به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: مجموع اعتباراتی که از محل جدول ۱-۱۰ (تملک دارایی و سرمایه ای) در لایحه ۱۴۰۰ برای سیستان و بلوچستان لحاظ شده، سه هزار و پانصد میلیارد تومان است، همین عدد در لایحه ۹۹، ۲ هزار و پنجاه و پنج میلیارد تومان بود که ۷۲ درصد رشد را نشان میدهد.
مهرداد عرب اول بیان کرد: بر اساس آنچه دولت به مجلس ارائه کرده، کل منابعی که در لایحه ۱۴۰۰ دیده شده، ۲ میلیون و چهارصد و سی و شش هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ یک میلیون و پانصد و شصت و سه هزار میلیارد تومان به بودجه شرکتهای دولتی و بانکها و ۹۳۰ هزار میلیارد تومان هم به بودجه عمومی دولت اختصاص دارد.
او ادامه داد: از این میزان ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۸۸ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی دولت است که منابع عمومی در سه مصرف عمده تقسیم شده، ۶۳۷ هزار میلیارد تومان بابت پرداختهای پرسنلی یا اعتبارات هزینهای پوشش داده میشود، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای یا عمرانی و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تملک داراییهای مالی است.
این مقام مسئول با مقایسه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ اذعان کرد: در مجموع اعتبارات کلان بودجه کشور ۲۰ درصد رشد داشته، اما منابع عمومی دولت سال گذشته ۶۵۷ هزار میلیارد تومان بود که امسال ۴۷،۳ درصد رشد کرده که بسیار مناسب و مطلوب است.
او با بیان این که هزینههای جاری نیز از ۴۳۶ هزار میلیارد تومان به ۶۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۴۶ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد، اضافه کرد: منابع و مصارف عمومی که برای لایحه تعریف شده، ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که از سه بخش درآمدهای دولت، واگذاریهای داراییهای سرمایهای و واگذاریهای داراییهای مالی تشکیل شده است که در این قسمت تراز بودجه، یعنی کسر منابع از مصارف صفر بوده و لایحه بدون کسری تقدیم مجلس شده است.
عرب اول با بیان این که بودجه استانها در لایحه ۱۴۰۰ چند ویژگی مهم دارد که در سالهای قبل وجود نداشته یا شدت آن کمتر بوده است، عنوان کرد: یکی از این ویژگیها ارئه برش استانی از اعتبارات استانها در کشور است که حدود ۴۹ درصد از بودجه عمومی دولت مربوط به استان هاست، در سال گذشته در جدول ۴_۱۰ اعتبارات ۳۱ استان بر اساس فصول لیست شده بود، این اتفاق در لایحه ۱۴۰۰ با شدت بیشتری افتاده است، سال گذشته اعتبارات هزینهای نداشتیم، اما امسال بنا بر این است که اعتبارات جاری و هزینهای استانها هم در لایحه ثبت و ضبط شود.
او تصریح کرد: ویژگی دومی که در لایحه برای استانها لحاظ شده، اعطای اختیارات ویژه به شورای برنامه ریزی و توسعه است، هر آنچه که در استان اتفاق میافتد از طریق این شوراست و هر اندازه که اختیاراتش بیشتر باشد قدرت تصمیم گیری و رفع چالشها راحتتر خواهد بود، در سال ۹۹ کل اختیاراتمان ۳۱ درصد از اعتبارات بود، اما در لایحه ۱۴۰۰ به ۴۴ درصد رسیده است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان، در سال ۹۹ اعتبارات تملک دارایی و سرمایهای استانها ۸/۲۶ هزار میلیارد تومان بود که در جدول ۴-۱۰ به ۴۵،۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که حدود ۶۹ درصد رشد را نشان میدهد، میزان اعتباراتی که برای تقسیم و توزیع به استانها و شورای برنامه ریزی و توسعه دادند در لایحه ۱۴۰۰ دیده شده که در پی آن تمرکززدایی شکل خواهد گرفت و بهترین مسیر برای تحقق این موضوع این است که منابع درآمدی در اختیار استانها قرار بگیرد تا خودشان بتوانند تصمیم بگیرند.
او اضافه کرد: ویژه دیگر بودجه استانها در لایحه ۱۴۰۰، توجه به اعتبارات مرتبط با مناطق کمتر توسعه یافته است، یکی از ردیفهای مهمی که در این حوزه وجود دارد، اعتبارات متوازن است، در سال گذشته کل اعتبارات این بخش که در قانون بودجه آمده ۱۴،۵ هزار میلیارد تومان بوده که امسال به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است و ۹۳۴ درصد رشد را نشان میدهد.
عرب اول گفت: رویکرد این اعتبازی در استانها بدین صورت است که شهرستانهایی که شاخصهای توسعه شان زیر متوسط کشوری است به گونهای مدیریت شوند تا بر اساس قانون تا پایان برنامه ششم توسعه و یا یک مقطع زمانی مشخصی بتوانند خود را به متوسط کشور نزدیک کنند که این رشد اعتبار بسیار مهم و موثر است.
او با اشاره به این که اتفاق دیگری که رخ داده، اعتبارات سه درصد نفت و گاز است که دو سوم آن مربوط به استانهای غیرنفت خیز است، افزود: در سال گذشته کل اعتبارات این بخش هزار و هشتصد و شصت میلیارد تومان بود که امسال به ۵ هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان رسیده است که ۱۹۱ درصد رشد را نشان میدهد.
این مقام مسئول افزود: ویژگی دیگری که در لایحه ۱۴۰۰ برای استانها لحاظ شده، هم افزایی بین اعتبارات تملک دارایی و سرمایهای استانی و ملی است، امسال توزیع اعتبارات استانها در ۴۰ فصل و ۸۸ برنامه در لایحه آمده است.
او گفت: توجه به معیشت کارکنان از دیگر ویژگیهای بودجه ۱۴۰۰ است، در این لایحه نسبت به مصوب سال ۹۹، ۵۹ درصد و نسبت به ابلاغ سال گذشته، ۶۳ درصد رشد داریم.
وی با اشاره به اعتبارات سیستان و بلوچستان در بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: از محل ردیف استانی که مبلغ آن هفت هزار وچهارصد میلیارد تومان بوده سهم سیستان و بلوچستان ۴۷۹ میلیارد تومان است و در این بخش بین ۳۱ استان در رتبه دوم قرار دارد.
عرب اول افزود: در بخش دو سوم نفت و گاز نیز از پنج هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان، سهم سیستان و بلوچستان ۵۷۱ میلیارد تومان بوده که جایگاه اول را در بین ۳۱ استان به اختصاص داده، در حالی که در سال گذشته این رقم ۱۹۶ میلیارد تومان بوده است که میتوان گفت در این بخش شاهد رشد ۱۹۱ درصدی اعتباری هستیم.
او ادامه داد: در ۲۷ صدم ارزش افزوده نیز کل رقم هزار و نهصد و چهل میلیارد تومان بوده که سیستان و بلوچستان ۱۴۲ میلیارد تومان در این بخش را به خود اختصاص داده و در بین استانها رتبه دوم را دارد، این ردیف به دلیل این که ۸۰ درصد آن مربوط به ورزش و جوانان و ۲۰ درصد مختص سالنها و اماکن ورزشی آموزش و پرورش است، اهمیت زیادی دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش متوازن از ۲۸ هزار میلیارد تومان، ۲ هزار و سیصد و چهل و هشت میلیارد تومان اعتبار به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که در این بخش نیز در بین سایر استانها رتبه یک را به خود اختصاص داده ایم.
او تصریح کرد: مجموع اعتباراتی که از محل جدول ۱-۱۰ (تملک دارایی و سرمایه ای) در لایحه ۱۴۰۰ برای سیستان و بلوچستان لحاظ شده، سه هزار و پانصد میلیارد تومان است، همین عدد در لایحه ۹۹، ۲ هزار و پنجاه و پنج میلیارد تومان بود که ۷۲ درصد رشد را نشان میدهد.
عرب اول با اشاره به پروژههای ملی استان نیز گفت: کل اعتبار امسال سیستان و بلوچستان بابت ۱۹ پروژه ملی استانی شده، ۹۷ میلیارد تومان است که در لایحه ۱۴۰۰ به ۱۸۷ میلیارد تومان افزایش یافته، حدود ۵/۹۲ درصد رشد را نشان میدهد.
او افزود: تقسیم و توزیع اعتبارات بر اساس خروجی مطالعات آمایش صورت میگیرد که در این راستا چهار فصل مهم و موثر شامل آب، راه، انرژی و عمران شهری و روستایی برای ارتقای سیستان و بلوچستان معرفی شده و خوشبختانه علاوه بر اعتبارات استانی بیشترین حجم اعتبارات ملی در لایحه ۱۴۰۰هم به سمت این فصول سوق پیدا کرده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اذعان کرد: از ۱۸۷ میلیارد تومان اعتبار ملی استانی شده، ۳۶ درصد به پروژههای بخش منابع آب، ۳۴ درصد به طرحهای آب و فاضلاب و ۱۰ درصد به حمل و نقل اختصاص دارد.
او عنوان کرد: اعتبار پنج پروژه فاضلاب در سال ۹۹،۲۹ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به ۶۳ میلیارد تومان افزایش یافته و از محل اعتبارات متوازن نیز اعتباراتی به این بخش تعلق میگیرد.
او اضافه کرد: در بخش اعتبارات ملی نیز میزان اعتبارات ابلاغی در سال ۹۹ برای ۶۳ پروژه ملی ۹۵۷ میلیارد تومان بود که در لایحه ۱۴۰۰ به هزار و پانصد و چهل میلیارد تومان رسیده که بیشترین رشد اعتباری این بخش مربوط به منابع آب است، چراکه ۱۷۶ درصد رشد اعتباری را در لایحه ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نشان میدهد که به طور قطع تقویت این بخش سبب ارتقای سایر بخشها و شاخصها خواهد شد
او افزود: با توجه به اتمام مطالعات توسعه سواحل مکران و ابلاغ سند آن از سوی شورای عالی آمایش جهت اجرا به استان، میزان اعتباراتی که در سالهای قبل از این ردیف میگرفتیم، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود که امسال در قانون به هزار میلیارد تومان رسیده است که البته بین دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان تقسیم میشود.
این مقام مسئول ادامه داد: پروژههایی که در حوزه مکران در سیستان و بلوچستان تعریف شده، موثر و تاثیرگذار است که از این هزار میلیارد تومان به طور قطع رقم مناسبی به استان ابلاغ میشود.
او افزود: ایجاد ردیف توسعه سیستان و بلوچستان از دیگر اتفاقهای خوب و مهم است، این ردیف در سال ۹۴ حذف شده و برگشت آن سخت بود، اما با تلاش فراوان این ردیف اضافه شد و در این راستا ردیف زیرساختهای توسعه شرق و غرب در قالب جزء ۳۲ ردیف ۵۵۰۰۰۰ به ردیف ایجاد زیرساختهای توسعه شرق و غرب کشور و توسعه سیستان و بلوچستان تغییر نام داد، سال ۹۹ مجموع اعتبارات آن ۷۶ میلیارد تومان بود که به ۱۰۶ میلیارد تومان رسیده است.
عرب اول گفت: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان جهت تامین تجهیزات آموزش مجازی برای دانش آموزان مناطق محروم اختصاص یافت ردیف دیگر توسعه عدالت آموزشی با عنوان نوسازی و مقاوم سازی مدارس روستایی که ۲۴۰ میلیارد تومان در این محل تامین اعتبار شده است.
انتهای پیام/ع