بایدها و نبایدهای تولید سوخت هیبریدی خودرو ها

سوخت هیبریدی مخلوط گاز و بنزین بوده که در کم کردن آلاینده‌های زیست محیطی تاثیر گذار است.

مجیدکریمی مخترع و تولید کننده سوخت های هیبریدی در گفت‌وگو باخبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سیستم هیبریدی گاز و بنزین در جهت استفاده بهتر و پاک‌تر در خودرو‌های امروزی می‌تواند به کار گرفته شود. در کابین راننده این سیستم  ۵ نوع سوخت در اختیار راننده قرار داده شده است که این ۵ سوخت شامل بنزین ، گاز سی ان جی فعلی، بنزین با گاز تقویت شده، گاز همراه  بنزین هیبریدی می شود. 

کریمی افزود: با مخلوط گاز و بنزین در خودرو‌ها توان قدرتی خودرو کم نمی‌شود و این خلاء کمبود قدرت گاز را جبران می‌کند.  این سیستم  همواره گاز را به عنوان سوخت بستر در موتور استفاده می‌کند که در موارد ترافیکی و توقف بدون استفاده از بنزین، خودرو تمام انرژی خود را از این سوخت بستر استفاده کرده و  تا سرعت حدود ۲۰ کیلومتر بر ساعت را تامین و مصرف می‌کند.

او ادامه داد: این سوخت مخلوط گاز و بنزین، در کم کردن آلاینده‌های زیست محیطی تاثیر گذار بوده و از طرفی این سوخت تقریبا برای همه خودرو‌های ساخت داخلی امکان پذیر است. در صورت نیاز، به سرعت بیشتر پاشیدن بنزین در مسیر،  از بستر تقویت شده و در سرعت بالاتر از مخلوط گاز و بنزین با هم استفاده می‌کنیم.

مخترع و تولید کننده سوخت های هیبریدی بیان کرد: این نوع هیبرید از انواع دیگر خودرو‌های هیبریدی ارزانتر و کارآمد‌تر خواهد بود، زیرا در برابر خودرو‌های هیبریدی برق و بنزین که امروزه در کشورمان وجود دارد  از سایر کشور‌هایی که وارد می‌شود ارزانتر و ارزشمند‌تر است.

او اظهار کرد: از آن جایی که هیبرید برق و بنزین نیازمند باتری‌های متعددی است بنابراین هم گران و هم در بازگشت به طبیعت آسیب زا هستند،  مهیا کردن هیبرید، گاز و بنزین در سیستم گاز در کشور امکان پذیر است و به مراتب قیمت آن از باتری ارزانتر است و از طرفی دیگر گاز طبیعی به فراوانی یافت و سوخت، تمیزتر می‌شود.

این مخترع با اشاره به سوخت خودرو‌های هیبریدی گفت: در خودرو‌های هیبریدی برق و بنزین بعد از خالی شدن شارژ باتری، باید با افزایش سوخت بنزین دوباره شارژ شوند و تا حدودی همچنان افزایش سوخت نامناسب هر چند اندک بنزین را خواهیم داشت، ولی خودرو‌های هیبرید گاز و بنزین، آلایندگی شارژ را نخواهند داشت و در عوض خودرو‌ها آلودگی کاری ایجاد می‌کنند. 

بایدها و نبایدهای تولید سوخت هیبریدی خودرو ها

این مبتکر و تولید کننده ادامه داد: در این روش، خودرو نیاز کمتری به سوخت‌گیری دارد و مدت زیادی از سوخت استفاده می‌کند، این مورد در مصرف بهینه تاًثیر گذار است، زیرا برای تامین سوخت با هر بار مراجعه یک سفر انجام می‌دهیم و اگر تعداد دفعات کمتری جهت سوخت گیری مراجعه کنیم درصد کمتری از آلاینده ها را به محیط وارد کرده‌ایم.

کریمی با اشاره به خودرو‌های وارداتی گفت: خودرو‌های وارداتی هیبریدی برق و بنزین برای تامین برق مورد نیاز در مواقع لازم باید از بنزین بهره بگیرند که این باعث تک‌سوزی خودرو‌ها می‌شود، ولی در هیبرید گاز و بنزین میزان کمتری از بنزین در خودرو استفاده می‌شود و ضعف ناشی از کمتر مصرف کردن بنزین را همان سوخت بستر تامین می‌کند.

او افزود: این سوخت درماشین های برقی تست شده اما به دلیل عدم حمایت های لازم به بازار عرضه نشده است . البته باتوجه به اینکه  از این سوخت در کشور استقبال زیادی شده اگر از این سوخت حمایت شود به کشورهای خارجی نیز خواهیم فرستاد. 


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار