طبق قوانین و مقررات، تردد دام‌های سبک و سنگین بدون پلاک ملی ۱۶ رقمی ممنوع است. 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علیرضا عطایی نژاد معاون بهبود و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پلاک‌کوبی حدود ۲۰ درصد دام‌های استان خبر داد و گفت:طبق قوانین و مقررات، تردد دام‌های سبک و سنگین بدون پلاک ملی ۱۶ رقمی که شناسنامه آن‌ها محسوب می‌شود ممنوع است. 

او تعداد دام سبک استان را حدود ۲.۵ میلیون راس و دام‌های سنگین را هم ۷۰۰ هزار راس برآورد کرد و افزود: طرح پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین استان از آذرماه پارسال به صورت رسمی آغاز شد و اجرای کامل آن برای تسهیل در فعالیت‌های دامداران لازم و ضروری است.

عطایی نژاد با بیان این که تاکنون حدود ۱۰۰ هزار راس دام اصیل شیری و ۲۰۳ هزار دام دورگ که در دامداری‌های صنعتی وجود دارند، پلاک کوبی شده اند، گفت: در این مدت پلاک کوبی حدود ۱۹۰ هزار راس دام سبک گوسفند و بز نیز انجام شده است.

او یکی از دلایل کندی اجرای طرح پلاک کوبی دام‌ها در مازندران را وجود تعداد زیاد دام‌های غیرصنعتی دانست و افزود: طبق آمار ۳۰۰ هزار راس گاو بومی در استان وجود دارد که دامداران باید نسبت به پلاک کوبی آن‌ها اقدام کنند.

عطایی نژاد زمان باقی مانده برای انجام پلاک کوبی دام‌ها را تا پایان امسال ذکر کرد و از دامداران خواست در اجرای این طرح تعجیل کنند.

او از دامداران عشایر مازندران خواست در این فصل که دام در خارج از ییلاقات استان نگهداری می‌شوند نسبت به پلاک کوبی سریع دام هایشان بویژه گوسفندان و بز که به صورت سنتی نگهداری می‌شوند اقدام کنند.

او افزود: با ثبت دقیق اطلاعات دام زنده خدمات دهی بهتر و سریع‌تر به عشایر و دامداران انجام می‌شود و از طرفی بر جلوگیری از خرید و فروش دام‌های سرقت شده و کشتار آن‌ها موثر است.

عطایی نژاد گفت: طبق مصوبه تخصیص نهاده‌های دامی یارانه‌دار به واحد‌های صنعتی دام سنگین و سبک منوط به انجام عملیات پلاک‌گذاری دام‌هاست و به همین دلیل هم دامداران باید پس از پلاک کوبی حتما شماره پلاک دام را در سامانه سازمان دامپزشکی ثبت کنند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.