باغداران آذربایجان شرقی در اسرع وقت به برف تکانی و ترمیم شاخه‌های شکسته بر اثر بارش سنگین برف اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،علی رخ افروز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به بارش سنگین برف در ۲ روز گذشته، احتمال آسیب و شکستن شاخ و برگ درختان را جدی دانست و گفت: بر این اساس ضروری است باغداران در بازدید از باغ‌های خود اقدامات لازم را انجام دهند.

اوافزود: در صورت وجود برف و فشار سنگینی آن بر روی شاخه‌ها و تنه درخت لازم است باغداران با احتیاط آن را تکان داده و لایه‌های برفی را پاک کنند وشاخه‌های شکسته شده را با استفاده از ریسمان بسته و محل زخم‌های احتمالی بر روی درخت را با برچسپ پیوند ترمیم و پوشش دهند.

او ادامه داد: تکان دادن درختان اصول خاصی دارد و بهتر است این کار توسط افراد آموزش دیده انجام شود، اگر برف به مقدار مناسب روی درخت بماند، اشکالی ندارد، اما اگر حجم آن زیاد و پر آب باشد و در سرمای زیاد روی درخت بماند، باعث یخ زدن می‌شود که در این صورت احتمال صدمه دیدن درخت و شاخه‌ها و برگ‌های آن زیاد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان افزود:در محیط‌های شهری هم ممکن است درختان با سنگین شدن بشکنند و صدمات مالی و جانی در پی داشته باشند، بنابراین تکان دادن درختان در این مناطق ضروری است.

رخ افروز اظهار کرد: یخ زدن موجب از بین رفتن آفات و لارو‌هایی می‌شود که در خلل و فرج پوسته درختان وجود دارد، اما اگر برف تکانی هم صورت بگیرد و در مقابل، سرما به اندازه کافی باشد موجب یخ زدن و از بین رفتن آفات می‌شود.

او اضافه کرد: باید مراقبت کرد که ضربه با چوب به درختان موجب زخمی شدن پوست و تنه درخت نشود و یا تکان‌های شدید بیشتر شاخ و برگ‌ها را نشکند؛ بنابراین تکان دادن برف از روی درخت بستگی به حجم برف دارد، البته اگر برف در زمستان به طور متعادل روی درخت باشد خوب است، اما وقتی سنگین، زیاد و ناگهانی می‌بارد، تکان دادن ملایم درخت با رعایت اصول و به طوری که برف‌های پودری از روی درخت بریزد، مفید است.

او خاطرنشان کرد: شاخه‌های درختان به دلیل اینکه در زمستان در خواب هستند و شیره گیاهی در آن‌ها جریان ندارد، نسبت به فصل بهار خشک‌تر و شکننده‌تر هستند و با ضربات شدید سریع‌تر می‌شکنند و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.