مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی بهبهان گفت: تعرض به عرصه محوطه باستانی ارجان که از سوی کارخانه سیمان و شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون در حال انجام بود متوقف شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احسان شیخ‌بارانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی بهبهان گفت: عملیات تعرض به عرصه محوطه باستانی ارجان که از سوی کارخانه سیمان و شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون در حال انجام بود متوقف شد.

او افزود: کارخانه سیمان بهبهان و شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون پیش از انقلاب در این مکان احداث شده‌اند و در آن زمان عرصه و حریم شهر باستانی ارجان تعیین نشده بود از همین رو منع قانونی برای ساخت و ساز در محل وجود نداشت.

شیخ بارانی با بیان اینکه دامنه فعالیت‌های این کارخانه و شرکت به منظور برداشت معدن مخلوط کوهی و تسطیح زمین، در عرصه ارجان است، تصریح کرد: مدتی پیش آن‌ها استعلامی برای این موضوع از میراث فرهنگی گرفتند که جواب منفی به آن‌ها دادیم و طی سلسله مراتبی پاسخ استعلام را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان ارجاع دادیم و این اداره نیز آن را به اداره‌کل استان فرستاد و بر این اساس پاسخ استعلام به طور کل منفی اعلام شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی بهبهان ادامه داد: کارخانه سیمان در محل ممنوع به فعالیت غیرمجاز اقدام کرد و علاوه بر این، شرکت بهره‌برداری نیز در شمال شرق محوطه ارجان در نزدیکی بنای تاریخی روشمهر، عملیات تسطیح را آغاز کردند که با اقدام به موقع عوامل پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی و همکاری آن‌ها با نیرو‌های پایگاه میراث‌فرهنگی ارجان و چگاسفلی متوقف شد.

این مقام مسئول گفت: انتظار ما این است که توجه خاصی به عرصه شهر باستانی ارجان داشته باشند و پیش از هرگونه فعالیتی استعلام و مجوز باستان‌شناسی را از پایگاه ارجان و چگاسفلی دریافت کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.