پروژه گازرسانی تا قبل از پایان دولت باید به چابهار برسد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: براساس برنامه زمان‌بندی باید پروژه گازرسانی تا قبل از پایان دولت دوازدهم به چابهار برسد، اما قطعات مختلف انتقال خطوط لوله گاز در مسیر خاش- ایرانشهر و قطعاتی از مسیر ایرانشهر-چابهار با وجود پیشرفت خوب از برنامه عقب هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست با مدیر عامل شرکت گاز ایران با قدردانی از اینکه گازرسانی شهر خاش پیش از موعد مقرر به پایان رسیده و در شهر زاهدان نیز حدود ۹۰ درصد این پیشرفت داشته اظهارداشت: عملیات نصب علمک در زاهدان تاخیر دارد و از برنامه عقب است.

او با اشاره به روند اجرای پروژه گازرسانی زابل، خواستار سرعت‌بخشی به این پروژه شد و تصریح کرد: با توجه به فاصله برخورداری سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور، اجرای پروژه گازرسانی در استان بسیار مهم بوده و امید را در دل‌های دلدادگان نظام را افزایش می‌دهد و از این نظر انتظارات مردم بالا رفته است.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر ضرورت صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های همسایه خواستار برنامه‌ریزی شرکت گاز برای ساخت سه مرکز فشرده‌سازی گاز در مناطق میلک، میرجاوه و ریمدان شد و تاکید کرد: این مساله از بعد اهداف سیاسی و اقتصادی برای کشور و سیستان و بلوچستان بسیار مهم است.

او همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری بزرگ شرکت سیمان تیس و جانمایی اولیه آن با توجه به مسیر خط لوله گاز و تغییر مسیر خط که باعث دوری این شرکت از دسترسی به خط گاز شده، خواستار در اولویت قرار دادن مطالعات ساخت خط لوله گاز ویژه این مصرف کننده بزرگ گاز از مسیر شرق قصرقند که دسترسی برای شهر‌های راسک و پیشین فراهم شود.

موهبتی بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی مرز‌های رسمی ریمدان و پیشین در چند روز آینده فراهم شدن زمینه صادرات گاز در منطقه را در توسعه روابط با همسایگان ضروری و مهم دانست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه بحث سرمایه‌گذاری در بحث فشرده‌سازی گاز برای نیروگاه چابهار از ایرانشهر کماکان بلاتکلیف بوده گفت: با توجه به اثر اجرای این پروژه در اشتغالزایی و جذب سرمایه‌گذاران خواستار تسریع در طی فرآیند‌های فراخوان یا ترک تشریفات برای جذب سرمایه‌گذار شد.

ماندانا زنگنه همچنین بر تعیین تکلیف زمین‌های واگذارشده برای پروژه و تعیین حریم مسیر‌ها تاکید کرد و افزود: لازم بوده تدابیری اتخاذ شود که اگر پروژه قابل اجراست، حریم‌ها مشخص و در غیر آن زمین‌های بلوکه شده آزاد شود.

او همچنین از تصویب افزایش تسهیلات لوله‌کشی گاز منازل به ۱۲میلیون تومان به هر خانوار خبر داد.

مدیرعامل شرکت گاز ایران نیز در این نشست با بیان اینکه همه تلاش مجریان طرح این بوده که پروژه‌ها و طرح‌های گاز در سیستان و بلوچستان هرچه زودتر انجام شود گفت: پروژه‌های گاز استان تاکنون ۷۷درصد پیشرفت فیزیکی دارند و وقت بیشتری خواهیم گذاشت که زودتر به نتیجه برسند.

حسن منتظر تربتی افزود: در روند نصب علمک سرعت بیشتری داده شده و با بکارگیری پیمانکار جدید، نشست‌های کنترل و هماهنگی به صورت مستمر برگزار و ماهیانه ۶هزار علمک نصب می‌کنیم.

او با اعلام آمادگی این شرکت برای ساخت ایستگاه و تاسیسات فشرده‌سازی گاز در سه نقطه مورد نظر در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: در صورت گرفتن موافقت وزارت نفت برای ساخت مرکز و کارشناسی قیمت گاز صادراتی از سوی استان شرکت گاز با اولویت نسبت به اجرای طرح آماده است.

بهرام صلواتی معاون شرکت گاز ایران نیز با بیان اینکه از ۵۴ هزار انشعاب هدف‌گذاری تاکنون ۳۴ هزار آن واگذار شده خواستار مساعدت سیستان و بلوچستان در صدور مجوز عبور لوله گاز در برخی نقاط شهر و نیز تشویق مردم و دستگاه‌های اجرایی استان به خرید اشتراک گاز شد.

انتهای پیام/گ

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار