وزیر خارجه آمریکا مخالفت دولت متبوعش با رویکرد پاریس در قبال تشکیل دولت در لبنان را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا از رویکرد فرانسه برای حمایت از تشکیل دولت جدید در لبنان با حضور مهره‌های جنبش حزب الله مخالفت کرده است.

برخی منابع مطلع می‌گویند وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در ضیافت شام خصوصی گفته است واشنگتن از رویکرد پاریس برای برای گنجاندن جنبش مورد حمایت ایران، حزب الله، در تلاش‌ها برای حل بحران اقتصادی و سیاسی در لبنان ناراضی است. آمریکا که جنبش حزب الله را جزء گروه‌های تروریستی می‌داند، تاکنون چندین مقام بلند پایه آن را به بهانه‌های واهی هدف تحریم قرار داده است.

بحران سیاسی در لبنان که یکی از عمیق‌ترین بحران‌های این کشور از زمان جنگ داخلی ۱۹۹۰-۱۹۷۵ است، با وقوع آتش سوزی در بندر بیروت به اوج خود رسید. کابینه وقت حسان دیاب مجبور به کناره گیری شد و از آن زمان تاکنون گره کور این بحران همچنان باز نشده باقی است. سعد الحریری، نخست وزیر سابق لبنان، اخیرا مامور تازه تشکیل کابینه است.

پس از وقوع آتش سوزی مرگبار بندر بیروت، رئیس جمهور فرانسه به بهانه پیشگامی در تلاش‌های بین المللی برای نجات لبنان دو بار راهی این کشور شد. امانوئل اکرون تلاش کرد تا از نفوذ تاریخی پاریس برای متقاعد کردن سیاستمداران لبنانی برای اتخاذ نقشه راه و تشکیل دولت جدیدی که وظیفه ریشه کن کردن فساد را دارد، بهره بگیرد. حتی شرط لازم برای دسترسی لبنان به وام صندوق بین المللی پول، بازگشت ثبات سیاسی به این کشور اعلام شد.

سه مقام فرانسوی پیشتر اعلام کردند پاریس علاقه‌ای به تصدی نخست وزیری از سوی الحریری به دلیل شکست در اجرای اصلاحات در لبنان ندارد، اما با توجه به ناکامی دیگر نخست وزیران مکلف در پیشبرد امور، مکرون از مخالفت با نخست وزیر الحریری صرف نظر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار