وزیر امور خارجه نیوزیلند اعلام کرد این کشور آماده فراهم‌سازی شرایط مذاکره میان استرالیا و چین با هدف کاهش تنش‌ها میان دو کشور است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وزیر خارجه جدید نیوزیلند گفت این کشور مایل است به مذاکره در مورد آتش بس بین استرالیا و چین برای کاهش درگیری‌های تجاری و دیپلماتیک بین دو کشور، کمک کند.

نانایا ماهوتا ۵۰ ساله اعلام کرد میزبانی اجلاس سران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در سال آینده فرصتی برای نیوزیلند فراهم آورد تا هر دو طرف را به میز مذاکره بفرستد.

او طی مصاحبه‌ای در این باره بیان کرد: من معتقدم این اجلاس برای نیوزیلند فرصتی فراهم می‌کند تا در فضای دیگر دو کشور را پای مذاکره بنشاند و من این کار را خواهم کرد به شرطی که هر دو طرف تمایل خود را برای مذاکره نشان دهند.

روابط میان دو کشور، به دلیل قوانین جدید مداخلات خارجی و سرمایه گذاری در استرالیا تیره شده است و استرالیا خواستار تحقیق در مورد ریشه ویروس کرونا و بلوک‌های چینی در صادرات شده است.

انتشار تصویر دیجیتالی دستکاری شده از یک سرباز استرالیایی که چاقوی خون آلودی را روی گلوی یک کودک افغان نگه داشته است، باعث تشدید تنش‌ها شده و اوضاع را از ماه گذشته بدتر کرده است.

نیوزیلند مانند استرالیا روابط تجاری عمده‌ای با چین دارد و مدت‌هاست که از سوی پکن به عنوان کشور نمونه غربی مورد تبلیغ قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه نیوزیلند همچنین گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که دو طرف بتوانند در آرامش و مسالمت آمیز مذاکره کنند، یک راه بسیار طولانی در پیش است، اما تلاشمان را می‌کنیم؛ این امر ما را قادر می‌سازد تا روابط خود با چین را کمی متفاوت از سایر کشور‌ها طی کنیم.

ماهوتا، اولین زن بومی مائوری است که برای این سمت انتخاب می‌شود که در خارج از نیوزیلند شناخته شده نیست، انتخاب او به عنوان وزیر خارجه در متنوع‌ترین کابینه این کشور انتخاب شگفت انگیزی بود. موکو کاوا یا خال کوبی صورت وی که به عنوان نمادی از میراث مائوری بر روی چانه او نقش بسته است، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار