رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:خفگی با گاز مونوکسید کربن در پاییز امسال ۱۰ فوتی و ۱۴۰ مسموم در آذربایجان شرقی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،  رحمانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  گفت: در سه ماهه پاییز امسال کارشناسان این مرکز فوت ۱۰ نفر را تایید کردند و ۱۴۰ نفر را به دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن تحت درمان قرار دادند.

 رحمانی افزود: مونوکسیدکربن گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به ‌طور ظاهری قابل مشاهده نیست و بر اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموماً در فضای بسته ایجاد می‌شود.

او گفت: این گاز ممکن است بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن تولید شود گازی بسیار سمی بی‌رنگ و بی‌بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی بر اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود، غلظت مونوکسیدکربن در مقادیر بسیار کم نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

رحمانی گفت: هنگام مواجهه با بیمار مسموم شده با این گاز باید سریعاً درب اتاق باز و سعی شود  بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد اگر فرد هوشیار است، اما فقط سردرد و سوزش بینی  دارد کافی است در هوای آزاد قرار گیرد تا به تدریج گاز مونوکسیدکربن از بدنش خارج شود و اکسیژن جای آن را بگیرد و در این مدت نوشیدنی گرم بخورد و فعالیت جسمانی زیاد نداشته باشد تا به بیمارستان منتقل شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در صورت بیهوش بودن فرد حتما از محیط آلوده خارج شده و به هیچ عنوان خوراکی داده نشود، چون باعث ورود مواد غذایی به ریه شده و خفگی را به‌دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.