کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با اصلاح سبک زندگی بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری است.

شراره نیک سین کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت: پرهیز از مصرف دخانیات،محافظت بدن در برابر عفونت ها، فعالیت جسمانی حداقل نیم ساعت در ۵ روز هفته ، کنترل وزن  و داشتن تغذیه سالم ازبروز بیش از ۴۰ درصد سرطان پیشگیری می کند.

او درادامه با اشاره به اینکه هر عضوی از بدن می تواند به سرطان مبتلا شود افزود: از هر ۵ مرد یک نفر و از هر ۶ زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا خواهد شد.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  با اشاره به اینکه در استان همدان ۲ هزار و ۶۱۱ نفر مبتلا به بیماری سرطان هستند گفت: از این تعدا د ۵۶ درصد مرد و ۴۴ درصد زن هستند.

نیک سیرت یادآور شد: سرطان های سینه، پوست، معده، روده بزرگ و پروستات از شایعترین سرطان ها در استان همدان هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر به طور کلی تعداد افرادی که از سرطان فوت می کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته است و متوسط میزان بقای ده ساله برای سرطان دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است که مهمترین دلیل بهبود بقای بیماران علاوه بر درمان های موثری که پیدا شده است افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام و غربالگری است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:تغییر در خال های پوستی،توده در هرجای بدن،گرفتگی صدا به مدت طولانی، استفراغ یا سرفه خونی،خونریزی های غیر طبیعی ادرار، بی اشتهای یا کاهش وزن ممکن است از علائم بروز سرطان باشد.

نیک سیرت یادآور شد:افزایش سن،رواج زندگی کم تحرک و تغذیه نا مناسب مهمترین علل افزایش ابتلا به سرطان است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار