رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در سالگرد تاسیس این جنبش تاکید کرد برای جلوگیری از آسیب به مسئله فلسطین باید در مقابل ضعف و چنددستگی انتفاضه داخلی صورت گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه القدس العربی، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در ویدئو کنفرانسی به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس این جنبش تاکید کرد که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مسئله فلسطین باید در مقابل ضعف و چند دستگی و عقب گرد موضع موسسات راهبردی، انتفاضه داخلی صورت گیرد.

او تشکیل رهبری ملی فلسطینی که مشروعیت خود را تجدید کند، بیانگر جامعه خود باشد و آماده انجام یک مبارزه حساب شده با پرداخت هزینه‌های آن باشد را خواستار شد.

خالد مشعل به «ضعف و بازگشتی» که در اوضاع فلسطینی رخ داده اشاره کرد و گفت: از دست رفتن جایگاه و مشروعیت موسسات راهبردی، تضعیف مقاومت، تفرقه داخلی و هماهنگی امنیتی با اسرائیل از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین عامل این ضعف و بازگشت است.

او تاکید کرد: برای به دست آوردن حقوق مشروع خود باید بر مردم و توانمندی و مقاومت آنان نه اوهام و وعده‌ها تکیه شود.

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس گفت: دو جنبش فتح و حماس از تابستان ۲۰۰۷ درگیر اختلاف‌ها شدند، اما طرفین را وحدت صف فلسطینیان، پایان دادن به چند دستگی و بازسازی ساختار موسسات ملی و درگیری با رژیم صهیونیستی از طرق مقاومت فراگیر فرا می‌خوانم، زیرا وحدت ملی یک انتخاب اجباری است و اختلاف سیاسی نباید به معنای بیگانگی و تفرقه باشد.

او به مسئله عادی سازی روابط برخی کشور‌ها عربی با رژیم صیونیستی پراخت و افزود: این کشور‌ها خطای سیاسی، ملی و اخلاقی مرتکب شدند و هر موفقیت و پیروزی که به موجب آن به دست آورند، مسموم است.

خالد مشعل گفت: عرب‌هایی که در تلاش برای ایجاد ائتلاف با اسرائیل هستند، در حال دروغ گفتن به ملت‌های خود هستند و برای تخریب امنیت ملی عربی تلاش می‌کنند و علیه قدرت‌های زنده در میان ملت‌ها توطئه می‌کنند.

او به کشور‌های اسلامی و عربی هشدار داد که به دنبال سرپوش گذاشتن بر خطا‌های رژیم‌های خود در ضربه زدن به مسئله فلسطین از طریق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نباشند.

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس افزود: با ریاست جدید کاخ سفید با آگاهی و ثبات تعامل خواهیم داشت و در ماه‌های آینده نیز خود را برای برگزاری انتخابات داخلی و بازاحیای موسسه‌های داخلی آماده می‌کنیم.

خال مشعل در پایان به مسئله تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی پرداخت و اعلام کرد: هم اکنون اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده است و تبادل اسرای ما با سربازان صهیونیستی در بند ما خواهد بود و به هیچ مسئله انسانی دیگر یعنی پیامد‌های همه گیری ویروس کرونا در فلسطین به ویژه نوار غزه که از تابستان ۲۰۰۶ محاصره است، مرتبط نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار