مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت:پرونده تپه هگمتانه برای ثبت جهانی سال آینده به یونسکو ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی مالمیر,مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان همدان اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه استانداری همدان با وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، این پرونده پس از آماده سازی‌های مقدماتی در استان و ارسال به تهران، اوایل سال آینده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود.

او افزود:«تپه باستانی هگمتانه» میراثی ارزشمند از چند دوره تاریخی تمدن ایران زمین است که در کاوش‌های اخیر باستان شناسی نشانه‌هایی از برج و باروی هزارتوی این شهر به جا مانده از هنر و معماری ماد‌ها نمایان شد و  شاید یونسکو در ثبت جهانی این اثر شتاب کند.

مالمیر در ادامه گفت:هگمتانه پایتخت مادها، پایتخت تابستانی هخامنشیان و ساتراپ‌نشین ماد از هخامنشیان تا ساسانیان بود که یونانیان آن را اِکباتان می‌خواندند. این شهر کهن، نخستین پایتخت آریایی‌ها بود و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا و شوش در خوزستان، از معدود شهر‌های باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار