در استان کرمان برخی مناطق وجود دارند که محرومیت در آنها موج می زنند اما زمزمه هایی برای آبادانی در این مناطق به گوش می رسد روستاهایی که فاصله زیادی تا آبادانی دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، ریگان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته با ۳۰۲ پارچه آبادی است که نیمی از روستا‌های آن با ضریب محرومیت ۹، از جمله محرومترین روستا‌ها در کشور هستند.

روستا‌هایی که فاصله‌ی زیاد آن‌ها تا مرکز شهرستان محرومیت را در این مناطق دو چندان کرده است و این مسئله سبب شد تا چند نهاد دولتی اقدامات و فعالیت‌های عمرانی خود را در این مناطق آغاز کنند.

یکی از روستا‌هایی که در گذشته دراوج محرومیت قرار داشت ومردمانش در بدترین شرایط زندگی می‌کردند روستای سنگی و کپری سنگ آباد بود، روستایی که در حاشیه دشت ریگان قرار گرفته است و مردمانش در گرما و سرما در خانه‌های کپری زندگی خود را سپری می‌کردند.

روستایی که کودکان آن با چشمان اشک آلود منتظر نوشت افزاربرای تحصیل وپوشاک برای گذراندن زندگی بودند و مردمانش هر روز برای تهیه جرعه‌ای آب به موتور پمپ‌های کشاورزی می‌رفتند وآب غیر بهداشتی مصرف می‌کردند.

محرومیت این منطقه سبب شد تا خیران از نقاط مختلف کشور به این آن سفر کنند و خدماتی را به اهالی این روستا ارائه دهند و با کمک مسئولان اقدامات خوبی در زمینه ساخت وساز منازل مسکونی، مدرسه، خانه بهداشت، آسفالت وجدول گذاری، برق رسانی اشتغال و احداث پارک، مسجد و... انجام شد و خانه‌های کپری به منازل مسکونی مقاوم ومستحکم تبدیل شدند.

و با اشاره به اینکه در این روستا دهیاری وشورای اسلامی راه اندازی شده است، افزود:خدمات رسانی در این روستا‌ها به نحو مطلوب در حال انجام است.

رضا سابکی یکی ازاهالی روستای سنگ آباد گفت: به دلیل خشکسالی‌های پی در پی از مناطق کوهستانی به حاشیه شهرریگان مهاجرت کردیم و برای ادامه زندگی مجبور به ساخت کپردر این منطقه شدیم.

او افزود: شرایط زندگی در این منطقه برای ما بسیار دشوار بود و طوفان‌های شن و بارندگی‌های شدید زندگی را برای ما جهنم کرده بود و هیچ آسایشی نداشتیم.

محمد سابکی یکی دیگراز اهالی روستای سنگ آباد بیان داشت:متاسفانه زندگی در کپر خطر‌های زیادی دارد و چند وقت پیش کپرهمسایه ام در مقابل چشمانم آتش گرفت ،خود وفرزندانش در آن سوختند.

او افزود: پیش از آن آب آشامیدنی، برق، مدرسه، خانه بهداشت ومعابرمناسبی در این منطقه وجود نداشت و زندگی با وجود چنین شرایطی بسیار سخت بود.

در ادامه مریم سابکی اظهار داشت: با تلاش و همت مسئولان منازل کپری ما به منازلی محکم تبدیل شد و اکنون ما در منازلی مستحکم وزیبا زندگی می‌کنیم.

او گفت: اکنون روستای کپری ما به روستایی مستحکم در دل دشت تبدیل شده است و توجه مسئولان به این منطقه امید را در دل ما زنده کرده است.

مصطفی سابکی یکی از دانش آموزان این روستا بیان داشت: مدرسه قبلی ما در کپر وچادر بود و طوفان چادر ما را  تخریب می‌کرد وما روز‌ها زمان زیادی را به جای درس خواندن به مستحکم کردن چادر و کپر می‌پرداختیم.

همچنین رضا رنود افزود: یکی ازمشکلاتی که در این روستا وجود داشت مشکلات بهداشتی بود که با تلاش مسئولان و خیران خانه بهداشت ساخته شد وما اکنون یک مرکز درمانی داریم.

و با اشاره به اینکه در این روستا دهیاری وشورای اسلامی راه اندازی شده است، افزود:خدمات رسانی در این روستا‌ها به نحو مطلوب در حال انجام است.

سنگ آباد ،آباد می شود

امین باقری فرماندارریگان گفت: روستای سنگ آباد یکی از روستا‌های حاشیه‌ای شهرستان ریگان است که درفاصله ۹ کیلومتری از مرکز شهر ریگان قرار دارد و دارای ۱۵۰ خانوار است.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌های پی در پی عشایر مناطق کوهستانی به این روستا مهاجرت ودر این منطقه سکنی گزیدند، افزود: با توجه به اوج محرومیت در این روستا مسئولان وخیران آستین همت را بالا زدند واقدام به عمران وآبادانی این روستا کردند.

باقری گفت: در ابتدا کار ساخت واحد‌های مسکونی در این روستا آغاز شد چراکه منازل کپری جان اهالی روستا را تهدید می‌کرد وهم اکنون  صد‌ها واحد مسکونی مقاوم ساخته وتحویل ساکنان این روستا داده شده است.

او بیان داشت: معابر خاکی، شنی وسنگی روستای سنگ آباد یکی دیگر از مشکلات این روستا بود که با آسفالت معابر واجرا طرح هادی روستایی از معابر آسفالته برخوردار شدند.

فرماندار ریگان اظهار داشت: خیران در آبادانی این روستا کمک شایانی کردند به طوری که ساخت مسجد، خانه بهداشت ومدرسه از جمله فعالیت‌های آنان در این روستا بود.

باقری ابراز کرد: برای اشتغال زایی اهالی این روستا سوله‌ای در قالب کارگاه سنگ تراشی سنگ‌های تزیینی راه اندازی شد که تعدادی از بانوان در آن مشغول به فعالیت شدند.

او با بیان اینکه احداث پارک از دیگر اقدامات صورت گرفته در این روستا است، افزود: با اقدامات وفعالیت‌های عمرانی امید در دل اهالی این روستا‌های رنج دیده زنده می‌شود.

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه تمام تلاش ما در شهرستان ریگان رفع محرومیت از چهره روستا‌های شهرستان است، بیان داشت:  با فعالیت‌های جهادی می‌توان چهره روستا‌ها را تغییر داد.

و با اشاره به اینکه در این روستا دهیاری وشورای اسلامی راه اندازی شده است، افزود:خدمات رسانی در این روستا‌ها به نحو مطلوب در حال انجام است.

در ادامه حسین بنی ابراهیمی بخشدار مرکزی ریگان نیز گفت: با طرح جامع هادی روستایی، روستای سنگ آباد که محرومیت درآن موج می‌زد اکنون به عنوان روستایی الگو ونمونه در شهرستان معرفی می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این روستا دهیاری وشورای اسلامی راه اندازی شده است، افزود:خدمات رسانی در این روستا‌ها به نحو مطلوب در حال انجام است.

بنی ابراهیمی بیان داشت: با راه اندازی یک موتور پمپ کشاورزی در این روستا افراد جویای کار نیز مشغول کشاورزی وکشت محصولات شدند و اشتغال‌های خرد خانگی نیز برای بانوان جویای کار برنامه ریزی شده است که به زودی عملیاتی می‌شود.

بخشدار مرکزی ریگان از روشنایی معابر این روستا خبر داد وابراز کرد: روشنایی معابر نیمی دیگر از این روستا به زودی تامین می‌شود.

و با اشاره به اینکه در این روستا دهیاری وشورای اسلامی راه اندازی شده است، افزود:خدمات رسانی در این روستا‌ها به نحو مطلوب در حال انجام است.

پاک کردن محرومیت از چهره شهر ها وروستا ها عزمی جدی را می طلبد عزمی که نیازمند مدیریتی درست بر روی منابع است کاری که سال ها نادیده گرفته شده است و نیاز محرومان واقعی تامین نشده است به امید روزی که سنگ آبادها ،آباد، آباد ،آباد شوند.

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۱۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
ی کم از بودجه شهرهای کلان رو ب این مناطق(جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان)اختصاص بدن اتفاق خوبی رخ خواهد داد.اخه این مردم هم جزئی از ملت ایران هستند.تا کی باید توی کپر زندگی کنند!؟تا کی مسئولین می خواهند به بی عدالتی ادامه دهند؟؟؟والله مردم این مناطق ب کشورشون علاقه دارند و پایبندند و منتظر حرکتی از سوی تصمیم گیران هستند