رسولی گفت: با افتتاح راه آهن خواف-هرات، ایران نقش مهم ترانزیتی در منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رسولی مدیرعامل راه آهن ایران در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص افتتاح راه آهن خواف-هرات گفت: امتیازی که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی دارد، ایجاب می کند به عنوان یک چهارراه اصلی و مسیر ترانزیتی نقش مهمی در ترانزیت منطقه ایفا کند که با افتتاح راه آهن خواف-هرات این امر محقق می شود.

او ادامه داد: با افتتاح این پروژه، کشور افغانستان امکان دسترسی به آب‌های آزاد و ترانزیت از طریق ایران به اروپا را پیدا کرده است.

رسولی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۱.۷ میلیون تن پتانسیل ترانزیت کالا در این مسیر وجود دارد و این محور برای ۶ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر در سال ظرفیت دارد.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در ادامه این پروژه، قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر به ایستگاه هرات خواهد رسید که احداث آن جزو تعهدات کشور افغانستان است. تعهد ایران تا ایستگاه روزنک بود که امروز به بهره برداری رسید.

او بیان کرد ما ۶ مرز ریلی با کشورهای همسایه داریم و البته در طرح های توسعه ای، راه آهن شلمچه به بصره به طول ۳۳ کیلومتر هم در دستور کار داریم که به عراق و روسیه تا دریای مدیترانه از طریق ریلی متصل می کند.

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: طرح دیگر ریلی ادامه محور کرمانشاه به سمت خسروی است و طرح دیگر هم اتصال به ترکیه از مسیر جدید است.

او افزود: خط آهن چابهار-زاهدان هم که طرح مهمی به شمار می رود، در صورت بهره برداری در مسیر کریدوری قرار می گیرد که افغانستان را به آب های آزاد متصل می کند و ادامه خطی که امروز تا روزنک رفته به هرات می رسد از هرات به مزار شریف می رسد و از طریق ازبکستان به چین خواهد رسید و این احیای جاده ابریشم از طریق شبکه ریلی است.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت ناوگان ریلی کشور تصریح کرد: از سال گذشته هیچ ناوگان ریلی به کشور وارد نشده است. در سال ۹۸ به میزان ۷۷۸ دستگاه ناوگان ریلی هم در داخل کشور تولید شد.

او ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون ۵۲۱ دستگاه ناوگان ریلی در کشور تولید شده است و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به مراسم سه شنبه‌های فناورانه ریلی که  هر هفته از رویداد‌های فناوری رونمایی می‌شود گفت: سه شنبه این هفته با حضور وزیر راه و شهرسازی اولین چرخ منو بلوک و سیستم ترمز پنو ماتیک واگن‌های باری رونمایی شد.

مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: در حوزه ساخت واگن باری ما به خودکفايی رسيده ايم که البته در صورت حمايت قابليت و توانايی صادرات را هم داريم.

او افزود: در بخش لوکوموتیو و واگن مسافری هم کارخانه هایی مشغول فعالیت هستند و ظرفیت خوبی برای تولید ناوگان داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۲۲:۲۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اگه وارداتچی ها بذارن
آخرین اخبار