مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از انعقاد ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد پژوهشی، تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها طی سال جاری خبر داد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در وبینار الگو‌های نوین در ارتباط پژوهش‌های علوم انسانی با نیاز‌های جامعه و صنعت، اظهار کرد: در وضعیت فعلی کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص داخلی را هزینه تحقیق و توسعه می‌کنیم و از هر یک میلیون نفر هم کمتر از یک هزار نفر محقق یعنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه داریم. ما با این سرمایه‌گذاری نه تنها نمی‌توانیم با دیگران رقابت کنیم بلکه راه عقب مانده را هم نمی‌توانیم جبران کنیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم،درباره قرارداد‌های پژوهشی، تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها، گفت: تعداد قرارداد‌ها در سال جاری به ۸ هزار ۴۲۷ قرارداد رسیده است که متعلق به ۸۰ مرکز و دانشگاه است. اگر این تعداد را تقسیم کنیم نشان می‌دهد که هر دانشگاه ما متوسط درگیر حل ۱۰۰ مسئله و مشکل است. مبلغ این قرارداد‌ها نیز ۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان و تعداد مجریان حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر است.

سیف افزود: شرایط کشور، شرایط پرنوسانی است و به خاطر کمبود‌ها مسائل و محدودیت‌های مختلف، هر روز شاهد مسائل مختلفی در محیط زیست، بهره‌وری، انرژی، اجتماعی و موارد مختلف هستیم. تمام این چالش‌ها و بحران‌های موجود اگر ریشه‌یابی شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از این‌ها ریشه‌های علمی و فناورانه دارند، لذا در دانشگاه‌ها رسالت علمی و فناورانه برای کمک به رفع این مشکلات داریم.

او گفت: علی‌رغم این مشکلات و چالش‌ها، فرصت‌های خوبی نیز در کشور داریم. فارغ‌التحصیلان و دانشگاه‌های فعال خوبی داریم. همچنین رتبه اول مالکیت نفت و گاز، ذخایر معدنی و سواحل طولانی متعلق به ما است. شرط بهره‌برداری مناسب و استفاده هدفمند از آن فرصت‌ها مسلط بودن از لحاظ علم و فناوری است.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم یادآوری کرد: عوامل مختلفی مانند: برنامه‌ریزی علمی، حمایت‌های مالی از تحقیق و پژوهش، توسعه نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی و تجربه و دانش انباشته می‌تواند در توسعه و پیشرفت علمی کشور مؤثر باشد.

او تصریح کرد: گرچه افراد شاخصی را داریم که در سطوح بین‌المللی فعالیت‌های ذی‌قیمتی را انجام می‌دهند، اما وقتی متوسط کشور را در نظر می‌گیریم آمار و ارقام خوبی نداریم. اگر سطح سواد عمومی و باسوادی را در نظر بگیریم، متوسط سطح عمومی سواد کشور ۸۶ درصد است که متوسط دنیاست. از لحاظ بهره هوشی و ارتباط آن با تولید ناخالص داخلی هم روی منحنی متوسط جهانی قرار داریم.

سیف در ادامه افزود: با توجه به عوامل بررسی شده، اگر بخواهیم به سرمایه‌گذاری، نیروی انسانی و انباشت تجربه تکیه کنیم، برای رقابت چیز زیادی در اختیار نداریم. ولی می‌توانیم به هم‌افزایی در شرایط بحرانی فکر کنیم که می‌تواند یک راه‌حل باشد. اگر این هم‌افزایی را بین پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برقرار کنیم، می‌توانیم انتظار یک حرکت غیرعادی و جهشی را داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


سیف در پایان به راه‌اندازی طرحی با عنوان دانشمندان برتر با همکاری جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: هدف آن بود که اعضای هیات علمی که به غیر از کار آموزشی و پژوهشی معمول توانستند در همکاری جامعه و صنعت تأثیرات مثبتی بگذارند را شناسایی کنیم. ۱۴۰ عضو هیات علمی را دانشگاه‌ها معرفی کردند و از این تعداد حداقلی را برای معرفی به عنوان دانشمندان برتر انتخاب کردیم که در هفته پژوهش و فناوری معرفی و تقدیر می‌شوند.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار