به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش به سراغ مقایسه 2خودرو موجود در بازار کشور رفتهایم که هیچکدام بهره چندانی از شانس نداشتند و زمانی پا به بازار ایران گذاشتند که کمکم قانون ممنوعیت واردات خودرو در حال تصویب بود. این موضوع باعث شد تا حضور این خودروها در بازار کشور ما، علیرغم تمام شایستگیهایشان، بسیار کمرنگ باشد. پس لطفا با مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون با ما همراه باشید.
شرکت بورگوارد یکی از خودروسازان معروف آلمانی در قرن بیستم بود که در سال 1919 تأسیس شد. شرایط برای بورگوارد خوب پیش میرفت اما جاهطلبیهای مدیران این شرکت باعث بالارفتن حجم بدهیها شد. تا جایی که بورگوارد دیگر نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و در سال 1961، اعلام ورشکستگی کرد.
غیبت بورگوارد در بازار، چند دهه ادامه یافت و نام این خودروساز، تقریبا فراموش شده بود تا اینکه در سال 2008، نوه بنیانگذار این شرکت با کمک سرمایهگذاری گروه خودروسازی بایک (BAIC) چین، مجددا نام بورگوارد را زنده کرد. بورگوارد bx7 که به عنوان نخستین محصول این خودروساز آلمانی در دوره جدید شناخته میشود؛ نخستین بار در سال 2015 معرفی شد. شرکت کیان موتور وارنا به عنوان نمایندگی رسمی بورگوارد در ایران، در سال 1396 از دو خودرو بورگوارد bx7 و bx5 رونمایی کرد و نخستین سری بورگوارد bx7 در سال 1397 تحویل خریداران ایرانی شد.
در مقابل، سانگ یانگ رکستون را داریم که نخستین بار در سال 2001 معرفی و در بازارهای جهانی عرضه شد. نسل اول این SUV آفرودی با دوبار فیسلیفت، تا سال 2017 روی خط تولید دوام آورد. این نسل رکستون در تعداد محدودی به کشور ما نیز وارد شد تا اینکه سانگ یانگ در سال 2017، نسل دوم رکستون را با کد رکستون G4 معرفی کرد.
شرکت رامک خودرو با فاصله اندکی از رونمایی جهانی نسل دوم سانگ یانگ رکستون، این خودرو را برای بازار ایران رونمایی و پیشفروش آن را آغاز کرد. در نهایت، تعداد محدودی سانگ یانگ رکستون G4 پس از ماهها خاکخوردن در گمرک، تابستان سال گذشته به مشتریان ایرانی تحویل داده شد.
طراحان بورگوارد در هنگام طراحی بورگوارد bx7 سعی داشتهاند بیش از هر چیز روی اصالت آلمانی این برند تأکید کنند. ازاینرو، طراحی بورگوارد bx7 به شیوه آلمانیها و با تأکید برروی کاربرد منظم خطوط و پرهیز از اغراق انجام شده است. ضمن اینکه با دقت به ظاهر بورگوارد bx7 به راحتی میتوان رگههایی از دیگر محصولات آلمانی همچون کراساوورهای فولکس واگن و آئودی و حتی نسل دوم پورشه کاین را یافت. البته این نکته را نمیتوان یک نقطه ضعف برای این خودرو محسوب کرد. چرا که همین الگوگیری از خودروهای خوشاستیل، باعث شده است تا در مجموع، بورگوارد bx7 ظاهری هماهنگ و عامهپسند پیدا کند.
طراحی داشبورد بورگوارد bx7 نیز با الهامگیری از خودروهای آلمانی انجام شده است و در مواردی همچون غربیلک فرمان، صفحه نشاندهندهها و نحوه جانمایی مانیتور، ردپای محصولات بی ام و محسوس است. نقطه قوت داشبورد بورگوارد bx7 را میتوان کیفیت بصری بالای متریال مورد استفاده دانست که باعث میشود حس نشستن در یک کراساوور لوکس و باکیفیت به سرنشینان القا شود.
در مقابل، سانگ یانگ رکستون را داریم که در نسل قبل، طراحی چندان زیبا و بهروزی نداشت. اما خوشبختانه نسل دوم این خودرو از زبان طراحی جدید سانگ یانگ استفاده میکند. طراحان سانگ یانگ سعی داشتهاند تا در طراحی این خودرو، المانهای ظاهری SUVهای خشن آفرودی را با ظرافتهای موجود در کراساوورها ترکیب کنند و میتوان گفت که در این مورد موفق عمل کردهاند.
ازاینرو، سانگ یانگ رکستون ضمن حفظ حالت جعبهای و عضلانی خودروهای SUV، در مواردی همچون چراغها، رینگها و جلوپنجره، اندکی حالت فانتزی بهخود گرفته است و به بیننده ثابت میکند که با یک SUV دومنظوره طرف است.
دوگانگی موجود در طراحی ظاهری سانگ یانگ رکستون در طراحی داخلی این خودرو نیز به چشم میخورد. بهگونهای که سادگی کلی طرح و ظاهر برخی ادوات کنترلی، شبیه به SUVهای خشن است اما چرمدوزیهای ظریف روی داشبورد و رودریها در کنار قطعات طرح چوب بهکار رفته، حس نشستن در یک کراساوور لوکس را به سرنشینان القا میکند.
به عنوان جمع بندی مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون از نظر طراحی، میتوانیم بگوییم که هردو خودرو مورد بحث از این نظر امتیاز بالایی کسب میکنند و انتخاب خودرو زیباتر، امری سلیقهای است. بهگونهای که افراد علاقمند به ظرافت و هماهنگی در طراحی، جذب بورگوارد bx7 خواهند شد. اما سانگ یانگ رکستون، خودروی مطلوب افرادی است که عاشق طرحهای خشن و عضلانی هستند.
بورگوارد bx7 مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 224 اسب بخار و حداکثر گشتاور 300 نیوتنمتر است. نیروی این پیشرانه، از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند (i-AWD)، روانه چرخها میشود. بورگوارد bx7 با این مجموعه فنی، مصرف سوخت ترکیبی 8/9 لیتر در هر صد کیلومتر را دارد و شتاب صفر تا صد را در 9/4 ثانیه ثبت میکند.
در مقابل، سانگ یانگ رکستون نیز همانند رقیب از یک پیشرانه 2 لیتری توربو استفاده میکند. پیشرانه مذکور، حداکثر قدرت 222 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتنمتر را تولید میکند و این مقدار قدرت و گشتاور را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم 4WD روانه چهارچرخ این SUV کرهای میکند. سانگ یانگ رکستون با این مجموعه فنی، برای طی هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، احتیاج به 10/4 لیتر سوخت دارد و شتاب صفرتاصد را نیز در 9/9 ثانیه ثبت میکند.
در مجموع برای مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون از نظر مشخصات فنی، میتوانیم بگوییم که وجود پیشرانههای 2 لیتری توربو با قدرت نسبتا مشابه در هر دو خودرو باعث شده است تا رقابت بین آنها بسیار نزدیک باشد. البته ساختار مستقل شاسی و بدنه در سانگ یانگ رکستون در کنار وزن بالاتر این خودرو نسبت به رقیب، باعث شده است تا این SUV کرهای در این بخش، کمی ضعیفتر از بورگوارد bx7 ظاهر شود و مصرف سوخت بالاتر در کنار شتاب ضعیفتر را ثبت کند.
مدل خودرو |
بورگوارد bx7 |
سانگ یانگ رکستون |
پیشرانه |
چهار سیلندر توربوشارژر |
چهار سیلندر توربوشارژر |
حجم موتور (L) |
2 |
2 |
حداکثر قدرت |
224 اسب بخار در 5500 دور |
222 اسب بخار در 5500 دور |
حداکثر گشتاور |
300 نیوتنمتر در 1500-4500 دور |
350 نیوتنمتر در 1500-4500 دور |
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک |
6 سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
8/9 |
10/4 |
شتاب صفر تا 100 |
9/4 |
9/9 |
حداکثر سرعت |
206 |
185 |
برای مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون از نظر امکانات رفاهی بایستی بگوییم هردو خودرو مورد بحث، امکانات رفاهی نسبتا کاملی دارند و جای گلهای را از این بابت باقی نمیگذارند. اما در مجموع، سانگ یانگ رکستون خودروی فولآپشنتری نسبت به بورگوارد bx7 است. البته محصول بورگوارد نیز برگهای برندهای نسبت به سانگ یانگ رکستون دارد که از جمله این موارد میتوان به وجود سقف پانوراما و ماساژور صندلیهای جلو اشاره کرد.
تجهیزات |
بورگوارد bx7 |
سانگ یانگ رکستون |
چراغ |
چراغهای جلو زنون، چراغهای عقب LED، دیلایت، سنسور نور |
چراغهای جلو HID، چراغهای عقب LED، دیلایت، سنسور نور، نور بالای هوشمند (HBA) |
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم استریو Hi-Fi (برند JVC)، پخش ویدیو HD، USB، AUX، بلوتوث، ماوس 10 جهته کنترلی، 9 عدد بلندگو |
سیستم صوتی با قابلیت پخش USB، AUX، بلوتوث، 6 عدد بلندگو |
صفحه نمایش |
12/3 اینچی لمسی اندروید |
8 اینچی لمسی |
رینگ ها |
18 اینچی آلیاژی |
20 اینچی کرومی |
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به حافظه، آینه میانی الکتروکرمیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به حافظه، آینه میانی الکتروکرمیک |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوگانه، کنترل مجزا برای ردیف دوم و سوم |
اتوماتیک دوگانه، تهویه مجزا ردیف دوم، دریچه ردیف سوم |
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن صندلیهای ردیف اول و دوم، ماساژور صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن صندلیهای ردیف اول و دوم، سردکن صندلیهای جلو |
شیشه |
کنترل شیشهها با ریموت |
کنترل شیشهها با ریموت، سنسور تشخیص مانع، شیشه جلو با فیلتر صدا و نور مضر خورشید |
سیستم های هشدار دهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، تشخیص نقاط کور، هشدار خستگی راننده |
سنسور پارک جلو و عقب، پیشگیری از برخورد با عابر پیاده (FCW)، رادار بین خطوط (LDW)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، هشداردهنده عبور ترافیک عقب (RCTA) |
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، درب صندوق بار هوشمند، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، سنسور باران |
کیلس استارتر، کروز کنترل هوشمند، سانروف، دوربین 360 درجه، درب صندوق بار هوشمند، گرمکن فرمان، سنسور باران، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد |
برای مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون از نظر تجهیزات ایمنی، بایستی بگوییم که هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارند و از سیستمهای متعدد کنترل پایداری، هشداردهنده و ایربگهای کامل بهره میبرند. اما در این بخش نیز سانگ یانگ رکستون خودروی کاملتری است و با لیست بلندبالای سیستمهای هشداردهنده و ایربگهای بیشتر، گوی سبقت را از رقیب خود میرباید.
