به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ
شما (ای اهل ایمان) با آن کافران به قتال و کارزار برخیزید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند و خوار گرداند و شما را بر آنها منصور و غالب نماید و دلهای (پر درد و غم) گروهی اهل ایمان را (به فتح و ظفر بر کافران) شفا بخشد.
فایل صوتی تلاوت آیه ۱۴ سوره توبه
عقبه گوید: با معلیّبنخنیس خدمت حضرت صادق (ع) رفتیم. حضرت فرمودند: «بر شما مژده باد به یکی از دو فرجام نیک از جانب خدا! یا شما باقی میمانید تا ببینید آنچه را که مایه سرافرازی شما باشد، خدا دلهای شما را شفا بخشد و خشم دلتان را ببرد و شما را بر دشمن چیره سازد.
چنانکه در قرآن میفرماید: «وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ وَ یُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِم»؛ و اگر قبل از دیدن آن روز از دنیا برود، به دینی که خدا برای پیغمبر (ص) و خاندان او و علی (ع) رضایت داده است از دنیا رفتهاید».
بیشتر بخوانید
سؤال: با اینکه آیه ۳۲ انفال میفرماید:تا پیامبر در میان مردم است، خداوند عذابشان نمیکند، پس چگونه در این آیه سخن از عذاب آنان آمده است؟
پاسخ: مقصود در آن آیه، عذابهای آسمانی و ریشه کن کننده، مثل عذاب قوم عاد و ثمود است و در این آیه مراد عذاب و سختیهای جنگ است.
۱-جبهههای جنگ، بستر امدادهای الهی است. «قاتِلُوهُمْ، یَنْصُرْکُمْ» (از شما حضور و جهاد، از خدا نصرت و امداد)
۲-رزمندگان، بازوی حقّ و عوامل اجرای حکم خدایند. «یُعَذِّبْهُمُ بِأَیْدِیکُمْ»
۳-سنّتهای الهی، از مسیر طبیعی و علل واسباب اجرا میشود. «بِأَیْدِیکُمْ»
۴-در پی شکست نظامی دشمن، شکست روحی وسیاسی است. «یُعَذِّبْهُمُ، یُخْزِهِمْ»
۵-خداوند خواستار شکست و ذلّت دشمنان دین و پیروزی و عزّت مؤمنان است. «یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ»
۶-از اهداف جنگ، محو کفر و ذلّت کافران و آرامش مؤمنان است. «یُعَذِّبْهُمُ ... یُخْزِهِمْ ... یَشْفِ صُدُورَ»
۷-پیش از جنگ، تشویق و تبلیغ لازم است. خداوند به مؤمنان نوید قطعی میدهد. «یَنْصُرْکُمْ، یَشْفِ صُدُورَ»
۸-دلهای مسلمانان از دست کافران همیشه جریحه دار و آکنده از رنج و آزاراست. «یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ»
۹-گرچه در جنگ، عدّهای شهید و داغدار میشوند، ولی امّت اسلامی در عزّت و آرامش زندگی میکنند. «صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ» و نفرمود: «صُدُورِکُمْ»
۱۰-سرنوشت مؤمنان در مسائل اجتماعی، به هم پیوند دارد و پیروزی شما، شفای دل سایر مؤمنان است «یَنْصُرْکُمْ، یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ»
انتهای پیام/