مراقب دام‌ها در فصل زمستان باشید

رئیس شبکه دامپزشکی زیرکوه گفت: تغییر آهسته جیره دستی از راه‌های کاهش تلفات برای دام‌ها در فصل زمستان است.

فلکی رئیس شبکه دامپزشکی زیرکوه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و استفاده دامداران از جیره دستی و یا مصرف بیش از حد شیر در بره و بزغاله‌های تازه متولد شده احتمال بروز بیماری آنتروتوکسمی در دام‌ها افزایش می‌یابد از این رو باید مراقب دام ها در فصل زمستان باشیم.

او افزود: دامداران جهت جلوگیری از ایجاد تلفات می‌توانند نسبت به واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری و تکرار واکسیناسیون ۱۴ الی ۲۱ روز پس از تزریق نوبت اول از بروز این بیماری جلوگیری نمایند.


بیشتر بخوانید


فلکی بیان کرد: با افزایش مرحله به مرحله غلات و کنسانتره به جیره در یک بازه زمانی ۳ هفته ای دام به جیره دستی عادت کرده و از بروز تلفات جلوگیری می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی زیرکوه با اشاره به اینکه بره و بزغاله‌های تازه متولد شده ۲ بار در روز و به مقدار محدود از شیر مادر تغذیه می‌شوند گفت: در صورت استفاده از غلات در خوراک دام‌های مولد میتوان با اضافه کردن جوش شیرین به خوراک مادران به مقدار هر ۱۰ کیلو خوراک آماده شده ۱۰ گرم جوش شیرین دامی از بروز اسیدوز و تلفات ناشی از مصرف شیر آن‌ها در بره و بزغاله‌ها جلوگیری به عمل آورد. 

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار