی که در فصل زمستان قصد کوهپیمایی دارند باید به این نکات توجه کنند که قصد صعود از کدام کوه را دارند و قرار است با چه کسانی و از چه جهت این مسیر را طی کنند.

او با تأکید بر اینکه در فصل زمستان باید صعود قله‌های با ارتفاع کمتر از ۴ هزار متر را انتخاب کنید، گفت:علی رغم کوتاه بودن روزها، عوامل دیگری همچون تغییر ناگهانی وضعیت هوا و مقدار برف نشسته در سطوح شیب دار به ویژه شیب‌های تند می‌تواند موجب وقوع بهمن یا تردید در صعود  یا سردرگمی کوهنوردان شود.

مسئول امور کوهستان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: علاوه بر این کوهستان دارای تغییرات غیر مترقبه است که می‌تواند نیاز‌ها را افزایش دهد مانند نداشتن لوازم گرمایشی در دسترس ... و عملکردی متناسب در زمان کوتاه، بنابراین باید بسیار عاقلانه، با تفکر و صبورانه با امور برخورد کرد تا در شرایط سخت‌تر دچار خستگی و چالش نشویم.

کبادی توصیه کرد: بهتر است در فصل زمستان از رفتن به کوه خودداری کنید و اگر هم تصمیم به رفتن دارید، از ساعت ۱۴ برگردید و هیچ گاه به تنهایی به کوهپیمایی اقدام نکنید.


بیشتر بخوانید


این کارشناس با اشاره به اینکه هنگام وزش باد شدید نباید کوهپیمایی کرد، گفت: به هنگام رعد و برق باید گوشی همراه خود را خاموش کنید و از شیب‌های تند و برف گیر عبور نکنید، همچنین به یاد داشته باشید که زمان بارندگی برای کوهپیمایی مناسب نیست.

او با بیان اینکه به هنگام اضطرار باید با شماره ۱۱۲ تماس گرفت، گفت: از فریاد زدن و ایجاد ارتعاش در مسیر کوهنوردی خودداری کنید و بهتر است افراد نزدیک را در جریان برنامه کوهپیمایی خود قرار دهید.

کبادی تصریح کرد: انجام ورزش کوهنوردی نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی این رشته زیر نظر مدرسین مجرب و کارآزموده فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی است و عضویت در باشگاه‌های کوهنوردی و پیروی از قوانین و مقررات و توصیه‌های ایمنی در رشته‌های مهیج ورزشی می‌تواند کاهش حوادث کوهستان را رقم بزند.

او تشریح کرد: امروزه ما شاهد حوادث بی شماری در کوهستان هستیم که نشأت گرفته از عدم توجه به موارد فوق است، فراموش نکنیم کوه‌ها همیشه هستند و این ما هستیم که باید زمان مناسبی را برای صعود انتخاب کنیم و به همراه همنوردان خود دانش و تجربه کافی کسب کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.