کارشناس داوری:

گل مس رفسنجان به درستی مردود اعلام شد/ نحوه چیدمان داوران، حالت داد و ستدی با استان‌ها دارد

خسروی، کارشناس داوری گفت: در بازی روز گذشته، داور دید خوبی به صحنه نداشت؛ اما کمک داور ناجی بازی بود و گل دوم مس رفسنجان را به درستی مردود اعلام کرد.

 علی خسروی، کارشناس داوری در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی بازی تیم های فوتبال سپاهان اصفهان و مس رفسنجان گفت: مرجان زاده (داور بازی) ضربه آزاد درونِ محوطه جریمه سپاهان را به درستی اعلام و اجرا کرد، اما زمانی که ضربه زده شد و توپ به دست بازیکن مس رفسنجان برخورد کرد، داور به دلیل این که ۷، ۸ بازیکن سپاهان جلوی دید او را گرفته بودند به صحنه دید نداشت و باید خطای هَند می‌گرفت. برخی‌ می‌گویند بازوی بازیکن مس رفسنجان در آن لحظه بسته بوده است و نباید خطای هند او اعلام می‌شد؛ اما در یک سال گذشته قوانین تغییر کرده‌اند. در صورتی که دست بازیکن بسته باشد یا نباشد، برخورد توپ با دست، خطای هند محسوب می‌شود. با این حال اگر توپ به دست مدافع برخورد کند، قوانین قبلی پا بر جا خواهند بود و همان ملاحظات اعمال می‌شوند.  

کمک داور، ناجی بازی بود و گل مس رفسنجان به درستی مردود اعلام شد

خسروی در ادامه گفت: زمانی که توپ وارد دروازه حریف شد، داور دستور به ادامه بازی نداد و همین باعث شد اعتراض سپاهانی‌ها شروع شود. ۷، ۸ بازیکن سپاهان به همراه  اعضای کادرفنی این تیم به تصمیم داور اعتراض کردند و داور قصد داشت جو را کنترل کند که این کار زمان برد. کمک داور شماره ۲ هم نمی‌توانست صحنه را ببیند، زیرا بازیکن رو به دروازه بود و کمک داور تنها می‌توانست دست راست بازیکن مس را ببیند، در حالی که توپ به دست چپ او برخورد کرد. میرزابیگی، دیگر کمک داور بازی که تجربه بین المللی هم دارد، داور را صدا کرد و به او گفت بازیکن مس رفسنجان مرتکب خطای هند شده است. طبق قانون، روز گذشته میرزا بیگی ناجی بود و گل به درستی مردود اعلام شد. درست است که روز گذشته از نظر نظارت، شخصیت داوری زیر سوال رفت، اما در نهایت گل پذیرفته نشد و سپاهانی‌ها و  دوست عزیزم، محمد ربیعی باید بدانند که گل به درستی مردود اعلام شد.  

حرکت مربی مس رفسنجان از روی هیجان بود

کارشناس داوری درباره محرومیت طوفانیان، مربی تیم فوتبال مس رفسنجان به دلیل آن چه حمله به داوری عنوان شده است، گفت: حرکت مربی مس رفسنجان حمله نبود، در واقع از روی هیجان بود. صحنه را دقیق یادم نمی‌آید، اما فکر می‌کنم هیجان بیش از حد بود. اگر حمله‌ای به داور صورت گرفته باشد، با محرومیت همراه می‌شود و احتمال دارد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بر اساس گزارش ناظران، محرومیت یا جزای نقدی اعمال کند. باید فیلم بازی را دید و حرکت مربی مس رفسنجان را به طور دقیق ارزیابی کرد.  

داور پس از مشورت با کمک خود، گل مس رفسنجان را مردود اعلام کرد

او درباره تغییر تصمیم داور پس از اعتراض بازیکنان و اعضای کادرفنی سپاهان گفت: مهدی نجار، کمک داور کرجی اصلا به سپاهان کمکی نکرد و به بازی آرامش داد. ناظر بازی هم اصلا کنار زمین نیامد. داور به خاطر حرف کمک داور اول که به صراحت گفته بود گل مس رفسنجان مردود است، رای خود را برگرداند. به هر حال داور آن صحنه را از دست داد و ندید که توپ به دست بازیکن برخورد کرده است، اما کمک داور آن صحنه را دید.  

