رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، با اشاره به وجود یک‌هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان، گفت : اگر برای تکمیل پروژه‌ها نگاهمان به بودجه دولتی باشد، حاصل آن چیزی جزء تورم و ناکارآمدی نیست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حبیب‌الله وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با تاکید بر بحث خصوصی‌سازی و نقش مردم در طرح‌های عمرانی دولت، گفت : در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده که دولت به بحث حاکمیتی بپردازد و چنانچه می‌خواهد به بخش اقتصادی ورود کند، با حضور در بخش عمومی (مسائل امنیتی، نگهداری مرز‌ها و ...) و پروژه‌های بزرگی که خیلی انگیزه اقتصادی در آن وجود ندارد مانند سدسازی، مابقی را به بخش تعاونی و خصوصی واگذار کند.

او گفت : عملا در سال ۸۹ در بودجه روش‌های واگذاری شروع و در سال ۹۳ دائمی شد و طی دو سه سال اخیر هم بودجه برای راه‌اندازی، مشوق‌ها و سازوکار‌های آن تعیین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، به اقتصاد بیمار کشور و استان اشاره کرد و افزود: بیش از پنج دهه است که استان کرمانشاه با مشکل، بیکاری، جنگ، تورم و مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه گرم می‌کند در حالی که از منابع خدادادی همچون آب خوب، خاک خوب، مرز خوب، نیروی کار خوب و کارآمد برخوردار است، اما همچنان با معظل بیکاری مواجه است.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های لازم و انجام کار‌های مطالعاتی برای مشکلات استان، افزود: سند آمایش، سند اقتصاد مقاومتی، سند رونق تولید، سند اشتغال و... را تدوین کرده‌ایم که نیازمند منابع است؛ پول می‌خواهیم.

وفایی ادامه داد: این سرمایه و منابع در کشور در پنج قالب تعریف می‌شود، ۱- منابع عمومی (پول‌هایی که در قالب بودجه سنواتی دولت تصویب می‌کند)، ۲- تسهیلات خارجی، ۳- تسهیلات داخلی، ۴- صندوق توسعه ملی و پنجمی مربوط به آورده اشخاص است.

او به یک‌هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان اشاره کرد و گفت: اگر برای تکمیل پروژه‌ها نگاهمان به منابع عمومی باشد یعنی با بودجه دولتی بخواهیم پروژه‌های نیمه‌کاره را تکمیل کنیم حاصل آن چیزی جزء تورم و ناکارآمدی نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه افزود: حتی اگر دولت هم منابع داشته باشد اشتباه محض است که منابع دولتی را برای اجرای پروژه‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی هزینه کنیم، چون با توجه به سرسام‌آور بودن هزینه‌های بهره‌برداری؛ بی‌سرانجامی، کیفیت پایین، بهره‌وری پایین، تکنولوژی پایین، ماندگاری پایین را به همراه دارد پس بهتر است نگاه خود را به بودجه تغییر دهیم و پروژه‌ها را به مردم واگذار کنیم.

او با بیان اینکه همه پروژه‌های عمرانی سطح استان قابل واگذاری است، گفت: پروژه‌هایی که هنوز شروع نشده و یا آن‌هایی که شروع شده و تعدادی که تکمیل و آماده بهره‌برداری و یا حتی آن‌هایی که به بهره‌برداری رسیده را می‌توانیم به مردم در قالب خرید خدمات و... واگذار کنیم.

وفایی به واگذاری پروژه‌ها به صورت نقد و اقساط اشاره و افزود: پروژه‌های مازاد بر نیاز دولت هم از طریق مزایده به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: تمام روش‌های واگذاری، مشوق‌ها، قوانین در سایت مدیریت و برنامه‌ریزی استان آمده که متقاضی با مراجعه به سایت و انتخاب پروژه به دستگاه مجری پروژه مربوطه معرفی و راهنمایی می‌شود.

وفایی گفت: در تمام گسترده شهرستان‌های استان پروژه نیمه‌تمام داریم که متقاضیان می‌توانند با هر مبلغی ورود کند از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه برای مشارکت بخش خصوصی داریم و این یک فرصت استثنایی و بی‌بدیل است، چون سرمایه‌گذار براساس روشی که خود انتخاب می‌کند از بهره آن برخوردار می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.