مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: هرچند شیرین کننده‌های مصنوعی کم کالری‌تر از قندی هستند، اما می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   نسرین علیزاده مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت : تغییرات رژیم غذایی برای جلوگیری از افزایش وزن همیشه مورد توجه بوده اند که شیرین کننده‌های مصنوعی یکی از این ابزار‌ها است چرا که این شیرین کننده ها، طعم شیرین را بدون انرژی یا با انرژی کمتر فراهم می‌کنند.

او عنوان کرد: در حال حاضر، ۶ شیرین کننده مصنوعی برای مصرف تأیید شده است که عبارتند از آسه سولفام کا، آسپارتام، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا.

علیزاده بیان داشت: مکانیسم‌های متعددی ارتباط بین شیرین کننده‌های مصنوعی و افزایش وزن را بیان کردند از جمله اینکه احساس طعم شیرین ممکن است باعث افزایش اشتها شده و منجر به مصرف بیشتر غذا و افزایش وزن شود.

او با بیان این که مصرف غذا‌های شیرین با کیفیت پایین رژیم غذایی در کودکان همراه است، افزود: علت آن تغییر ذائقه است چرا که منجر به مصرف آن‌ها به جای غذا‌های سالم‌تر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها می‌شود که این مکانیسم می‌تواند برای شیرین کننده‌های مصنوعی نیز اتفاق افتد.

علیزاده نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های گازدار را به عنوان منبع اصلی شیرین کننده‌های مصنوعی در رژیم غذایی خواند و گفت: مصرف نوشابه با شیرین کننده مصنوعی در کودکان، با افزایش سن و با گذشت زمان، در حال افزایش است و اکثر مطالعات اپیدمیولوژیک در کودکان ارتباط مثبتی بین افزایش وزن و مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند‌های مصنوعی پیدا کرده اند.

او ادامه داد: کودکانی که قبل از وعده غذایی نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصرف می‌کنند، بدلیل کاهش اشتها غذای کمتری می‌خورند و به این دلیل در مرض خطر سوءتغذیه و اختلال رشد قرار می‌گیرند.

علیزاده افزود : هرچند شیرین کننده‌های مصنوعی کم کالری‌تر از شیرین کننده‌های قندی هستند، اما با تغییر ذائقه، تغییر عادات غذایی و اثراتی که در سیستم گوارشی ایجاد می‌کند می‌تواند باعث افزایش وزن و اثرات مخرب آن مانند افزایش قند خون، افزایش دور کمر و .. شوند بنابراین احتیاط لازم در خصوص مصرف آن‌ها باید رعایت شود.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.