تجهیزات |
بورگوارد bx7 |
سانگ یانگ رکستون |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC/VSC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل حرکت در شیب (HDC) |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم ضد واژگونی (ARP)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل حرکت در شیب (HDC) |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای (مجموعا 6 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای، زانویی راننده (مجموعا 9 عدد) |
سیستم ترمز |
ترمز ABS+EBD، بهبود زمان واکنش با پیشبینی ترمز اضطراری، پاککننده اتوماتیک دیسکهای ترمز جلو (BDC) |
ترمز ABS+EBD، رادار پیشگیری از تصادف به همراه ترمزگیری اتوماتیک (AEB) |
بورگوارد bx7 توسط موسسه ارزیابی امنیت TUV Rheinland آلمان تحت تست تصادف قرار گرفته و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه اروپایی شده است.
سانگ یانگ رکستون نیز در تست ایمنی موسسه Kncap کره جنوبی، تعداد ستارههای ایمنی مشابهای را کسب کرده است.
برای مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون از نظر تجربه رانندگی، بایستی در ابتدا این نکته را متذکر شویم که هریک از این دو خودرو، سبک فنی کاملا متفاوتی را نسبت به یکدیگر دنبال میکنند.
بورگوارد bx7 یک کراساوور دو دیفرانسیل است که برای رانندگی در شهر، جاده آسفالته و هرازگاهی جادههای خاکی و اندکی ناهموار ساخته شده است. ازاینرو، در شرایط عادی با توجه به مصرف سوخت پایینتر، شتاب بهتر، سواری نرمتر و هندلینگ بهتر، برتری خود را بر سانگ یانگ رکستون دیکته میکند.
در مقابل، سانگ یانگ رکستون با توجه به ساختار مستقل شاسی و بدنه و بهرهگیری از سیستم دو دیفرانسیل پارتتایم 4WD، یک SUV با خصوصیات آفرودی است و ذات اصلی خود را در مسیرهای خارج جادهای، رو میکند. بنابراین اگر قصد ماجراجویی در طبیعت را داشته باشید، سانگ یانگ رکستون نهتنها برتر از بورگوارد bx7، بلکه برتر از بسیاری از خودروهای این رنج قیمتی ظاهر میشود.
همانطور که اشاره شد، بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون در آخرین روزهای قبل از تصویب قانون منع واردات خودرو و در تعداد محدود به کشور ما وارد شدند. در نتیجه، این روزها اوضاع خریدوفروش و البته خدمات پس از فروش هیچیک از این دو خودرو تعریفی ندارد. البته شناختهشدهتر بودن برند سانگ یانگ در کنار تعداد بیشتر نمایندگیهای رامک خودرو در سطح کشور باعث شده است تا سانگ یانگ رکستون از این نظر، شرایط کمی بهتری را نسبت به بورگوارد bx7 تجربه کند.
به قسمت نهایی مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون رسیدیم. با مروری بر این مقایسه میتوانیم بگوییم که بورگوارد bx7 در رانندگیهای روزمره، عملکرد فنی بهتر و سواری نرمتری نسبت به سانگ یانگ رکستون دارد. ضمن آنکه قیمت این کراساوور دورگه آلمانی-چینی نیز به میزان قابلتوجهی ارزانتر از رقیب کرهای است. اما در مقابل، سانگ یانگ رکستون نیز در فاکتورهایی مثل قابلیتهای خارج جادهای، امکانات رفاهی، ایمنی و گستردگی خدمات پس از فروش، دستِ برتر را دارد.
به عنوان کلام آخر میتوانیم بگوییم که اگر تمایل به خریداری یک کراساوور بهروز و نسبتا لوکس دارید و درعینحال با خاصبودن برند و محدودیت خدمات پس از فروش نیز کنار میآیید؛ به سراغ بورگوارد bx7 بروید. اما اگر به دنبال یک خودرو فولسایز لوکس هستید که بتوان با آن هرازگاهی به دل طبیعت زد؛ سانگ یانگ رکستون گزینه مطلوب شما خواهد بود.
انتهای پیام/