برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی ممنوع می شود؟

در پی پخش مستند خبری باشگاه خبرنگاران جوان گلستان ، معاون حقوقی رییس جمهور قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل را از جنگل‌های هیرکانی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در نامه‌ای به وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگا‌های تابعه آورده است: در پی پخش مستند خبری الماس هیرکانی، تولید باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیمای مرکز گلستان که ۲۳ شهریور از رسانه ملی پخش شد لازم است موارد قانونی جهت بهره برداری دستگا‌های تابعه ذکر و یادآوری شود.

به موجب اصل (۴۵) قانون اساسی، جنگل‌های کشور از جمله انفال و ثروت‌های عمومی است که در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن‌ها عمل نماید. افزون بر این، به موجب اصل (۵۰) قانون اساسی، در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست، وظیفه عمومی است و فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست با تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.
 
از این رو اقدام به قاچاق قارچ ترافل که در ریشه درختان جنگل‌های هیرکانی می‌رویند موجب خشک شدن و نابودی درختان آن ناحیه می‌شود، تصرف در انفال و اموال عمومی بر خلاف مصالح عامه و فعالیت اقتصادی و تخریب غیرقابل جبران محیط زیست است و باید با آن برخورد شود.
 
همچنین به موجب ماده (۳) قانون حفاظت و بهره برداری از منابع جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۴۶، بهره برداری از منابع جنگل توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در هر مورد طبق طرحی بعمل خواهد آمد که به تصویب وزارت جهادکشاورزی رسیده باشد و این وزارتخانه با رعایت مفاد طرح‌های مصوب، قرارداد لازم را تنظیم و پروانه بهره برداری را صادر می‌نماید.

همچنین براساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات (هرکس بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود).

همچنین ماده ۱۶ قانون حفاظت از خاک مصوب سال ۹۸ را نیز می‌توان در این مورد اجرا کرد براساس این ماده قانونی تخریب کنندگان خاک مکلفند بلافاصله پس از دریافت اخطار وزارت فعالیت منجربه تخریب را متوقف و ظرف مهلت معینی که از طرف وزارت اعلام شود خاک را باز سازی و جبران خسارت نمایند. همچنین مستنکف علاوه بر توقف فعالیت بازسازی خاک و جبران خسارت با حکم مراجع قضایی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می‌شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین خواستار آن شده است که در قانون گمرک یا قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها قارچ ترافل کالای ممنوع الصدور اعلام شود.

مستند تلویزیونی الماس هیرکانی تولید باشگاه خبرنگاران جوان استان گلستان در مدت ۷دقیقه تولید و از شبکه‌های استانی و سراسری پخش گردید که بازتاب گسترده‌ای در بین مخاطبان رسانه‌ها و مسئولان داشت در این مستند که داستان برداشت غیر قانونی گونه‌ای قارچ با ارزش به نام ترافل از جنگل‌های هیرکانی و فروشش به صورت قاچاق به خریداران اروپایی روایت میشد آسیب‌های جبران نا پذیر برداشت کنندگان به جنگل‌ها نیز بیان شد .

مسئولان منابع طبیعی گلستان در این گزارش گفته بودند برای برخورد با برداشت کنندگان قانون وجود ندارد.

در ادامه متن نامه معاون حقوقی رییس جمهور را میبینید:
 
قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی
 
قوانین مربوط به ممنوعیت برداشت قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی
 
 
انتهای پیام / ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.