به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دد این گزارش قصد داریم از جهات مختلف به مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL بپردازیم و ویژگیهای این دو سدان جذاب را در بوته نقد قرار دهیم.
قبل از شروع مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL ابتدا نگاهی به تاریخچه هر دو خودرو بیاندازیم؛ کمپانیبورگوارداز جمله خودروسازان بااصالت آلمانی است که از سال ۱۸۹۰ میلادی آغاز به کار کرد و چندین سال بعد نیز تبدیل به یکی از محبوبترین خودروسازان کشور آلمان شد؛ با این حال در سالهای ابتدایی دهه 1960 میلادی بدهیهای بانکی بر این شرکت چیره شد و مسئولین بورگوارد را مجبور به پذیرش ورشکستگی کرد.
مدتهای مدیدی خبر خاصی از بورگوارد نبود تا آنکه کریستین بورگوارد(نوه بنیانگذار بورگوارد) با سرمایه شرکت بایک(BAIC) چین، برند بورگوارد را در سال ۲۰۰۸ دوباره زنده کرد و با ارائه دو شاسیبلند شهری جذاب به نام بی ایکس ۷ و بی ایکس 5، پا به میدان رقابت گذاشت. بورگوارد BX5 اولین بار در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۶ معرفی شد و زمان زیادی طول نکشید که شرکت «کیان موتور وارنا» بهعنوان نماینده رسمی کمپانی بورگوارد در ایران، برای واردات محصولات این برند در بازار ایران اقدام کرد.
در سوی دیگر این میدان نیز یک کراساوور نامآشنا حضور دارد که حالا دیگر کمتر کسی در بازار خودروی کشورمان آن را نمیشناسد. هیوندای توسان از سال 2004 در خطوط تولید شرکت هیوندای حضور یافت و خوشبختانه هر سه نسل اول آن شانس حضور در جادههای کشور را پیدا کردند. نسل سوم این شاسیبلند کرهای از سال 2016 توسط شرکتهای آسان موتور، کرمان موتور و برخی واردکنندگان غیررسمی روانه بازار ایران شد و علیرغم توان فنی محدودتر نسبت به نسلهای پیشین، مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت.
مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL را از بخش طراحی شروع خواهیم کرد. حالت طراحی نمای جلو بورگوارد BX5، شباهت فراوانی به برخی از محصولات کمپانی آئودی دارد. طراحی خوشایند جلوپنجره و فرم مهیج سپر، ظاهری نسبتا ستیزهجویانه، مدرن و مصممی را برای چهره این کراساوور چینی-آلمانی بههمراه داشته است. خطوط برجسته و حجمپردازیهای منطقی نمای جانبی نیز سعی در عضلانی جلوه دادن بدنه این خودرو دارند و درعینحال موجب کاهش سادگی این زاویه از بدنه BX5 نیز شدهاند. البته ناحیه پشت خودرو جذابیت سایر بخشها را نداشته و از گیرایی بصری کمتری در مقایسه با سایر زوایای بدنه BX5 برخوردار است.
شرکتکنندهی دیگر این رقابت یعنی هیوندای توسان TL نسبت به گذشته از طراحی بسیار زیباتری برخوردار است و همین عامل نیز یکی از عمده دلایل محبوبیت توسان TL در بازار ایران بهشمار میآید. فرم کشیده و خشن چراغهای جلو در کنار حالت خاص جلوپنجره، سبب شدهاست تا چهره نسل سوم توسان به برادر بزرگترش(سانتافه) شباهت فراوانی پیدا کند. بهطور کل شمایل خوشفرم توسان نسل سوم و جلوه ظاهری هیجانانگیز آن در مقایسه با بورگوارد BX5، بیشتر به سلیقه عموم مشتریان ایرانی نزدیک بوده و بهنظر میرسد باید آن را برنده این قسمت بدانیم؛ هرچند که شاید سلیقه بعضی از شما عزیزان به طرح بدنه بورگوارد BX5 نزدیکتر باشد.
در بحث فضای داخلی شاهد نمای مدرنتر کابین BX5 بهویژه در بخش داشبورد هستیم که علاوهبر طراحی ظاهری جذابتر، از متریال مرغوبتری نیز در ساخت آن استفاده شدهاست. با این وجود طراحی داخلی توسان نیز بهنوبه خود خوشایند و دلنشین از آب درآمده است و بااصالت و پخته جلوه میکند. از نظر گنجایش فضای داخلی هم میتوان گفت که هر دو خودرو محیطی نسبتا جادار با ظرفیت کافی برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال را درون خود فراهم آوردهاند.
