معاون میراث فرهنگی وزیر گردشگری گفت: پرونده دیوار تاریخی دفاعی گرگان برای ثبت در یونسکو در صورت صدور مجوز‌های لازم تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، طالبیان معاون میراث فرهنگی وزیر گردشگری در رابطه با دیوار دفاعی گرگانگفت: جمع آوری اطلاعات و دسته بندی مطالعات انجام شده خوب بوده و تمام کار‌های مربوط به تشکیل پرونده انجام شده است، فقط نقشه برداری هوایی دیوار باقی مانده است که نیاز به صدور مجوز دارد.

طالبیان افزود: در صورت صدور مجوز برای نقشه برداری هوایی تا پایان امسال مستندسازی این اثر برای ثبت در یونسکو انجام می‌شود.

او گفت: تلاش می‌کنیم این پرونده اوایل سال آینده و در دوره فعالیت همین دولت به یونسکو ارسال شود.

طالبیان همچنین از برگزاری پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته میراث جهانی ناملموس، روز‌های ۲۴تا۲۹ آذر امسال در پاریس خبر داد و گفت: ایران چهار پرونده ثبت جهانی مینیاتور، زیارت تادئوس مقدس، مهارت ساختن و نواختن عود و همچنین جشن مهرگان را برای شرکت در آن ارسال کرده است.

طالبیان ادامه داد: با ثبت پرونده‌های مینیاتور به شکل مشترک با کشور‌های ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و پرونده زیارت تادئوس مقدس به شکل مشترک با ارمنستان در کمیته ارزیابی اولیه موافقت شد، اما مهارت ساختن و نواختن عود که به شکل مشترک با سوریه و جشن مهرگان مشترک با تاجیکستان تدوین شده به دلیل داشتن اشکالاتی به اجلاس بعدی عودت داده شده است.

معاون وزیر گردشگری ابراز امیدواری کرد با رایزنی‌های انجام شده این آثار در فهر ست آثار جهانی ناملموس یونسکو ثبت شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.