وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر عدم وضع پیش شرط‌های جدید برای احیای برجام توافق کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه نشریه گاردین، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی به منظور هموار کردن مسیر برای احیای برجام، توافق کردند تا پیش شرط‌های تازه‌ای را بر توافق هسته‌ای اعمال نکنند.

به نوشته نشریه گاردین، وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر این باورند تهران و واشنگتن باید قادر باشند به اجرای کامل این توافقنامه باز گردند؛ بدون آنکه در این مرحله نیاز به پذیرش تمدید و یا تکمیل این توافقنامه باشد.

به ادعای گاردین، این گام وزرای خارجه اتحادیه اروپا، یکی از موانع احتمالی را برای بازگشت ایران به اجرای برجام- مادامی که آمریکا تحریم‌های خود را برداشته و قطعنامه‌های سازمان ملل را اجرایی کند- بر خواهد داشت.

مخالفت با وضع پیش شرط‌های تازه در حالی مطرح شده که وزرای خارجه طرف برجام که شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، ایران، چین و روسیه می‌شوند، برای نخستین بار از ابتدای سال دور هم جمع شدند و از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام که در سال ۲۰۱۸ آن را به صورت یکجانبه ترک کرده بود، استقبال کردند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این نشست از ایران خواست تا به گفته وی، این پنجره فرصت را که از سوی دولت بایدن فراهم می‌شود، از دست ندهد.

او خطاب به خبرنگاران گفت: ما باید اکنون به جلو نگاه کنیم و در هفته‌ها و ماه‌های آینده تصمیم گیری خواهد شد آیا نجات توافق (هسته ای) امکان پذیر خواهد بود؟

او در ادامه گفت این پرسش مطرح خواهد بود که آیا یک راه حل طولانی مدت برای دهه‌ها اختلاف در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات دست یافتنی خواهد بود یا خیر.

گاردین در ادامه گزارش داد یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته است: تمامی افراد حاضر (در این نشست) با حفظ توافق (هسته ای) و نیز قانع کردن آمریکا به این مسأله که بهتر است به این توافقنامه، همانطوری که هست و بدون پیش شرط و بدون آنکه بگوید، بله، ما می‌خواهیم چیزی بیشتر را اضافه کنیم، بازگردد.

ابن دیپلمات اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم ایران به اجرای کامل (برجام) بازگردد، ما باید جوایز اقتصادی را که وعده اش را داده بودیم، فراهم کنیم. امروز، تجارت میان اتحادیه اروپا و ایران، پایین‌تر از مقداری است که پیش از برجام وجود داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۰:۵۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اصطلاح به مرگ بگیر تا به تب راضی بشه همینه
اروپاییها اول صحبت از پیش شرط میکردند حالا هیچی از پیش شرط نمیگن که ما خوشحال بشیم ولی درضمن هیچی هم از عمل به تعهداتشان نگفتن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
من که هیچ ارزانی رو احساس نمیکنم، فقط گرانی و بدبختی، و وعده های توخالی و بازی سیاسی رییس جمهور و وزرایش را می بینم و احساس میکنم
Iran (Islamic Republic of)
dada
۰۸:۵۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
همیشه راهی برای خر کردن احمق ها وجود دارد !! این دفعه به جای هویج !!! کلم بروکلی با فواید فراوان و خواصیت درمان کرونا تا سرطان پیشاب !!!
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۵۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
سلام ،

به نظر من اولین اقدام مؤثر برای ارتباط متقابل بین ایران و کشورهای ۱+۴ ،
این است که اتحادیه اروپا وابستگی خود به ایالات متّحده را قطع کند و تصمیمی عقلانی و منطقی برای برقراری ارتباط اتخاذ کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اروپائیهای پررو و همیشه طلبکار !!!
برجام بنظرم یک بازی باخت باخت برای ایران بود
Iran (Islamic Republic of)
ساجدی
۰۷:۱۵ ۰۲ دی ۱۳۹۹
این زره پشت ندارد منگر به عقب برگردی باز میخواهید باسران دغل باز درغگو وقاتل شهدا سر یک میز بنشینید؟ به حال این ملت تاسف میخورم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اگه اون مجلس قبلی همان زمان که آمریکا خارج و بدعهدی اروپایی ها شروع شد کمی مثل الان فقط کمی دوباره می گم فقط کمی خودشو سفت تر می گرفت الان حال و روز برجام این نبود مگر اینکه اونا دلایل دیگه ای برای این کارهاشون داشته باشن ...
Canada
ناشناس
۰۶:۲۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
نه تا بحال خیلی قدم برداشته اید
وعده سر خرمن میدهند
میخواهند وقت بخرند و ما را سرگرم
امروز تحریم ورداشته میشه
نه فردا برداشته میشه
یکجوری هایی میخواهند جلوی پیشرفت مان را بگیرند
با وعده و وعید دورعین و سرکاری
Canada
ناشناس
۰۵:۴۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
واقعا روی سنگ پای قزوین را کم کردند
هی دور هم جمع میشوند وقولهایی بدون عمل میدهند تا
وطن ما بدون هیچ سودی در قرارداد بماند
مثل اینه که بچه را گول میزنند
کی واقعیت ها را خواهیم دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۲ دی ۱۳۹۹
همین فردا مصاحبه های این وزرا را ببینید چه حرفهای ضد و نقیضی خواهند گفت.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
برحام به نفع همه و به ضرر ایران است البته این را چهل سال بعد فرزندان همین آب و خاک هنگامی که نیاز به راکتور آب سنگین و پلوتونیوم داشته باشند خواهند فهمید نه کسانی که با گرای بیگانه به بهانه معیشت مردم این امتیاز بسیار بسیار بزرگ را از کشور سلب کردند در ضمن باشگاه خبرنگاران عزیز که اکثر کامنتهای دلسوزانه را نشر نمی دهی من بسیاری از کامنتهای منتشر نشده ام در سایتهای مختلف را جمع کرده ام و انشاالله به موقع در کتابی منتشر خواهم کرد تا مردم واقف شوند که عده ای بودند که در همان زمان امضای برجام همین روزها و روزهای بعد از حال را و خسارات پایان ناپذیر برجام را پیش بینی می کردند اما هرگز نظراتشان دیده نشد
آخرین اخبار