جمعی از شخصیت‌های استانی درگذشت آیت الله مصباح یزدی، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی، عضو فقید خبرگان رهبری ، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، جمعی از مسئولان استانی با صدور پیام‌هایی جداگانه ضمن عرض تسلیت، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جزیل مسئلت کردند.

پیام تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه

متن پیام تسلیت آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون


خبر ارتحال علامه مجاهد و فیلسوف گرانمایه و مفسر فرزانه و فقیه انقلابی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اعلی الله مقامه الشریف برای حوزه‌های علمیه تکان دهنده ، غمبار و تاسف برانگیز بود.


این چهره تابناک از پیشگامان نهضت و انقلاب اسلامی و از یاران وفادار امام خمینی (ره) و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مرزبان اندیشه ناب اسلامی و مدافع آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب و استوار در همه فراز و فرود‌ها و حوادث و فتنه‌ها بود و در دفاع از اصل ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی شجاع و پیشگام و عمارصفت اقدام می‌کرد و لایخاف فی الله لومة لائم.


آن شخصیت بزرگ در فلسفه اسلامی از صاحب‌نظران برجسته و دارای نظریات بکر و نو و برخوردار از اندیشه‌ای دقیق و نقاد و آگاه به اندیشه‌های فلسفی غرب و فلسفه‌های مضاف بشمار می‌آمد و دقت‌ها و موشکافی‌های ایشان فراموش شدنی نیست و آثار ماندگار فلسفی و فکری ایشان گنج فاخر و دستمایه وزین برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فلسفی داخل و خارج از کشور است.


آن فقید سعید در قلمروی فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلامی پیشگام و آغازگر و در طراحی نظامات فکری اسلام مبتکر و پیشاهنگ بود.

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی


از لطائف بارز در زیست پر برکت ایشان می‌توان به نوآوری‌های برجسته و اندیشه‌های مبتکرانه در قلمرو نظامات آموزشی و پژوهشی و مدیریتی حوزه و پیشگامی در تحول حوزه اشاره کرد و از رهگذر فکر عمیق آن مرحوم مرز‌های دانش‌های اسلامی و حوزوی گسترش یافت.


از نقاط مهم زندگی ایشان سلوک معنوی و روحانی و اخلاقی و بهره‌گیری از استادان معرفت و معنویت مانند امام خمینی ره، علامه طباطبایی ره و آیت الله بهجت ره بود.


افزون بر آثار و نوشتار نور افشان ایشان، خیل عظیم شاگردان و دست پروردگان گواه بر کارنامه فاخر و ارزشمند وی است.


آن استاد سفرکرده و به لقای الهی پیوسته با کوله باری از توشه‌های معنوی و عرفانی ان شاء الله در پیشگاه خداوند مهربان سرافراز و مأجور و برای حوزویان و دانشگاهیان مصباح هدایت خواهد بود.


آن فقیه پارسا به مجاهدان راه خدا و ایثارگران و محور مقاومت و شهیدان سرافراز و شهید حاج قاسم سلیمانی عشق می‌ورزید و مقدر بود تا در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت آن شهید مقاومت به دیار ابدیت بپیوندد.


فقدان آن علامه زاهد و پارسا و شکیبا را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و مردم شریف و شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم و آقازادگان گرامی و صهر ارجمند ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و روز شنبه سیزدهم دی‌ماه را به احترام آن مرحوم و در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت شهید سلیمانی، حوزه‌های علمیه را تعطیل اعلام می‌نمایم و علو درجات آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیک الهی را برای بازماندگان محترم و استمرار راهشان را از خداوند مهربان خواستارم.
عاش سعیدا و مات سعیدا.

پیام تسلیت تولیت حرم حضرت معصومه(س)

آیت‌الله سید محمد سعیدی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را تسلیت گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله
مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ
(ترغیب و تهذیب ۱ / ۱۰۵)


ارتحال ملکوتی عالم عارف و مجاهد، فیلسوف و فقیه بصیر علامه مصباح یزدی رحمت الله تعالی علیه موجب تاثر و تالم فراوان قلوب مومنین گردیده و خلائی جبران ناپذیر در عرصه‌های گوناگون به شمار می‌رود.


آن مجاهد نستوه که یار دیرین امامین انقلاب اسلامی بودند با صراحت و صداقت و طهارت باطن، عمر پر برکت خویش را با فعالیت‌های گسترده و مسئولیت‌های مهمی، چون عضویت در مجلس خبرگان، تأسیس مرکز آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله و… در مسیر تعالی نظام اسلامی و دفع فتنه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خرج نمودند.

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی


ایشان پرچمدار بصیرت افزایی و مشهور به عمار انقلاب بودند و عروجشان در سالگرد سرداری که به مالک اشتر انقلاب شهرت داشت، ما را بر آن می‌دارد تا، چون سلاح حاج قاسم، پرچم روشنگری علامه نیز بر زمین نماند.


اینجانب فقدان این عالم وارسته را به محضر حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مراجع عظام و علما و فضلا و شاگردان ایشان، مردم شریف قم و آحاد ملت شریف ایران، بالأخص بیت معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده و در این ایام حزین فاطمیه از جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها که تجلیگاه مرقد مخفی حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به شمار می‌رود علو درجات و رحمت واسعه الهی را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بازماندگان مکرمشان مسئلت دارم.

پیام تسلیت استاندار قم

متن پیام تسلیت بهرام سرمست، استاندار قم به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت استاد ارجمند آیت الله آقای حاج شیخ محمّدتقی مصباح یزدی، مایه تاسف و اندوه گردید.

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

آن عالم بزرگوار از اساتید حوزه علمیه و بنیانگذار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بوده و عمر پر برکت خود را در وادی تألیف، تحقیق و تعلیم صرف کرده اند .

این‌جانب فقدان این عالم ربانی  را به مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقه‌مندان و به‌ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت و مغفرت الهی را برای آن عالم بزرگوار مسئلت می‌نمایم.

 پیام تسلیت نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم.
يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي

ارتحال ملکوتی فقیه پارسا، مجاهد نستوه، عمارولایت، پرچمدار بصیرت و معرفت، محقق ، مروج و پاسدار فرهنگ ناب اهل البیت علیهم السلام، فیلسوف مبرز و علامه شهیر حضرت آیه الله محمد تقی مصباح یزدی ( اعلی الله مقامه) را بر پیشگاه نورانی حضرت حجه ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف، نائب برحق آنحضرت، ولی امر مسلمین، رهبر فرزانه و داغدار انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، اساتید، فضلا و حوزه های گرانسنگ علمیه، فرهیختگان، اساتید و دانشگاهیان، ملت شریف ایران اسلامی، مردم شریف و ولایت مدار قم و به ویژه به بیت مکرم، خانواده معظم و فرزندان عزیز، عالم و فرهیخته این عالم فرزانه تسلیت و تعزیت عرض می نمایم .

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

علامه شهیر آیه الله مصباح یزدی که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی و بحق خلاء آیاتی چون علامه طباطبائی و استاد شهید مطهری را در دوران ما پرکرده بود، در چند ده سال عمر پر برکت علمی خود، قبل و بعد از انقلاب اسلامی در مجاهدتی عالمانه و خستگی ناپذیر، با همه اعتقادات و مکاتب انحرافی مادیگرایانه، کمونیستی، کاپیتالیستی و سرمایه داری، لیبرالیستی و سکولاریستی، و همه جریانات اسلام ستیز، به مبارزه ای مستمر و بی امان پرداخت و با تربیت هزاران شاگرد و رشد و تعالی فضلائی توانمند و اساتیدی فرهیخته، باقیات الصالحاتی پربرکت و میراثی پایان ناپذیر برای حفظ اسلام ، انقلاب اسلامی و فرهنگ نورانی اهل البیت علیهم السلام برجای گذاشت. تاریخ ایران اسلامی مبارزات سیاسی بصیرت آفرین و روشنگرانه این فقیه بصیر و مجاهد را در دوران فتنه های کور و مهیب سیاسی وفرهنگی بنیان کن و براندازانه بیگانگان و عمال بیگانه فراموش نخواهد کرد.

بار فراق و فقدان ایشان بر دلهای مومنین و دوست داران اسلام و انقلاب اسلامی سنگینی می کند وامروز شیاطین در خوشحالی از درگذشت ایشان سر از پا نمی شناسند همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمود :

مَا مِنْ أَحَدٍ يَمُوتُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَحَبَّ إِلَى إِبْلِيسَ مِنْ مَوْتِ فَقِيهٍ.

( مرگ هيچ يك از مؤمنين نزد شيطان، محبوب تر از مرگ فقیه (عالم) نيست ) .
با آثار پرمغز و فاخر به یادگار مانده، فرزندان عالم انقلابی فرهیخته، شاگردان عالم، اسلام شناس، مهذب، متعهد و انقلابی پرورش یافته در محضر و مکتب این فقیه مجاهد بصیر، یقینا راه الهی و مترقیشان مستدام خواهد ماند. راهش پر رهرو ودرجاتش متعالی باد.

