دهقانی فیروزآبادی گفت: باید بستر‌های کارآفرینی و اشتغال زایی و تبدیل دانشجو به یک کارآفرین و شرکت موفق در دانشگاه آزاد ایجاد شود.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه آنلاین  روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و معاون پژوهشی و فناوری این واحد دانشگاهی برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با تسلیت ایام فاطمیه، گفت: عبور از قوانین دست و پاگیر از نکات اساسی در حوزه فناوری و نوآوری است. فناوری و بازار ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. زمانی که از فناوری صحبت می‌شود، منظور تنها محصول فناورانه نیست، بلکه هرچیزی که با دانش به عمل آمده و مشتری داشته باشد، مرتبط با فناوری است.

او افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل شود، مردم برای حضور فرزندانشان در این دانشگاه با میل و انگیزه بیشتری اقدام خواهند کرد. باید بستر‌های کارآفرینی و اشتغال زایی و تبدیل دانشجو به یک کارآفرین و شرکت موفق در دانشگاه ایجاد شود. اگر مزرعه، مرکز رشد یا سرای نوآوری ایجاد می‌شود، هدف آشنایی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان با چنین مقوله‌هایی است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساس بازار و فناوری منفعت و مالکیت افراد است، گفت: شکست حوزه بازار در کشور به خاطر دولتی کردن آن است. مالیکت و حاکمیت باید مجزا در نظر گرفته شوند. حاکمیت نباید با مالکیت توسعه پیدا کند. وقتی دانشگاهی می‌خواهد همزمان حاکمیت کند و مالکیت داشته باشد و ارزش و شأنی برای مالکیت بخش خصوصی و افراد قائل نیست، هرگز به جایی نخواهد رسید. باید فضای جذاب و همراه با منفعت ایجاد کنیم تا اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان انگیزه برای حضور در چنین فضای کاری را داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: منافع برای بیشتر انسان‌ها در اولویت است و باید کانال‌هایی ایجاد کنیم که دانشگاه تنها نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد و مالکیت برای افراد و بخش خصوصی باشد. بدون شک در این مسیر دانشگاه هم سود خواهد برد.

او بر رعایت سه اصل در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری تأکید کرد و افزود: نخستین اصل ایجاد سیستمی چابک بود و موضوع بعدی پرهیز از تصدی گری است به همین خاطر چارت سازمانی بسیار کوچکی داریم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه پژوهشی و فناوری تنها چهار آیین نامه بازار فناوری و سرای نوآوری، قرارداد با صنعت، آزمایشگاه مرکزی و کارگاه‌ها و حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضای هیأت علمی وجود دارد. کل سازوکار و اساس حوزه فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی بر پایه این چهار آیین نامه تنظیم شده است. این آیین نامه‌ها کامل و جامع هستند و آزادی عملی که در آن‌ها مدنظر قرار گرفته در هیچ جای دانشگاه وجود ندارد. براساس این آیین نامه‌ها و برای توسعه فناورانه و عملیاتی کردن دانشگاه کارآفرین، اختیارات بسیاری به رئیس استان و واحد‌ها داده ایم.

دهقانی فیروزآبادی در تشریح آیین نامه‌ها گفت: آیین نامه بازار فناوری و سرای نوآوری زیرساخت شرکت داری را مدنظر قرار داده است و آیین نامه آزمایشگاه مرکزی و کارگاه‌ها اجازه می‌دهد مدیریت این بخش‌ها را به بخش خصوصی بسپاریم.

او با اشاره به اهمیت اصل ترویج برای آشنایی و آگاهی کادر‌های مختلف دانشگاهی و دانشجویی با بازار، فناوری، صنعت، اشتغال زایی، شرکت داری و ... افزود: موفق‌ترین معاون پژوهشی و فناوری کسی است که کار را به دیگران بسپارد. اگر موتور پیشران برای کار‌ها باشیم، به خاطر منابع محدود با چالش روبه روی خواهیم شد. نقش نظارت، کنترل و راهبری باید در حوزه فناوری و پژوهشی تعریف شود و سایر کار‌ها به مردم سپرده شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمامی موفقیت‌های انقلاب اسلامی به خاطر مدیریت مردمی بود و حتی در جنگ تحمیلی این حضور مردم و نقش آفرینی آن‌ها در کار‌ها بود که باعث پیروزی شد. در این موارد حاکمیت تنها نقش کنترل کننده را برعهده داشت. سازوکار‌ها و آیین نامه‌های مرتبط با پژوهش و فناوری نباید در یک حلقه بسته تعریف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۷ دی ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان برای ورودی های مهر 98 رشته های کم متقاضی وعده تخفیف 35 درصدی شهریه را داد اما تخفیف را به بهانه های مختلف اعمال نمیکنند لطفا رسیدگی فوری نمایید تا از داوطلبان سو استفاده نشود
آخرین اخبار