استفاده از کمک داور ویدیویی در کنار زمین توهم است

خسروی درباره استفاده داور از وی ‌ای آر وطنی عنوان کرد: فعلا کمک داور ویدیویی نداریم و این که می‌گویند کنار زمین از تلفن همراه استفاده می‌شود، توهم است. این حرف‌ها مطرح می‌شوند و درباره بازی ذوب آهن هم چنین حرف‌هایی زده‌اند، اما به این گفته‌ها نباید اهمیت داد. کمک داور ویدیویی جزء قوانین فوتبال است و ان شاءالله اگر ایران پولش را داشته باشد، تجهیزات آن را وارد می‌کند. پرسپولیس از کمک داور ویدیویی ضرر کرد، زیرا در ایران از این فناوری استفاده نمی‌شود. ما باید فرهنگ استفاده از کمک داور ویدیویی را داشته باشیم. ان شاءالله دولت کمک کند تا تجهیزات کمک داور ویدیویی در ورزشگاه‌های محل میزبانی بازی‌های لیگ برتر و لیگ یک ما نصب شود.  

داور در سریع‌ترین زمان ممکن بازی را به جریان انداخت

کارشناس داوری در پاسخ به این سوال که داوران برای تغییر تصمیم خود در زمین مسابقه چقدر زمان دارند گفت: زمانی معین نشده است و داوران محدودیتی ندارند، اما باید در سریع‌ترین زمان ممکن بازی از سر گرفته شود. روز گذشته هم داور در حداقل زمان ممکن توانست بازی را به جریان بیندازد و توقف مسابقه ۲، ۳ دقیقه بیشتر زمان نبرد. داور با کمک هایش مشورت کرد، تصمیمش را تغییر داد و جو را آرام کرد. تمام این کار‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.  

بازیکنان باید بدانند که در مقابل ۲۵ تا ۳۶ کمک داور ویدیویی تمام حرکاتشان زیر نظر است

او با اشاره به خطای هند بازیکن پرسپولیس در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: از این خطا‌ها خیلی صورت گرفته است. اگر یادتان باشد در بازی استقلال و پرسپولیس هم علی علیزاده در دقیقه ۸۸ مرتکب خطای هند شد. به هر حال ممکن است بازیکن در آن لحظه تمرکز نداشته باشد و حواسش به دستش نباشد، اما بازیکنان باید بدانند زمانی که در مقابل ۲۵ تا ۳۶ دوربین بازی می‌کنند، تمام حرکاتشان زیر نظر است. ممکن است خطایی رخ بدهد و داور متوجه آن نشود، در این حالت کمک داور ویدیویی به داور می‌گوید که آن صحنه را بازبینی کند. با بازبینی صحنه، ممکن است بازیکن اخراج شود یا به ضرر تیمش پنالتی بگیرند. حتی ممکن است ۳۰، ۴۰ ثانیه از خطا گذشته باشد. البته می‌گویند در حداقل زمان ممکن تصمیم بگیرید. به هر حال این تجهیزات باید وارد شوند و سپس داوران آموزش ببینند؛ به صورت آفلاین زیر نظر فیفا تست شود تا ان شاءالله به صورت آنلاین از این فناوری استفاده کنیم.  

اراده‌ای برای استفاده از وی‌ای آر وجود ندارد

خسروی گفت: ۴ سال پیش گفتم که ۱۰ سالی طول می‌کشد تا وی‌ای آر به ایران برسد. اکنون هم می‌گویم که ۶، ۷ سال طول می‌کشد  تا وی‌ای آر در فوتبال ما مورد استفاده قرار گیرد. در واقع اراده‌ای برای این کار نیست. هزینه خرید وی‌ای آر را به راحتی می‌توان تامین کرد. یک بازیکن معمولی در فوتبال ما ۱۰ میلیارد دستمزد می‌گیرد. شما حساب کنید که هر تیم ۲۵ بازیکن دارد و میانگین دستمزد آن‌ها ۵ میلیارد است که هزینه خیلی بالایی می‌شود. البته نوش جانشان، نمی‌خواهم بگویم آن‌ها تمام پولشان را می‌گیرند و شاید تمام دستمزدشان را نگیرند و کار به شکایت بکشد؛ اما مسئله این است که در فوتبال ایران اراده‌ای برای استفاده از وی‌ای آر وجود ندارد. اکنون کشور‌های عربی و شرق آسیایی این فناوری را در اختیار دارند و حیف است که ما وی‌ای آر نداشته باشیم. وی‌ای آر می‌تواند بازی را جذاب‌تر و ساکت‌تر کند. ما جزء اولین مخالفان استفاده از وی‌ای آر در فوتبال ایران بودیم، اما اکنون دیگر می‌دانیم که استفاده از آن لازم است.


بیشتر بخوانید: 


قطری‌ها می‌خواستند کارکرد سیستم کمک داور ویدیویی خود را به رئیس فیفا و AFC نشان دهند

کارشناس داوری افزود: چرا در بازی پرسپولیس و اولسان این قدر از کمک داور ویدیویی استفاده شد؟ دلیلش این بود که ابراهیم جاسم (داور بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا)  خطای نوراللهی و هَند شیری را دید، اما قطری‌ها می‌خواستند در حضور رئیس فیفا و AFC، کارکرد سیستم کمک داور ویدیویی خودشان را نشان دهند. همه چیز مشخص و هماهنگ شده بود. جذبه و شخصیت داور در آن روز صفر بود. برای پرسپولیس هیچ پنالتی‌ رخ نداد، اما داور در فینال لیگ قهرمانان آسیا، مانند یک عروسک در اختیار AFC و کمک داور ویدیویی بود.  

حضور سرپرست کمیته داوران در راس این نهاد غیر قانونی است

خسروی درباره انتقاد‌هایی که به عملکرد داوران مطرح می‌شود گفت: چیدمان ما غلط است و رئیس کمیته داوران ما به صورت غیر قانونی سرپرستی این نهاد را برعهده دارد. او کاندیدای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است. آقای وزیر ورزش و نهاد‌های نظارتی! سرپرست کمیته داوران کاسبانه داوران را انتخاب می‌کند. البته او پولی نمی‌گیرد، اما در حال تجارت است و از چیدمان داوری سود می‌برد. بعد از ۴۰ سال کار در عرصه داوری، هیچ وقت ندیده بودم که ۱۳۰ نفر در لیگ برتر قضاوت کنند. ۳۵ نفر سوت بزنند، ۸۰ نفر کمک داور باشند و ۲۳ نفر داور چهارم باشد. سرپرست کمیته داوران، استان‌ها را راضی می‌کند که از آن‌ها رای بگیرد. حضور او به عنوان کاندیدای هیئت رئیسه در راس کمیته داوران غیرقانونی است و باید از این سمت استعفا دهد. نهاد‌های نظارتی باید او را برکنار کنند، زیرا دلیل چیدمان غلط، سرپرست کمیته داوران است که باعث شده داوران لیگ‌های ۲ و ۳ به لیگ یک بیایند و داوران لیگ یک در لیگ برتر قضاوت کنند.  

نحوه چیدمان داوران، حالت داد و ستدی با استان‌ها دارد

او گفت: رئیس دپارتمان داوری هم که فوتسالی است، می‌خواهد به همراه چند عضو کمیته داوران، کاندیدای هیئت رئیسه فدراسیون شود. نحوه چیدمان داوران، حالت داد و ستدی با استان‌ها دارد. مسئولان استان‌ها گول نخورند، زیرا این افراد همین یکی ۲ ماه به حرفشان گوش می‌دهند و پس از آن کار خودشان را می‌کنند و بعد شرایط مانند سال گذشته می‌شود که برخی داوران ۱۷، ۱۸ بازی قضاوت می‌کنند و بقیه یک قضاوت هم ندارند. داوران بین المللی و باسابقه و بی سابقه مانند هم شده‌اند و  همه به یک اندازه قضاوت کرده‌اند. حضور رئیس کمیته داوران به عنوان سرپرست در راس این نهاد، وقتی که برای حضور در هیئت رئیسه کاندید شده، ممنوع و خلاف قانون است.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار