استاندار قزوین از اعطای تسهیلات ۱۴ درصدی برای حمایت از تولیدکنندگان کشمش خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، شصت و هفتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با هدف بررسی و تصویب درخواست بسته حمایتی برای بازرگانی از تامین اجتماعی و پیشنهاد تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای تولید کنندگان کشمش برگزار شد.

اعطای تسهیلات ۱۴ درصدی به واحد‌های تولیدی کشمش، تخصیص اعتبار به سازمان تعاون روستایی یا صندوق کشمش استان جهت خرید تضمینی محصول کشمش از باغداران و اختصاص یارانه به باغداران کشمش به ازای هر هکتار برداشت محصول با تایید سازمان جهاد کشاورزی، از مصوبات مهم این نشست بود.

جمالی پور، استاندار قزوین گفت: تسهیلات ۱۴ درصدی برای حمایت از تولیدکنندگان کشمش در استان قزوین پرداخت می‌شود.
وی افزود: پیش از این کشمش به صورت توافقی خریداری می‌شد که مجلس خرید توافقی را لغو کرده است.

استاندار قزوین گفت: کشمش باید به صورت تضمینی خریداری شود و قیمت هر کیلو ۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای کشمش، بسیار پایین است.

جمالی پور تأکید کرد: تا رفع شدن مشکل خرید توافقی کشمش، باید یک جلسه با فوریت تشکیل شود تا صادرکنندگان و کارخانه داران با دریافت تسهیلات ۱۴ درصدی بتوانند هر کدام ۵۰۰ تن کشمش از باغداران خریداری کنند.
وی افزود: این کار باید به سرعت انجام شود تا فشار مضاعف از روی دوش کشاورزان و باغداران استان برداشته شود.
استاندار با اشاره به اینکه بین ۴ تا ۵ صادرکننده و ۲۰ کارخانه در زمینه کشمش در استان قزوین فعالیت می‌کنند، گفت: بانک کشاورزی بدون تشریفات تسهیلات را با سود ۱۴ درصد در اختیار صادر کنندگان قرار دهد و این تسهیلات فقط به صادر کنندگان کشمش تعلق می‌گیرد.
وی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان وام ۱۴ درصدی به صادر کنندگان کشمش تعلق می‌گیرد و هر خریدار مشمول یارانه دولت خواهد شد.
استاندار گفت: باید راهی پیدا شود که کارخانه داران هم بتوانند از تسهیلات ۱۴ درصدی استفاده کنند.
جمالی پور خطاب به تولید کنندگان کشمش گفت: به دلیل باقیمانده سموم، امکان صادرات کشمش به اروپا کم شده و برند کشمش ایران در حال افت است.
استاندار افزود: علیرغم اینکه بخش زیادی از بازار صادرات کشمش را از دست داده ایم، اما با تشکیل کمیته‌ای به منظور نظارت بر تولید و فرآوری کشمش، باید بازار صادرات کشمش به خارج را دوباره به دست بیاوریم.
وی گفت: محصول کشمش تولیدی باید توانایی صادرات به بازار خارجی را داشته باشد و اگر بازار صادرات از بین برود به دست آوردن دوباره آن کار سختی است.

بخشنده، رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین نیز گفت: کار فرمایانی که در مورد تعداد و نحوه تقسیط بدهی با توجه به شرایط خاص کرونایی مشکل دارند، موضوع را به اتاق بازرگانی منعکس کنند تا با درخواست اتاق بازرگانی از سوی اداره کل تأمین اجتماعی، مساعدت لازم درباره آن‌ها صورت گیرد.

وی افزود: تولیدکنندگان بزرگ استان درخواست تقسیط بدهی به سازمان تأمین اجتماعی را دارند که در صورت تأیید این درخواست از سوی اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه تولید کنندگان به دنبال رفع مشکل هستند نه به تاخیر انداختن بدهی، تأمین اجتماعی هم مساعدت‌های لازم را داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان گفت: مصوبات پیشنهادی کار گروه تخصصی کشمش برای ارائه به وزیر جهاد کشاورزی با وجود پیگیری آقای رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تا کنون اجرایی نشده است.

قاریان پور، مدیرکل تأمین اجتماعی استان هم گفت: در صورت تأیید اتاق بازرگانی مساعدت‌های لازم برای تقسیط بدهی شرکت‌ها و تولیدکنندگان بزرگ استان انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار