استاندار گیلان خارج شدن استان از وضعیت قرمز کرونایی را در سایه همکاری مردم دانست و گفت: عادی انگاری منجر به شکل گیری پیک جدیدی از بیماری می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع، استاندار گیلان شب گذشته در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا که با حضور سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز ارتباط تصویری فرمانداران شهرستان‌های استان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، یاد همه شهدای والامقام مدافع سلامت استان را گرامی داشت.

او اظهار داشت: همواره به ویژه در ۱۰ ماه اخیر، شاهد عالی‌ترین شکل ایثار از جامعه فداکار پرستاری بوده ایم که این موهبت؛ جز تجلی عشق، اعتقاد، ایمان، تعهد و خلوص نیت نیست.

استاندار گیلان افزود: معتقدم الگویی که از پرستاران فداکار در اذهان همه ملت ایران ماندگار شده؛ نمونه بی‌بدیلی از وظیفه‌شناسی است که علاوه بر یادآوری فداکاری‌های مثال‌زدنی دوران پر افتخار دفاع مقدس، امروز در جامعه ما ماندگار شده و همه ملت ایران، کادر فداکار درمان به ویژه پرستاران را اسوه‌هایی ناب می‌دانند.

زارع یادآور شد: گیلان از نخستین استان‌هایی بود که از اوایل اسفند ماه سال گذشته درگیر ویروس منحوس کرونا شد، اما با مدیریت منسجم و تلاش‌های صورت گرفته در سایه اتحاد و انسجام همه نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نیز همکاری مردم، توانستیم بر دشواری‌ها غلبه کنیم که از جمله نمونه این موفقیت‌ها، اجرای مطلوب طرح ملی بسیج همگانی مقابله با کرونا بود.

او با بیان اینکه طرح محله‌محور موسوم به شهید قاسم سلیمانی تاکنون روند خوبی را در گیلان دارد، گفت: انتظار دارم که اجرای این طرح با جدیت ادامه داشته باشد تا بتوان به اهداف مدنظر از اجرای این طرح، دست یافت ضمن آنکه لازم است نسبت به پایش سلامت سالمندان و حفاظت از آنان توجه ویژه‌ای شود.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: موفقیت‌های به‌دست آمده؛ جز با حمایت و همکاری‌های مردم میسر نبود و آحاد جامعه فهیم گیلان، در ایامی همچون نوروز، سیزدهمین روز فروردین، مناسک مذهبی و دیگر آیین‌های ملی، با درک موقعیت خطیر پیش آمده، نهایت اهتمام برای رعایت دستورالعمل بهداشتی را انجام دادند.

زارع ادامه داد: با تلاش مضاعف خدمتگزاران، همدلی و همکاری مردم موجب شد پس از کنترل اوج بیماری در اسفند ماه سال گذشته، همواره به لحاظ تعداد بستری و فوتی‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر باشیم.

او اظهار داشت: اطمینان دارم در زمان کنونی نیز که همچون همیشه نیازمند استمرار این همکاری‌ها هستیم؛ به ویژه با توجه به در پیش بودن شب یلدا، مردم از شکل‌گیری اجتماعات انسانی و دورهمی‌های خانوادگی پرهیز می‌کنند و این رفتار، حمایت و قدردانی عملی از پرستاران و البته حفظ سلامت بزرگان خانواده هاست.

استاندار گیلان با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا به ریاست رئیس جمهوری؛ اعلام شد که هیچ شهری در کشور، در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد، گفت: این درحالی است که پیش تر، ۴ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر بودند که این امر، علاوه بر آنکه مسرت بخش است؛ به یقین؛ نتیجه همت و همکاری خوب مردم است.

زارع ادامه داد: در جلسه‌های مختلف ستاد استانی مدیریت کرونا تصریح کرده‌ام که این وضعیت، پایدار و دائمی نیست و عادی‌انگاری و کم‌توجهی به مقررات بهداشتی، به‌طور قطع موجب تکرار شرایط دشوار گذشته می‌شود.

او تصریح کرد: بر این مبنا انتظار داریم همه شهروندان و هم استانی ها، همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.

استاندار گیلان یادآور شد: مراقبت از افراد سالمند و آسیب پذیر، یکی از مهمترین اصل‌ها در منظومه الزامات کرونایی است که همه آحاد جامعه باید به آن توجه داشته باشند و رسانه‌ها نیز به‌درستی، خطرات شکل‌گیری اجتماعات انسانی هم برای بزرگتر‌های خانواده و هم برای جامعه را تبیین کنند.

زارع با اشاره به محدودیت‌های اعلام شده برای امشب و روز آینده از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، بر لزوم توجه به قوانین وضع شده برای اصناف، بازاریان و اقشار مختلف مردم تأکید کرد.

او با بیان اینکه گیلان به لحاظ زیرساخت‌های حوزه درمان از میانگین کشوری پایین‌تر است، یکی از شاخصه‌های سنجش این امر را نسبت تخت‌های بیمارستانی به جمعیت خواند و گفت: با وجود تجهیز بیمارستان‌های استان در ۹ ماه اخیر، همچنان با کمبود امکانات و تجهیزات روبرو هستیم.

استاندار گیلان کمبود نیروی انسانی و کمبود ساختمان‌های خانه بهداشت در استان را نیز مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در صورت فراهم شدن شرایط لازم، این امکان وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم نسبت به تکمیل پروژه‌ها اقدام شود.

در این نشست علاوه بر رئیسان کمیته‌های ستاد استانی مدیریت کرونا، فرمانداران شهرستان‌های رشت، لنگرود، بندر انزلی و تالش نیز به بیان اقدامات انجام شده در آن شهرستان و اعلام وضعیت کنونی پرداختند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.