دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: به لطف تلاش‌های حاج قاسم در زمینه امنیت منطقه از سال ۸۹ تاکنون حجم صادرات ایران به عراق از ۹۰۰ میلیون دلار به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

حمید حسینیحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر گذاری حاج قاسم سلیمانی در روابط تجاری ایران و عراق، اظهار کرد: از زمانی که  فرمانده سپاه قدس و مسئول امنیت در منطقه شده بود، اتاق مشترک ایران و عراق هم در حال گسترش بود که من هم جزو بنیان گذاران این اتاق بودم و در تصمیم گیری‌های مربوط به این اتاق نیز دست داشتم.

عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: حضور ما در بخش تجارت منطقه‌ای کشور و بالاترین مقام سپاه قدس باعث شد که ما در خصوص ارتباط با کشور عراق با یکدیگر همکاری مستقیم و غیر مستقیم داشته باشیم.
بیشتر بخوانید

حسینی ادامه داد: در همکاری‌هایی که در زمینه تجارت با حاج قاسم داشتیم متوجه این موضوع شدیم که  او در اجرای امورات یک فرد عملگرا، استراتژیک، باهوش و فردی بود که عملکرد زیر دستان را مرتب زیر نظر داشت.

وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات بارز او که بسیار مورد توجه ما قرار می‌گرفت، این بود که او پس از اجرا شدن یک تصمیم پیگیر نحوه اجرایی شدن و تاثیرات متقابل آن بر روی زمینه‌های مختلف بود یعنی پس از اجرا شدن یک پروژه‌ای آن را رها نمی‌کرد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ابراز کرد: کشور عراق برای سال‌های زیادی به عنوان یک تهدید برای ما محسوب می‌شد و از همسایه بودن با این کشور احساس خوشایندی نداشتیم، اما با اقدامات حاج قاسم و ارتباط وی با مسئولان این کشور، هم اکنون عراق برای ما فرصت است و یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ما محسوب می‌شود.

امنیت ایران و عراق صادراتمان را به ۹ میلیارد دلار در سال رساند

حسینی مطرح کرد: به دست آوردن این فرصت راحت نبود، در سال ۸۹ حجم کل صادرات ایران به عراق ۹۰۰ میلیون دلار بود، اما امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که سالانه ۹ میلیارد دلار کالای ایرانی به عراق صادر می‌کنیم که بدون زحمت و برنامه ریزی به دست نیامده است.

وی با اشاره به چند اقدام برجسته حاج قاسم عنوان کرد: زیر ساخت‌های تجاری با عراق افزایش یافت به طوری که در حال حاضر ۱۶ نقطه ارتباطی بین دو کشور وجود دارد، زیر ساخت‌های صادرات محصولاتی همچون گاز و فرآورده‌های نفتی که جزو سخت‌ترین نوع کالا‌ها برای صادرات است با این کشور برقرار شد. این در حالی است که هیچ یک از کشور‌های منطقه از این موقعیت‌ها برخوردار نیستند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: حاج قاسم ستاد توسعه روابط اقتصادی میان ایران و عراق را تشکیل داد که این ستاد و فعالیت افراد عضو آن توانست تاثیر بسیار زیادی در روابط تجاری میان دو کشور داشته باشد.

حسینی ادامه داد: فرمانده سپاه قدس در زمینه‌هایی که تخصص کافی نداشت به طور مستقیم ورود نمی‌کرد و ستاد مربوط به آن را با استفاده از افراد متخصص و با تجربه تشکیل می‌داد که این روند باعث می‌شد تا امور مربوط با کیفیت بیشتر و رعایت تمام جزئیات انجام بگیرد.

وی اظهار کرد: این گونه ستاد‌ها در ابتدا خارج از بدنه دولت بودند و پس از پا گرفتن در بخش مربوط، زیر نظر دولت قرار می‌گرفت تا از تمام خدمات مختلف و تسهیلات دولتی بهره‌مند شوند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل شکل گیری و موفقیت ستاد بازسازی عتبات، حاج قاسم بود که به لطف حضور و فعالیت ایشان، بسیاری از کشور‌های جهان به این ستاد کمک مالی کردند تا اهداف این ستاد سریع‌تر به سر انجام برسد.

حسینی با اشاره به راهپیمایی اربعین اظهار کرد: زمان زیادی نگذشته از زمانی که ایرانیان با امنیت و آسایش خاطر می‌توانستند در راهپیمایی اربعین همراه مابقی مومنان جهان در عراق حضور داشته باشند که وجود چنین شرایطی برای ایرانیان را تماما مدیون این شهید بزرگوار هستیم که توانست به ایجاد و گسترش روابط دوستانه این مهم را میسر سازد.

وی مطرح کرد: در سال‌های اخیر شاهد حضور گسترده زائران ایرانی در کشور عراق برای راهپیمایی اربعین بودیم که متولیان امنیت این کشور نیز تمام تلاش خود را برای ایجاد امنیت برای زائران انجام می‌دادند و از هیچ خدماتی نیز خودداری نمی‌کردند. این دستاورد بدون تلاش‌ها و رایزنی‌های حاج قاسم شدنی نبود.

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: تمام تلاش‌های حاج قاسم در زمینه‌های تجاری موجب شد تا تجار و رایزنان بازرگانی که با کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های غربی تجارت می‌کنند، به صراحت اعلام کنند که امنیت تجارت خارجی با کشور‌ها را مدیون حاج قاسم هستیم.

حسینی افزود: شهید سلیمانی جزو افرادی بود که تمام بخش‌های کشور از سیاسی و اقتصادی گرفته تا فرهنگی و اجتماعی از خصوصیات وی بهره بردند بدون آن که حاشیه‌ای برای خود در تمام این بخش‌ها بتراشد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق ابراز کرد: پس از آن که روابط تجاری با عراق در غلطک افتاد حاج قاسم در تلاش بودند تا این روابط با کشور سوریه نیز راه اندازی شود و تا حدودی نیز تاثیر گذار بود و حجم سالانه تجارت میان ایران و سوریه افزایش پیدا کرد.

حسینی ادامه داد: این روند کاری که حاج قاسم پیش گرفته بود نشان می‌دهد اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد قطعا سال به سال شاهد افزایش امنیت تجاری برای ایران و افزایش حجم صادرات و افزایش درآمد‌های ارزی می‌شدیم.

حسینی در پایان مطرح کرد: حاج قاسم برای سر زدن به خانواده شهدای رفسنجان بعد از جنگ مرتب به این شهر سفر می‌کرد و او را در این سفر‌ها زیارت می‌کردیم که اولین دیدار‌های ما در آن ایام شکل گرفت و آن قدر حضور حاج قاسم در بین خانوار‌های شهدا برای آن‌ها دلگرم کننده بود که هیچ گاه از یاد ما پاک نمی‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار