معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانس گرامیداشت از روز جهانی مبارزه با فساد در کابل گفت: اقدامات خوبی از سوی حکومت برای کاهش فساد صورت گرفته است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانس گرامیداشت از روز جهانی مبارزه با فساد در کابل گفت: اقدامات خوبی از سوی حکومت برای کاهش فساد صورت گرفته است.

دانش با اشاره به برخی از این اقدامات اظهار داشت: در کنار تصویب ۴۸۲ سند تقنینی در عرصه‌های مختلف، چندین قانون مبارزه با فساد اداری از جمله قانون مبارزه با فساد، قانون حمایت از اطلاع دهندگان جرایم فساد اداری و برخی قوانین دیگر در این سال‌ها به تصویب رسیده است.

وی بیان کرد: آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات از عناصر بسیار مهم در تامین شفافیت و مبارزه با فساد است. در طول سال‌های گذشته حمایت مداوم از آزادی بیان و تقویت رسانه‌های آزاد، ایجاد کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها برای تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران و تصویب قانون دسترسی به اطلاعات در اول سال ۱۳۹۷ و ایجاد کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات و اقدامات جدی این کمیسیون در مورد تطبیق قانون و تقویت دسترسی به اطلاعات، ما را برای افشای فساد و اقدام برای تعقیب آن بسیار زیاد کمک کرده است.

دانش افزود: پیوستن افغانستان به دولت‌داری باز در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۶ و تطبیق کامل ۱۱ تعهد برنامه عمل ملی ۱ و اکنون تصویب برنامه عمل ملی ۲ شامل برنامه‌هایی مانند گفتمان عدالت باز، گفتمان تدارکات باز، گفتمان بودجه سازی باز و گفتمان حکومتداری محلی باز و برنامه‌های دیگر هر کدام در جای خود برای تامین شفافیت بسیار مفید و موثر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حکومت افغانستان در همین ایام تعهدات و برنامه‌های کنفرانس ژنو را در بالاترین سطح یعنی کابینه افغانستان مورد بحث قرار می‌دهد تا پلان‌های تطبیق و اجرای آن را آماده سازد که بخش عمده این تعهدات مربوط به مبارزه با فساد است.

معاون رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها تامین صلح در کشور است. امروز جنگ و خشونت در همه عرصه‌های حکومتداری و در زندگی مردم تاثیرات بسیار منفی بجا گذاشته و زمینه را برای فساد گسترده و قاچاق و اعتیاد و اقتصاد جرمی و جرایم دیگر فراهم ساخته است. خوشبختانه در کنفرانس ژنو و در سند چارچوب صلح و انکشاف افغانستان، صلح و اعمار صلح یک رکن اصلی است که دولت افغانستان نسبت به آن توجه جدی دارد و برنامه‌های خاصی را برای آن در نظر گرفته است و امیدواریم با پیشرفت پروسه صلح و ختم جنگ و خشونت، بستر اصلی فساد و مافیا و قاچاق نیز برچیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.