پیام تسلیت شهردار قم

متن پیام شهردار قم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

خبر ارتحال علامه بزرگوار حضرت آیت الله مصباح یزدی ضایعه‌ای جبران ناپذیر بود.


معامله با خداوند را می‌توان به خوبی در زندگی ایشان مشاهده نمود که تجلی اللّٰهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمَماتِی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ از جلوه‌های ویژه گفتاری و رفتاری این فرهیخته انقلابی بود.


ابعاد شخصیتی این عالم عامل، فقیه انقلابی برجسته، فیلسوف متفکر و صاحب نظر؛ منظومه ای از دانش و بینش در سایه‌ی اخلاص است که با مطالعه در زندگی علمی و اجتماعی ایشان به خوبی این فراز زیبا؛ اخلص العمل فان الناقد بصیربصیر می‌درخشد. برای شناخت ایشان نیاز است تا زیارت‌نامه معرفت به فهم ما منظم گردد.

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

این مفسر قرآن، تفسیری عملی برای ولایتمداری و پایمردی بود که ولایت را به‌ خوبی شناخته و همچون مالک اشتر، عمارگونه پاسداری مجاهد برای بصیرت‌افزایی بود.

هراس دشمن از این علامه‌ی مردمی نشانه‌ی وجود لشکری در ساحت وجودی یک فردی الهی است. دشمن بارها دست به ترور شخصیتی ایشان زد و سعی داشت با جنگ روانی این مشعل فروزان را از صحنه‌ی آگاهی بخشی کنار بزند اما غافل از این واقعیت بود که خداوند در این آیه شریفه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ وعده فرموده که مانعی استوار در مقابل بدخواهی‌ها خواهد بود.


در آینه وجود ناسوتی ایشان کیاست و سیاست ترکیب شده بود که سرانجام در طواف بندگی لبیک عشق را زمزمه کرده و در معراجی عرفانی به ندای انالله و انا الیه‌ راجعون لبیک گفت و در جوار حق تعالی آرام گرفت.


اینجانب این مصیبت عظیم را به مولانا بقیه الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظیم الشان، علماء فرهیخته، شاگردان و ارادتمندان ایشان،مردم بصیر و انقلابی و بیت آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علو درجات را برای معظم له از درگاه ایزد منان مسئلت داشته و برای بازماندگان و دلسوختگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

پیام تسلیت رئیس کل دادگستری قم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم نیز به مناسبت ارتحال آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ضمن صدور پیام تسلیتی آورده است: خبر درگذشت حکیم فقیه، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پس از تحمل دوره بیماری موجب تاثر گردید.

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

پیام افزوده است: آیت الله مصباح یزدی، یار راستین رهبری معظم و وزنه‌ای سنگین برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی بودند، آن عالِم عامل، افزون بر مجاهدت مستمر در راستای صیانت و حراست از حریم آموزه‌های بلند دینی و اسلامی از حضور در میدان جهاد سیاسی نیز غافل نماند و با تأسّی به سیره حضرت امام خمینی(ره)، تلاش در مسیر تحقّق اهداف نهضت اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را وجهه همت خویش قرار داد و در طول چهار دهه گذشته نیز در جایگاه‌ها و مناصب گوناگون، نسبت به خدمت خالصانه و مجدانه به‌نظام مقدس اسلامی اهتمام نمود.

پیام تسلیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم 

بسمه تعالی
العلماء باقون مابقی الدهر

 بی‏ شک درگذشت حکیم فقیه، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی نقصانی شگرف در حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی بشمار می‌آید.

اندیشمند برجسته‌ای که عمر پر خیر و برکت خود را در راه نشر اسلام ناب محمدی، اشاعه‌ی تفکر انقلابی و تربیت شاگردان اندیشمند صرف نمودند، مجاهد نستوهی که به‌عنوان یکی از یاوران رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش غیرقابل انکاری در بسط و گسترش آرمان‌های والای معمار بزرگ انقلاب داشته است.

پیام تسلیت شخصیت‌های استانی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

اینجانب با تألم و تأثر فراوان رحلت این عالم ربانی را به پیشگاه مقدس حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری و عموم شیعیان جهان تسلیت گفته و برای آن عالم مرحوم از خداوند متعال علو درجات واسعه الهی و برای خاندان گرامی ایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.

در حال تکمیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار