معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس، گفت: هیچ کدام از طرح های فارس در حوزه حمل و نقل تعطیل نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس، بیان کرد: برخی طرح ها با شتاب بیشتری در حال اجرا هستند و بعضی طرح های دیگر  برای یافتن استراتژی جدید در تامین منابع مالی سرعت کمتری دارند.

او، در زمینه موضوع تعطیلی قطعه یک و ۲ طرح راه آهن شیراز-گلگهر به دلیل قرار گرفتن در ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تصریح کرد: به طور طبیعی نگه داشتن پیمانکاران در طرح های با مقیاس بالا طی مدت طولانی کار صحیحی نیست و افزایش هزینه را به دنبال دارد.

رضایی کوچی، ادامه داد: پیمانکار برای اینکه هزینه های اضافی بر طرح تحمیل نشود برای مدت کوتاهی جزء ماده ۴۸ قانون برنامه های توسعه می شود و دوباره به طرح برمی گردد.

معاون استاندار فارس، افزود: این اقدام تکنیک کاهش هزینه است و طرح راه آهن شیراز به گلگهر  جزء اولویت های استان بوده که اجرای آن از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) دنبال می شود.

او، اضافه کرد: فرآیند انتخاب طرح ها و اولویت بندی اجرای آن ها بر اساس برنامه های توسعه دولت و نظام شامل برنامه های پنجم و ششم توسعه است.

رضایی کوچی، اظهار کرد: طرح راه آهن شیراز به گلگهر به طول ۳۴۵ کیلومتر بوده که ۱۹۰ کیلومتر آن در دست اجرا است و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون استاندار فارس،گفت: طرحی از این دست که دارای مقیاس بالا و مدل اجرایی متفاوت است به طور مستقیم از منابع دولتی استفاده می کند.

رضایی کوچی، بیان کرد: مطالعه طرح راه آهن شیراز-گلگهر در چهار قطعه انجام شده که قطعه یک و ۲ ایستگاه گلگهر تا نی ریز را شامل می شود و موضوع عبور از مناطق حفاظت شده بهرام گور و دریاچه بختگان را دارد که مطالعات لازم در این زمینه انجام و مسائل مربوط به مناطق حفاظتی رفع شده است.

او، تصریح کرد: مرحله اجرایی قطعه یک و ۲ این طرح هنوز شروع نشده اما عملیات اجرایی قطعه سه و چهار در شهرستان های نی ریز، استهبان، فسا، سروستان و شیراز شروع شده که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون استاندار فارس، ادامه داد: این طرح از ایستگاه راه آهن گلگهر سیرجان شروع شده و در محور راه آهن ۲ خطه بافت- بندرعباس انشعاب می گیرد و از بخش های قطرویه نی ریز، استهبان و سروستان عبور می کند و در منطقه گشنکان شیراز به راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه متصل می شود.

رضایی کوچی، افزود: به جز طرح راه آهن شیراز-بوشهر با ۲۰ قطعه در دست اجرا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن پیش بینی شده است.

معاون استاندار فارس، اضافه کرد: شهرهای داراب، فسا و جهرم از طرح راه آهن شیراز-گلگهر انشعاب می گیرند و به صورت آنتنی به این خط راه آهن متصل می شوند.

او، اظهار کرد: این طرح جزء طرح های  بزرگ کشوری بوده و در مقیاس استان فارس نیست و سایر استان ها نیز از این طرح ها بهره مند می شوند.

رضایی کوچی، گفت: طرح راه آهن شیراز -گلگهر از چندین سال پیش آغاز شده اما عمده پیشرفت آن مربوط به سال های اخیر است.

معاون استاندار فارس، با اشاره به استراتژی دولت برای طرح های بزرگ مقیاس بیان کرد: تمام اعتبار عمرانی کشور  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که عمده این اعتبارات به صورت اسناد خزانه ابلاغ می شود. 

او، تصریح کرد: از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات ملی و بین ۲ تا سه هزار میلیارد تومان نیز سهم استان فارس می شود که این اعتبار در مقایسه با تعداد طرح های موجود در استان کم است.

رضایی کوچی، ادامه داد: ۱۵۲ طرح  ملی در استان وجود دارد که حدود ۴۰ طرح  آن در حوزه راه و حمل و نقل است و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شامل بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های اصلی، شبکه های ریلی و فرودگاه های استان است.

معاون استاندار فارس، افزود: به جز خط راه آهن شیراز-گلگهر ، پروژه راه آهن شیراز -بوشهر-عسلویه  طرح راه آهن اقلید -یزد تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد که وزیر راه و شهرسازی نیز برای پایان این طرح  قول مساعد داده است.

او، اضافه کرد: با توجه به اعتبارات محدود در حوزه عمران کشور  بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش راه و حمل و نقل استان فارس طرح عمرانی در دست اقدام است که اگر تمام اعتبارات عمرانی سهم استان را در حوزه حمل و نقل هزینه کنیم پاسخگوی اجرای طرح راه آهن شیراز -گلگهر نیست.

رضایی کوچی، گفت: پنج طرح ریلی در استان فارس شامل راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه، راه آهن شیراز-بندرعباس، راه آهن شیراز- گلگهر، راه آهن شیراز-خوزستان و راه آهن اقلید -یزد تعریف شده که جزء بزرگترین طرح های ریلی در کشور است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل بیشترین طرح های کشور مربوط به فارس است، بیان کرد: به دلیل بزرگ بودن طرح ها اعتبارات بین آن ها توزیع می شود که پاسخگوی اجرای آنان نیست به همین دلیل اجرای طرح ها با استفاده از منابع محدود عمرانی استان شدنی نیست و باید مدل های جدید برای اجرای طرح ها استفاده شود.

او، تصریح کرد: از جمله منابع جدید می توان به موضوع تهاتر منابع مورد نیاز با املاک دولت و استفاده از فاینانس خارجی اشاره کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز به آن پرداخته شده است.

رضایی کوچی، ادامه داد: فرآیند فاینانس خارجی در راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه تا انتها پیش رفت اما به دلیل مسائل تحریمی این فرآیند متوقف شده است.

معاون استاندار فارس استفاده از بازار سرمایه و سرمایه بخش خصوصی را از دیگر راه های تامین اعتبار طرح ها دانست و افزود: برای اجرای راه آهن شیراز-بوشهر -عسلویه بانک ها و بنگاه های اقتصادی در حال مشارکت هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار