آب پشت سد‌ها در حال تبخیر است

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس، با بیان اینکه برخی از سد‌ها به مناطق کشاورزی پایین دست هیچ تخصیص آبی نمی‌دهند، گفت : به دلیل تکمیل نشدن شبکه آبرسانی پایین دست، آب پشت سد‌ها در حال تبخیر است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مجتبی بخشی‌پور نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس با انتقاد از تکمیل نشدن فرآیند سدسازی در کشور، گفت : در شرایط کنونی شاهد احداث و بهره برداری از پروژه‌های سدسازی در کشور هستیم، اما متأسفانه در این میان، برخی از سد‌های احداث شده، بلااثر باقی مانده است.

او گفت : یکی از دلایل اصلی برای احداث سدها، تجمیع آب‌های روان و انتقال هدفمند آن به سمت اراضی کشاورزی است، اما شاهدیم که با وجود بهره برداری از برخی از پروژه‌های سدسازی، هنوز شبکه پایین دستی سد برای انتقال آب کشاورزی ایجاد نشده است، حال این سوال مطرح می‌شود که پروژه مذکور با چه توجیه اقتصادی و کارشناسی اجرایی شده است.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه به دلیل تکمیل نشدن شبکه آبرسانی پایین دست، آب پشت سد‌ها در حال تبخیر است و این مسئله، منابع آبی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

بخشی پور ادامه داد: از طرفی در شرایط کنونی شاهدیم که اراضی کشاورزی پایین دست سد‌ها با مشکلات بسیاری رو به رو هستند، متأسفانه برخی از سد‌ها به مناطق کشاورزی پایین دست هیچ تخصیص آبی نمی‌دهند.

بخشی‌پور گفت: کشورمان ظرفیت‌های بسیاری گسترده‌ای در حوزه کشاورزی و باغات و زیرساخت‌های لازم از جمله منابع آب، خاک و شرایط اقلیمی متنوع و تأمین نیاز‌های داخلی و حتی صادرات محصولات به کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دارد، اما امروز با چالش‌های بسیاری مواجه است که عدم تخصیص آب کافی به اراضی کشاورزی از مهمترین مواردی است که سبب شده این بخش آنچنان به شکوفایی نرسد.

مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس افزود: وزارت نیرو با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی باید زمینه انتقال آب از سد‌ها به اراضی کشاورزی پایین دست را فراهم کنند، در این صورت می‌توان زمینه را برای توسعه و شکوفایی بخش کشاورزی فراهم کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.