صالحی امیری: پیش بینی کسب ۷۰ سهمیه المپیک را می‌کردیم/ در تمامی اردو‌ها شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود

رئیس کمیته ملی المپیک درباره شرایط رشته‌های مختلف المپیکی توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت:  در ابتدا سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت می‌گویم. امیدوارم جوانان راه او را در پیش بگیرند. ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) را به مسیحیان و ارامنه کشورمان تبریک می‌گویم.

او ادامه داد: برای نمایش عملکرد بهتر در رقابت های المپیک نسبت به دوره گذشته از ۲ سال قبل یک تیم بسیار قدرتمند فنی در کمیته المپیک و وزارت ورزش در قالب ۲ ستاد عملیاتی تشکیل دادیم. همه فدراسیون‌ها در اردو بودند و به دنبال کسب سهمیه؛ پیش‌بینی ما این بود که ۷۰ سهمیه المپیک کسب کنیم. ما تا آن زمان ۵۲ سهمیه گرفتیم. شیوع ویروس کرونا یک شوک ایجاد کرد و همه چیز دستخوش تغییر شد. تصمیم گرفتیم هر فرد تمرینات اختصاصی داشته باشد.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره حقوق پرداختی به ورزشکاران بیان کرد: گروه ۱۰ نفره قهرمانان را به کمیته بین‌المللی معرفی کرده‌ایم و اعضای این گروه بورسیه شده‌اند و به صورت ارز حقوق می‌گیرند. سایر افراد هم حقوق پنج میلیون تومانی در ماه دریافت می کنند و به مربیان نیز حقوق ۲/۵ میلیون تومانی پرداخت می‌شود. تنها دغدغه ما آمادگی ملی‌پوشان است و اینکه آن‌ها زمان زیادی از اردو دور بوده اند.

صالحی امیری تصریح کرد: در این میان چندین مصدوم داشتیم. خوشبختانه شرایط یزدانی، مرادی و عباسعلی خوب است. آن چیزی که برای ما اهمیت دارد، این است که شرایط آمادگی را در همین وضعیت بالا ببریم.

او درباره شیوع ویروس کرونا بیان کرد: این وضعیت مربوط به ایران نیست و ۲۰۶ کشور دیگر هم درگیر کرونا هستند. نکته مهم این است که با یک برنامه‌ریزی جدید اردو‌ها آغاز شود. خوشبختانه چند اردو آغاز شده‌ است. من این هفته به اردوی کشتی رفتم و ۹۰ نفر در اردو بودند. وقتی ما از رعایت شیوه نامه های بهداشتی صحبت می کنیم، در واقع یک دستورالعمل وجود دارد. اکنون در همه اردو‌ها شیوه نامه های بهداشتی رعایت می شود. در کل ارزیابی‌ من  مثبت است. در مجموع دغدغه ای وجود ندارد و دولت در تأمین منابع ارزی با ما همکاری کرد. درست است که کمبود داریم، اما ما همه منابع را به رشته‌ها اختصاص داده ایم. سال آینده ۶ رویداد در پیش داریم که مهمترین رویداد، المپیک است؛ امیدوارم با یاری خداوند سال ۱۴۰۰ برای ملت ایران خوش‌ یُمن باشد.

صالحی امیری در مورد شرایط واکسن کرونا برای ورزشکاران، عنوان کرد: خود کمیته بین المللی المپیک و بهداشت جهانی تفاهم نامه‌ای دارند. در ایران خود ستاد مقابله با کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی پیگیر هستند و خودم هم با مسئولان دولت در ارتباطم. اعتقاد من این است که مردم باید اول واکسن دریافت کنند.

او در مورد مسائل فرهنگی در المپیک گفت: ما به دنبال این هستیم که در المپیک فرهنگ ایران را به نمایش بگذاریم. مسائل فرهنگی یک پازل از کار ما است. پیش بین شده که چهره‌های فرهنگی ایران به المپیک اعزام شوند و از طریق رسانه‌های دیجیتال تاریخ و فرهنگ ما به نمایش درآید.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد لباس کاروان ایران اظهار داشت: سعی کرده ایم در همه کار‌های جاری از نظام سلیقگی پرهیز کنیم. لباس نماد فرهنگ یک کشور است. المپیک ۴ میلیارد بیننده دارد و به همین خاطر لباس می‌تواند معرف یک کشور باشد. سال قبل از ستاد مد و لباس ارشاد خواستیم فراخوانی بگذارد. برهمین اساس ۲۰۰ طرح آمد و ۴ مرحله داوری گذاشتیم. در مجموع انتخاب لباس برعهده داوران مد و لباس است.

صالحی امیری در مورد انتخاب شعار کاوران گفت: ما دنبال یک لفظ خاص ملی بودیم برهمین اساس شعار ستارگان ایران زمین انتخاب شد. بعضی‌ها به ما گفتند چرا این نام استفاده شده است. وقتی از واژه ستارگان استفاده می‌کنیم شامل همه شهدا و قهرمانان می‌شود. فلسفه شعار ایجاد وحدت ملی است و مفهوم ایران یعنی هویت ما.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد بودجه عنوان کرد: از دولت‌مردان تشکر می‌کنم که نسبت به ورزش بیش از انتظار توجه داشته اند. آن هم در این شرایط سخت اقتصادی و تحریمی. بودجه ما ظرف ۳ سال ۱۰۰ درصد افزایش داشته و امسال ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. البته این بودجه جوابگوی ۵۲ فدراسیون ورزشی نیست. خوشبختانه با این شرایط هیچ رویدادی به خاطر مسائل مالی لغو نشده است.

او در مورد اینکه پاداش‌ها چطور پرداخت می‌شود، گفت: پاداش روی سکو برای مدال آوران که بحثش جدا است که ما می‌دهیم، اما وزارت ورزش پاداش سکه‌ای را حذف کرده و امتیازی شده است. آنچه برای المپیک مهم است داشتن کاروان قدرتمند است.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد موزه ورزش اظهار داشت: ما برای موزه نظام امانت را بنا نهادیم. ۹۰ درصد موزه اهدا است و ۱۰ درصد هم امانت سپرده شده است. موزه متعلق به ملت ایران و ثبت ملی شده است. موزه کانونی برای تجمیع قهرمانان است. در این شرایط کرونایی ماهانه ۵ تندیس را رونمایی می‌کنیم و قول می‌دهیم که بازدید برای دانشجویان، معلمان و دانش آموزان در سراسر کشور رایگان باشد.

صالحی امیری در مورد دیپلماسی ورزش گفت: تحلیل غلطی جا افتاده که دیپلماسی ورزش را به عنوان کرسی جا انداخته‌اند. دیپلماسی در ورزش فراتر از کرسی است. هم ما و هم وزارت ورزش به یک چیز می‌اندیشیم آن هم درخشش قهرمانان و شیرین شدن کام ملت است. با عمانی‌ها به توافق ۱۰ ساله رسیده ایم و با قطری‌ها هم که قطب ورزش خلیج فارس هستند، همکاری داریم.

او در مورد اینکه آیا توانایی میزبانی جام ملت‌ها را داریم یا خیر، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم ورزش قهرمانی در ایران جهش پیدا کند، باید میزبانی بگیریم، اما این کار با شعار و تقاضا نمی‌شود. باید مصوبه ملی باشد. همین الان قطر برای بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ یک و نیم میلیارد دلار و عربستان برای ۲۰۳۴، یک و دو دهم میلیارد دلار تعهد داده‌اند. این در حالی است که بودجه ورزش ما حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. یک رویداد بین المللی حمایت ملی و زیرساخت می‌خواهد.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: کشور‌های حوزه خلیج فارس با این میزبانی‌ها دنبال هویت سازی هستند، چون عقبه ندارند، اما ما دنبال این کار نیستیم و نیازی نداریم.

صالحی امیری در مورد اینکه برای انتخابات فدراسیون فوتبال نامزد می‌شود یا خیر، گفت: من تعهدی به مجموعه فدراسیون‌های ورزشی دارم که امسال در کمیته به آن‌ها خدمت کنم و بنای حضور در هیچ حوزه دیگری را ندارم.

او در مورد حذف نام کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال عنوان کرد: فوتبال جامعه بزرگی است و اکثر مدیران آن سختکوش و پاک‌دست هستند و کام ملت را شیرین می‌کنند، اما نباید اینطور تصور شود که فوتبال در مسائل مالی شفاف نیست. فوتبال ما برای عبور از این ذهنیت باید شفافیت سازی کند.

صالحی امیری عنوان کرد: من در این مورد از دوستان سوال پرسیدم که چرا کمیته حذف شده است که آن‌ها گفتند فشار بیرونی است. در همین خصوص شخصا نامه‌ای را به اینفانتینو، رئیس فیفا نوشتم و مسائل را اعلام کرد. به او گفتنم که شما خودتان در IOC عضو هستید و آیا مخالف حضور کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال هستید که او به ما پاسخ داد: از حضور این کمیته در مجمع فوتبال حمایت می‌کنیم و به هیچ وجه مخالف نیستیم. شما می‌توانید به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشید.

او ادامه داد: فدراسیون فوتبال عضو مجمع کمیته ملی المپیک است. تیم فوتبال امید را داریم که متعلق به ما است. به نظرم این سوء مدیریت و بی‌تدبیری بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار