معاون مالی دانشگاه الزهرا (س) گفت: باید سامانه‌های حسابداری را برای عملیاتی شدن صورت مالی دستگاه های اجرایی ارتقا ببخشیم.

علی رحمانی، معاون مالی و اداری دانشگاه الزهرا (س)  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طبق اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور، دانشگاه الزهرا به عنوان یکی از سه دستگاه اجرایی برتر سال ۱۳۹۹ در میان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های کل کشور، برگزیده شده است و توانسته در این خصوص فعالیت‌های خوبی از خود به نمایش بگذارد.

او افزود: از گذشته تاکنون حسابداری دولتی به روش نقدی بوده، یعنی مبتنی بر بودجه‌هایی است که به هزینه گرفته می‌شوند. در نظام مدیریت نوین که حسابداری دولتی پاسخگوی یکی از ارکان اصلی آن است به سمت و سوی حسابداری تعهدی تغییر شکل یافته است.

رحمانی درباره ویژگی‌های حسابداری تعهدی گفت: تمام دارایی‌ها و بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی در حساب‌ها ثبت و ضبط و گزارش می‌شوند و تا قبل از این قضیه دانشگاه بودجه ها را از طرح‌های تملکی دریافت می‌کرده است.

او با بیان اینکه اکنون در سطح نظام دولتی جمهوری اسلامی برای عملی شدن صورت مالی گزارش‌های حسابداری برنامه ریزی‌هایی انجام می‌شود، تاکید کرد: دستگاه‌هایی اجرایی مکلف شده اند تا بر اساس نقشه راهی که برای استمرار حسابداری بخش عمومی نوین طراحی شده اقداماتی را انجام بدهند و در دانشگاه الزهرا (س) اموال غیر منقول (زمین و ساختمان و ...) توسط کارشناسان ارزیابی و در دفاتر هم به ثبت رسیده اند.

رحمانی تاکید کرد: لازم است تا ساختارها، سامانه‌های کامپیوتری و سامانه‌های حسابداری را برای عملی شدن صورت مالی دستگاه های اجرایی ارتقا ببخشیم که در این حوزه فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داده ایم، برای مثال از سال ۹۷ سامانه حسابداری و مالی یکپارچه‌ای را در دانشگاه تاسیس کرده ایم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر حساب‌های خود را بررسی و تنظیم کنیم و آن‌ها را به وزارت اقتصاد و دارایی بفرستیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به حسابرسی تصریح کرد: هیئت امنا از بین حسابرسان معتمد حسابداران رسمی جامعه ، حسابرسانی را انتخاب کرده که این افراد توانسته اند صورت‌های مالی را بررسی و اظهار نظر کنند تا استاندارد‌های حسابداری به خوبی رعایت شوند؛ از این طریق باعث صرفه جویی در هزینه ها، افزایش دقت اطلاعات، بهبود و سرعت تهیه گزارش‌های مالی شده ایم.

رحمانی ادامه داد: با توجه به عدم بودجه دانشگاه الزهرا (س) طی دو سال اخیر توانسته ایم از طریق دریافت اطلاعات به روز و دقیق صرفه جویی‌های قابل توجه‌ای را به منظور پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه داشته باشیم.

حسابرسان وظیفه اطمینان بخشی به نهاد‌ها را بر عهده دارند

او درباره تفاوت رشته حسابداری و حسابرسی گفت: دانشگاه‌ها با کارکرد‌های مشخص یک واحد حسابداری و مالی دارند، منتهی افرادی هستند که با دریافت اطلاعات مالی به عنوان حسابرس مطرح هستند و وظیفه اطمینان بخشی به نهادها، شرکت ها، سازمان‌ها و ... را برعهده دارند که این اطلاعات منطبق با استاندارد‌های حسابداری تهیه شده اند و رعایت قوانین و مقررات در آن‌ها صورت گرفته تا در حدود اعمال حساب‌های حسابرسی تعریف شوند و خطایی نداشته باشند.

معاون مالی و اداری دانشگاه الزهرا گفت: حسابرسی سابقه یا تاریخچه طولانی در کشور دارد که جامعه حسابداران رسمی مسئول تشکل بخشی و نظارت بر حرفه حسابرسی هستند، همچنین سازمان حسابرسی کشور هم مسئول رسیدگی به دستگاه‌های دولتی است تا در اینصورت خطا یا مشکلی پیش نیاید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار