محور گناباد به دوغارون جزء جاده‌هایی است که همچنان با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، راه، همیشه یکی از مسیر‌های توسعه یافتگی شهر‌ها بوده است و شهر‌هایی که راه‌های اصلی از آن‌ها عبور می‌کنند توانسته‌اند میزان اشتغال و یا سرمایه‌گذاری بیشتری را جذب کنند.

گناباد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از راه‌هایی که می‌تواند گناباد را از بن‌بست خارج کند مسیر راه ارتباطی گناباد به مرز دوغارون است که این روز‌ها توانسته است در بین کامیون‌هایی که از سنگان خواف حرکت می کنند به عنوان یک مسیر کوتاه تر شناخته شود، اما آماده نبودن زیرساخت‌ها برای حرکت تریلر‌ها این جاده را به "جاده مرگ" تبدیل کرده است.

مسیر ۹۰ کیلومتری گناباد به خواف ولی این روز‌ها به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مختلف سبب حادثه‌هایی برای روستائیان شده است ، در مسیر این جاده روستا‌های پرجمعیتی مانند حاجی آباد، بیمرغ، روشناوند و گیسور قرار دارد.
 

بیشتر بخوانید


یکی از اهالی روستای گیسور  در گناباد گفت: مسیر عبور این کامیون‌ها از داخل روستا است که جدای از سر و صدای آن‌ها خطراتی را برای مردم به همراه دارد.

او افزود: برای این مسیر روستایی پیش‌بینی برای تریلر‌های سنگین در آن نشده است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود همین ذره‌ای آسفالت هم که دارد خراب خواهد شد.

یکی از بانوان روستای بیمرغ نیز گفت: به دلیل وجود امامزاده در آن سمت جاده رفت و آمد مردم در این مسیر زیاد است و بار‌ها شاهد حوادثی بوده‌ایم که این ماشین‌های سنگین به وجود آورده‌اند.

آقای جوانی نیز که در همین روستا زندگی می‌کند در این باره گفت: تریلر‌ها در این مسیر با سرعت زیاد و بار‌های سنگین حرکت می‌کنند و از زمانی که تریلر‌ها و کامیون‌ها در این مسیر هستند آسفالت جاده خراب شده است.

یکی دیگر از اهالی روستای گیسور که در هفته گذشته بیش از ۴۰ راس از دام‌هایش در برخورد با تریلر تلف شده اند گفت: همه سرمایه من در یک لحظه از بین رفت و آن هم به دلیل این که مسیر روشنایی ندارد و تریلر‌ها نیز با سرعت زیاد در جاده حرکت می‌کنند.

یکی از دامداران نیز در همین مورد گفت: در این مسیر پلی که بتوان دام را از زیر آن رد کرد نداریم و از سویی بیشتر مردم منطقه دامدار هستند و معمولا غروب دام خود را از روی جاده به سمت روستا می‌برند که حادثه ساز است.
 
جاده استاندارد لازم برای ماشین های سنگین ندارد
 
سرگرد مجتبی زنگویی فرمانده پلیس راه گناباد گفت: این جاده استاندارد‌های لازم برای عبور کامیون و تریلر را ندارد و جاده برای خودرو‌هایی که سرعت پایین و سبک هستند ساخته شده است.

او افزود: عرض کم جاده یکی از مشکلات این مسیر است و برخی نقاط حادثه خیز آن نیز اصلاح نشده مانند سه راهی بیمرغ و روشناوند و یا محل اتصال راه حاجی آباد به جاده اصلی که مشکل آفرین شده است.

فرمانده پلیس راه گناباد ادامه داد: نقاطی از جاده دچار افتادگی شانه خاکی شده و در برخی نقاط نیز نیازمند روشنایی است.
 
دو نقطه حادثه خیز اصلاح می‌شود
 
مسعود گنجعلی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گناباد نیز در همین گفت: وظیفه این اداره حفظ وضعیت موجود جاده و نگهداری از آن است که در همین راستا تاکنون اقداماتی را نیز صورت داده‌ایم.

او افزود: دو ترانشه در مسیر را اصلاح خواهیم کرد و سر قوس‌ها را نیز بارریزی می‌کنیم و قسمتی از جاده نیز آسفالت آن نشست کرده  است که تلاش داریم این موضوع را نیز تا پایان سال رفع کنیم.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گناباد ادامه داد: مشکل اصلی برای رفع برخی مشکلات آسفالت جاده‌ها، قیر است که قیمت آن افزایش یافته است و اگر قیر در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم.

تغییر کد راهکار اصلی رفع مشکل این جاده است

حسین ناطق جنت‌آبادی رئیس اداره راه و شهرسازی گناباد در این باره گفت: جاده مورد اشاره یک مسیر روستایی است که چند وقتی می‌شود کامیون‌ها از مسیر خواف از آن استفاده می‌کنند.

او افزود: مکاتبات لازم برای رفع مشکلات این جاده با اداره کل صورت گرفته است، اما این موضوع را باید شرکت زیرساخت‌های اداره کل پیگیری کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی گناباد ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل این مسیر را به صورت جدی رفع کنیم باید این جاده تغییر پیدا کند و به جاده ترانزیتی تبدیل شود تا برای آن اعتبارات لازم در نظر گرفته شود.

به نظر می‌رسد با روند بوجود آمده مشکلات جاده گناباد به دوغارون به زودی حل نشود و نیازمند پیچیدگی‌های اداری زیادی است و آنچه می‌تواند در کوتاه مدت این مشکل را رفع کند نصب تابلو‌های ورود ممنوع به این مسیر از سمت خواف است تا افراد بیشتری در این مسیر کشته یا دچار حادثه نشوند.
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.