مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره اولین رخداد نجومی سال ۲۰۲۱ که فردا (شنبه ۱۳ دی) به وقوع می‌پیوندد، پرداخت.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولین رخداد نجومی سال نو میلادی گفت: اولین رخداد نجومی سال میلادی ۲۰۲۱، رسیدن کره خاکی زمین به کمترین فاصله با خورشید است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: ساعت ۰۷:۳۰ صبح فردا (شنبه ۱۳ دی ماه ۹۹) زمین به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با مهرتابان و یا Perihelion) می‌رسد و ۰.۹۸۳۲۵ واحد نجومی (واحد نجومی و یا Astronomical Unit= AU) که میانگین فاصله زمین تا خورشید و حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است، با خورشید فاصله خواهد داشت که به طور حدودی برابر ۱۴۷ میلیون کیلومتر است.

عتیقی در ادامه توضیح داد: سیارات طبق قانون اول کپلر، در مدار بیضی نزدیک به دایره گرد خورشید در حرکت هستند که خورشید در یکی از کانون‌ها قرار دارد و بر این اساس، هر جرم آسمانی از جمله زمین دارای کمترین و بیشترین فاصله مداری (اوج خورشیدی - Aphelion) از مهر تابان و یا همان آفتاب عالم تاب است؛ که با ۵ میلیون کیلومتر اختلاف، کمترین فاصله زمین از خورشید ۱۴۷ میلیون کیلومتر و بیشترین فاصله آن حدود ۱۵۲ میلیون کیلومتر است.

او اشاره کرد: یکی از مطالعاتی که در هنگام خورشید گرفتگی کامل انجام می‌شود، اندازه گیری دقیق واحد نجومی است که در تابستان سال ۱۳۷۸ خورشیدی یکی از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز، در همکاری با یک گروه فرانسوی، تحقیقی در این زمینه انجام داد و مقدار دقیق واحد نجومی را ۱۴۹۵۹۷۸۷۰ کیلومتر تعیین شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: باید بدانید که در ابتدای فصل سرد زمستان در نیمکره شمالی هستیم، در حالیکه زمین در کمترین فاصله با خورشید قرار می‌گیرد؛ در حقیقت، برخلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند در فصل سرد زمستان، خورشید باید در دورترین فاصله با زمین قرار داشته باشد، باید توجه کنیم که علت ایجاد فصول و تغییر دما در نقاط مختلف زمین، نحوه تابش خورشید (عمود و یا مایل تابیدن مهر تابان) بوده که با توجه به انحراف و یا کجی محوری ۲۳.۵ درجه‌ای کره زمین نسبت به صفحه مداری آن است.

گفتنی است، آخرین رخداد نجومی سال ۲۰۲۰ میلادی روز گذشته  (پنجشنبه، ۱۱ دی) ساعت ۱۱:۱۱ دقیقه و در آخرین روز از سال پرمخاطره و کرونایی ۲۰۲۰ (۳۱ دسامبر) به وقوع پیوست. در این رخداد صورت فلکی دوپیکر در ۳.۸ درجه شمال کوژماه کاهنده قرار گرفت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۳ دی ۱۳۹۹
خورشید توی فصل زمستون به زمین نزدیک تره ولی زاویه تابش اون مایله (تابش کمتر)
توی فصل تابستون فاصله خورشید تا زمین بیشتر ولی خورشید به صورت مستقیم میتابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۳ دی ۱۳۹۹
چرا نظر منو پخش نکردین پس
Iran (Islamic Republic of)
sh
۰۰:۳۶ ۱۳ دی ۱۳۹۹
کمترین فاصله در تابستان است یا زمستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۳ دی ۱۳۹۹
عشق فقط هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۳ دی ۱۳۹۹
چه ربطی داشت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
عشق فقط هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۴۳ ۱۲ دی ۱۳۹۹
کاش اسم و فامیل آن دانشجوی دختر راهم ذکر میکردین

باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۲ دی ۱۳۹۹
قدرت خدا حرف نداره
بی نظیره
فوق العاده س
Iran (Islamic Republic of)
غیور
۲۲:۰۱ ۱۲ دی ۱۳۹۹
نسوزیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۲ دی ۱۳۹۹
خب خورشید در کمترین فاصله با زمین زمستان سردی داریم مخصوصا در سیبری که منفی 40 درجه است اگر خورشید در دورترین فاصله با زمین قرار بگیره اونوقت سیبری با منفی 80 درجه سرد تر خواهد شد
دوره ی زمانیش محاسبه شود تا معلوم شود چند سال به چند سال اون اتفاق روی خواهد داد همانطور که در دوره ای عصر یخبندان اتفاق افتاده بود و خیلی از موجودات منقرض شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۲ دی ۱۳۹۹
تصور عموم هم اونطور نیست وگرنه باید هردو نیم کره زمستان می‌شد، بعدشم لزومی نداره بگید دانشجوی "دختر" دانشگاه تبریز اساساً علم ربطی به ملیت و جنسیت و... نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ دی ۱۳۹۹
بله الان در نزدیک ترین فاصله از خورشید قرار دارد و زمین بالاترین سرعت به دور خورشید میچرخد
ولی برای نیمکره شمالی سرد تر می‌باشد به دلیل قرار گیری زمین به صورت مایل نسبت به تابش خورشید و عبور بیشتر نور در افق گرمای آن را می‌گیرد