بورگوارد BX5 قوای محرکه 190 اسببخاری خود را از یک پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ به حجم 1.8 لیتر دریافت میکند و گشتاور 280 نیوتنمتری حاصل را بهواسطه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل بهسوی چرخها روانه میسازد.
در سوی دیگر هیوندای توسان 2016-2017، به یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر با قدرت 155 اسببخار و گشتاور 192 نیوتنمتر مجهز شدهاست. نیروی حاصل نیز بهوسیله یک گیربکس شش دنده اتوماتیک و دو دیفرانسیل، بهسوی محورهای جلو و عقب انتقال مییابد. با توجه به گشتاور ضعیفتر پیشرانه توسان میتوان انتظار داشت که این خودرو در مقایسه با بورگوارد BX5 از چالاکی کمتری برخوردار باشد. برای مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL از نظر فنی در آمار، میتوانید جدول زیر را مطالعه بفرمائید.
مدل خودرو |
بورگوارد BX5 |
هیوندای توسان TL |
پیشرانه |
چهارسیلندر-توربوشارژ |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور |
1.8 لیتر |
2 لیتر |
حداکثر قدرت اسببخار |
190 |
155 |
حداکثر گشتاور نیوتنمتر |
280 |
192 |
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک |
6 سرعته اتوماتیک |
مصرفسوخت (ترکیبی) |
7.3 |
8.3 |
شتاب صفر تا 100 |
9.4 |
11.8 |
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت |
190 |
180 |
بورگوارد BX5 و هیوندای توسان TL سطح نسبتا مطلوبی از امکانات رفاهی را به مشتریان خود ارائه میدهند و از این حیث میتوان گفت که تقریبا همسطح ظاهر شدهاند.
البته نمونه فول وارداتی توسان TL بهواسطه برخورداری از امکانات پیشرفتهای همچون اتوپارک، رادار تصادف، رادار تغییر لاین و… خودروی بهمراتب کاملتری در مقایسه با بیایکس 5 محسوب میشود. در ادامه به جدول زیر توجه فرمایید تا اطلاعات دقیقتری پیرامون امکانات رفاهی موجود در هر دو خودرو کسب کنید تا بتوانید دقیقتر به مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL بپردازید:
تجهیزات |
بورگوارد BX5 |
هیوندای توسان TL |
چراغ |
لامپ زنون، مهشکن جلو، اتولایت، دیلایت، چراغ چرخشی، بدرقه، نورپردازی داخلی |
مجهز به دیلایت، اتولایت، مهشکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ جلو زنون، چراغ بدرقه، چراغ خوشآمدگویی، چراغشور |
سیستمهای مولتیمدیا |
9 اسپیکر HIFI- بلوتوث – قابلیت پخش CD و MP3 -DVD نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر – دوربین جلو با قابلیت ذخیرهسازی، میرور لینک USB-AUX |
دارای 6 بلندگو، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth USB – CD – MP3 – AUX |
صفحهنمایش |
دارای نمایشگر 8 اینچی لمسی، رهیاب |
نمایشگر 8 اینچی لمسی، رهیاب |
رینگها |
235/60R18 |
225/55R18 |
آینه |
آینه وسط الکتروکرومیک – آینههای بیرونی تاشونده برقی گرمکندار |
آینه وسط الکتروکرومیک – آینههای بیرونی تاشونده برقی گرمکندار |
تهویه مطبوع |
کنترل اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب |
تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک و دریچه تهویه عقب |
صندلی |
صندلی با روکش چرمی، گرمکن و تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده و 4 حالته سرنشین جلو، گرمکن صندلی جلو، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش چرم |
صندلی با روکش چرمی، گرمکن، تنظیم برقی صندلیها، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده، صندلی عقب تاشو، سردکن جلو |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر |
سنسور پارک جلو و عقب |
سایر امکانات |
اتوهلد، سنسور باران، دوربینهای عقب جانبی و 360 درجه و دوربین شب، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر – دوربین جلو با قابلیت ذخیرهسازی، سقف پانوراما |
سنسور باران، 3 حالت رانندگی (نرمال – اکو – اسپرت)، دوربینهای پارک عقب، 360 درجه(سفارشی)، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین(سفارشی)، رادار تصادف(سفارشی)، سقف پانوراما(سفارشی) |
بورگوارد BX5 تاکنون از سوی موسسات معتبر بینالمللی ایمنیسنجی تحت آزمون قرار نگرفته است، اما ادعا میشود که این خودرو دارای ساختاری مستحکم بوده و امنیت قابلقبولی را ارائه میدهد. وجود تجهیزات ایمنی مناسب در BX5 را میتوان گواهی بر این ادعا دانست.
از سوی دیگر، نسل سوم هیوندای توسان موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر یوروانکپ شده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین هیوندای توسان پیروز بیچونوچرا این بخش از مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL خواهد بود.
تجهیزات |
بورگوارد BX5 |
هیوندای توسان TL |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، ورود بدون کلید، کمربندهای پیشکشنده و محدودکننده |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدونکلید، ایموبلایزر، کمربندهای پیشکشنده و محدودکننده، پشتسری فعال |
کیسه هوا |
مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پردهای |
مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پردهای |
سیستم ترمز |
ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA، ترمز پارک برقی، اتوهلد، CBC |
ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، VSM |
بورگوارد BX5 در زمینه چالاکی عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد و سواری نرم آن نیز میتواند موجب خرسندی راننده و سایر افراد حاضر در کابین شود. عایقبندی مطلوب فضای داخلی، هماهنگی دلچسب میان پیشرانه و جعبهدنده در کنار وقفه ناچیز سیستم توربوشارژ، از جمله مزیتهای بورگوارد BX5 بهشمار میروند.
اما رقیب خوشاستایل کرهای همانطور که در بخش فنی اشاره شد، به دلیل توانایی کمتر پیشرانه، قادر به ارائه یک رانندگی مهیج و چالاک در حد BX5 نیست. همین مسئله هم بیشترین انتقادات را نسبت توسان در میان مشتریان به دنبال داشته است. البته عملکرد فنی توسان برای نیازهای متعارف روزمره، نسبتا مناسب و قابلقبول ارزیابی میشود و از این نظر چندان جای نگرانی وجود نخواهد داشت.
میزان تسلط راننده توسان نسبت به بخش جلوی خودرو کمی بیشتر از بورگوارد بوده، اما دید پشت آن دارای محدودیت نسبی است. عملکرد سیستم تعلیق توسان نیز نسبتا نرم و راحت ارزیابی میشود، اما تمایلات اسپرت آن در قیاس با BX5 بیشتر حس میشود؛ که البته پایداری ارزندهتری را نیز برای خودرو در پی داشتهاست.
مقایسه شرایط بازار آخرین بخش از مقایسه بورگوارد BX5 و توسان TL در جدال تکبهتک این دو خودرو است؛ در بحث شرایط بازار بدون شک میتوان گفت که هیوندای توسان در مقایسه با بورگوارد BX5 از وضعیت بسیار مطلوبتری برخوردار است. حضور درخشان سه نسل از هیوندای توسان در بازار ایران و خدمات پساز فروش گسترده محصولات هیوندای در سراسر کشور، سبب شدهاست تا مشتریان با خیالی کاملا آسوده برای خرید هیوندای توسان اقدام کنند.
در نتیجه رونق بازار توسان TL در مقایسه با بورگوارد BX5 بسیار بیشتر ارزیابی میشود. درواقع حضور بسیار محدود یک محصول تقریبا گمنام در بازار، کافی است تا عمده مشتریان ایرانی از خرید آن پرهیز کرده و ریسک تصاحب چنین خودرویی را به جان نخرند؛ هرچند که این محصول از کیفیت ساخت بالا، توان فنی درخور و ظاهر شایستهای نیز برخوردار باشد!.
بورگوارد BX5 از ظاهری جذاب و مدرن برخوردار است و از مزایایی همچون کیفیت ساخت شایسته، طراحی داخلی دلنشین، متریال مرغوب کابین و امکانات رفاهی-ایمنی قابلتقدیر سود میبرد؛ توانایی فنی و چالاکی آن نیز بسیار رضایتبخشتر از هیوندای توسان است.
با اینوجود هیوندای توسان از خدمات پساز فروش بسیار گستردهتر، طراحی ظاهری عامهپسندتر و بازار خریدوفروش بسیار پررونقتری برخوردار است؛ بنابراین میتوان نام هیوندای توسان را علیرغم تمام شایستگیهای بورگوارد بی ایکس 5، بهعنوان برنده نهایی این رقابت(از لحاظ ارزش خرید) اعلام کرد. مسلما اگر گستردگی حضور بورگوارد در ایران مشابه توسان بود، در حالحاضر شرایط میتوانست کمی متفاوت باشد.
انتهای پیام/