رصد و پایش پرندگان مهاجر در تالاب شادگان/ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تحت کنترل است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از رصد و پایش پرندگان مهاجر و بومی در تالاب بین المللی شادگان به منظور کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به بازدید علمی- اجرایی از تالاب بین المللی شادگان به منظور کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همراه میاحی استاد تمام بخش طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران گفت: هدف از بازدید از این تالاب رصد و پایش پرندگان مهاجر و بومی حاضر در منطقه بود.

او به وسعت ۳۵۰ هزار هکتاری این تالاب به عنوان بزرگترین تالاب بین الملی کشور با گونه‌های مختلفی جانوری اشاره کرد و افزود: وجود گونه‌های مختلف پرندگان زمستان گذر و مهاجر و بومی و بیش از ۱۴ گونه آبزیان، حساسیت کنترل بیماری فوق حاد پرندگان را دو چندان می‌کند.

کنار کوهی از وظایف مهم دامپزشکی در حفظ گونه‌های جانوری را پایش بیماری‌های مختلف در سطح تالاب‌های خوزستان از جمله تالاب بین المللی شادگان عنوان کرد و بیان داشت: در زمینه پرندگان همواره با آغاز مهاجرت و در حالت‌های عادی با همکاری اداره کل محیط زیست و اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، پایش از گونه‌های مختلف پرندگان انجام می‌شود.

این مقام مسئول بررسی وضعیت تالاب و سلامت پرندگان مهاجر و بومی منطقه را از اهداف این سفر اجرایی و علمی برشمرد و اظهار کرد: ایمن سازی دام‌های بومی موجود در منطقه که به صورت طبیعی نگهداری می‌شوند و پایش آبزیان موجود در تالاب با برنامه ریزی منظم و با ابلاغ‌های سازمان دامپزشکی به صورت مداوم از دیگر اقدامات دامپزشکی خوزستان در تالاب‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌هایی است که از دغدغه‌های سازمان دامپزشکی کشور به شمار می‌رود و با توجه به مراجع‌های موجود موجود یکی از علل اصلی انتقال بیماری پرندگان مهاجر هستند که به منطقه مهاجرت می‌کنند، که در این رابطه با هوشیاری و همچنین تیزبینی همکاران ما در اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان‌های تابعه می‌توانند کمک بسیار زیادی در شناسایی به موقع و کنترل احتمالی کانون‌های بیماری کنند که این امر مانع پیشرفت احتمالی بیماری در سطوح مختلف استان و بعضا کشور خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.